Het volgende probleem doet zich voor. Van mijn trd uit 1984 doet de dieselpomp niet. Bij het starten komt er geen diesel uit de uitgaande buisjes richting verstuivers. Als ik ga pompen met het pompje dan bouw ik daar druk op maar de druk kan niet weg. De electrische afslag doet wel. Ik heb de plunjer er uit gehaald, daar komt het niet van. De motor heeft lang stil gestaan. Iemand goede raad?














































Totaal aantal Berichten: 43431
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Waarschijnlijk zit de interne “opvoerpomp” vastgeroest. Dat is een schottenpomp en daar gaan de “bladen” van vastzitten. Een en ander is helaas pas met zekerheid te zeggen na demontage van de pomp.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dank je wel. Ik kan er ook niet doorheen blazen. Alsof er een klep dicht zit. Klopt dat met jouw idee?














































Totaal aantal Berichten: 43431
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja dat klopt wel. Door inwendige roest gaat er een en ander klemmen idd. Andere pomp of revisie…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





Totaal aantal Berichten: 510
Geregistreerd: 13-12-2019
- Xantia 2.0-8V-89kW -VSX - Automatik - ZF4HP14
Ik had in het verleden veel te doen met dieselmotoren en voorzien waren can CAV/RotoDiesel-DPA en Rotodiesel DPC inspuitpompen en na langere tijd stilstaan niet wilden starten bij gebrek aan brandstof.
Bijna altijd op kunnen lossen zonder de pomp uit te bouwen en of een ruilpomp inbouwen.
Afgaande op wat je schrijft gaat het om een RotoDiesel DPC pomp.
Probleem is tweeledig: blaadjes van de schottenpomp zitten vast of kleven en de rollen in de nokkenring kleven aan de rotor.
De schottenpomp zit in het hart van de inspuitverdeelkopkop op de kopse kant, is uit aluminium en met 4 kleine boutjes
bevestigd.
In het verleden was de ring met blaadjes los leverbaar. Of dat nog zo is weet ik niet. Meestal was opzuiveren voldoende voor een goede werking, tenzij roest opspeelt.
Rollen van nokkenring zijn van buitenaf niet bereikbaar.
Mijn oplossing was : pomp vullen met petroleum, aan de aanvoer een vaatje met petroleum op een hoogte van ca. 1 meter bevestigen, zodat er een vloeistof drukkolom ontstaat, retorvloeistof terug voeren in het vaatje,schottenpomp
loshalen,reinigen en opzuiveren en enkele dagen laten staan. Wat soms helpt is met een kunststofhamer tegen het pomphuis tikken.
Verstuivers er uit ( direkte inspuiting) of de gloeibougies er uit ( indirekte inspuiting ) om een hoger motortoerental te hebben en eenvoudig weg doorstarten tot de inspuitleidingen van de inspuitverdelerkop petroleum geeft.
Ik kan je een exploded vieuw toesturen van de het desbetreffende deel van deze DPC pomp.
Dan gaarne een PN
In dit forum direkt downloaden vanaf mijn computer gaat niet en de andere weg is mij eenvoudig weg te gecompliceerd.
gedaan.
Voor het geval dat: iemand nog een Rotodiesel mas 100 liggen?




























Totaal aantal Berichten: 9555
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Probeer het clubmagazijn eens.
Mijn TD1 is ruim 2 jaar geleden die kant op gegaan, daar zat er 1 op.
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/2129504/
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Die zullen ze niet voor mij bewaard hebben René.
























Totaal aantal Berichten: 5524
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Wellicht kunnen zie hier jouw dieselpomp reviseren.
Mijn Lucas dieselpomp hadden ze ook gereviseerd.
https://autotechniekdreumel.nl/
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?




























Totaal aantal Berichten: 9555
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
cxj schreef:Die zullen ze niet voor mij bewaard hebben René.
You’ll never know.
Nee heb je, ja kan je krijgen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Was dat voorheen niet Joop van Zonsbeek? die kunnen wel wat .
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.
Overigens, iemand vertelde mij dat ik ook een pomp voor een t2 diesel kan nemen. Iemand hiermee bekend?




























Totaal aantal Berichten: 9555
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Op een TD2 zit een MAS 200, is een andere pomp dan een MAS 100.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986




























Totaal aantal Berichten: 9555
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
cxj schreef:Die zullen ze niet voor mij bewaard hebben René.
Al nagevraagd?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
René Jongejan schreef:Op een TD2 zit een MAS 200, is een andere pomp dan een MAS 100.
Dat weet ik . Maar het schijnt te werken.