Op de terugweg van CitroDays - Lac du Der een vervelend probleem. Opgloeiend laadstroomlampje in mijn GSA Service. Gebeurde paar jaar geleden ook en kon toen op een Franse beurs een NOS dynamo kopen. Probleem opgelost hoewel bij het monteren bleek dat de eigenlijke oorzaak de connector op de spanningsregelaar was.
Nu duizenden km later weer dat rode lampje maar een groot verschil; LAADSTROOM LAMPJE GAAT UIT BIJ INSCHAKELEN VAN DE VERLICHTING. Moet minstens dimlicht zijn want bij alleen stadslicht gloeit het laadstroompje dan toch weer direct op en gaat daarna voluit branden. In de werkplaats heb ik de situatie niet kunnen herhalen, het gebeurt pas na een stukje rijden.
Iemand een idee?
Eerst even diagnose doen ?
Wat is je laadspanning ? Als je laadspanning OK is dan heb je een slechte verbinding. Dat lampje gaat uit als de spanning die de dynamo levert gelijk is aan de spanning die van het contactslot komt. Als het aangaat heb je spanningsverschil: Of omdat je laadspanning te kleine is => defect in dynamo or regelaar of omdat je een slechte verbinding hebt ergens.
Wat gebeurt er als je de verlichting aanzet: je schakelt een grote verbruiker in: normaliter wordt een slechte verbinding dan “zichtbaarder”.
Meten is weten, want anders ga je onderdelen vervangen zonder diagnose.
To err is human, not to err is divine.