



































Totaal aantal Berichten: 17421
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Doorrijden met een auto waarvan je weet dat er een terugroepactie voor geldt, kan bij een ongeval vervelende financiële gevolgen krijgen: klik!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!





















Totaal aantal Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Ik heb net de airbag er uitgehaald en de airbag van de passagierskant uitgeschakeld.
Kan ik hem ook niet per abuis voor mijn kop krijgen.





























Totaal aantal Berichten: 10622
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














Totaal aantal Berichten: 1429
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Voor een merk/fabrikant is dit een heel duur incident, zowel imago, emotioneel als financieel is de schade groot, Het is niet voor niets dat de Japanse fabrikant failliet is. Ik hoop van harte dat Citroën dit issue overleeft.
Ik heb zelf gelukkig geen auto met dit probleem (of geen airbag en/of geen C3-DS3) want ik zou ook niet lekker achter het stuur met zo’n airbag zitten.
VrGrJ
Altijd in voor een conseil Citroën.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Het is de eerste fuse nr. 5 die aan de activatie van de airbag is gerelateerd.
file:///home/chronos/u-ecb124f7da4751fb260f37ec8e4c40085ac90855/MyFiles/Downloads/2010 Citroën DS3 fuse box diagram - StartMyCar.mhtml
Iemand die bekend is met de wachttijden voor vervanging?
Zal wel per dealer verschillen.
Zit te denken aan koop van een DS3, maar de verkoper is op vakantie (ja, niet met de DS3).
... Nu wordt de zekering eruit halen afgeraden om allerlei redenen, aan de andere kant wordt veilig werk aan de airbag (vervangen e.d.) juist mogelijk gemaakt door de fuse eruit te halen.





























Totaal aantal Berichten: 10622
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij mijn weten wordt “voorgeschreven” om de accu een half uur van tevoren los te koppelen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

























Totaal aantal Berichten: 6521
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Het blijft vreemd hoeveel verschil er blijkbaar tussen dealers uit dezelfde dealergroep bestaat in hoe er met deze terugroepactie is/wordt omgegaan.
Omdat Wassink in Arnhem al binnen een dag na bekend worden van deze terugroepactie was volgeboekt, ben ik verschillende dealers in de regio gaan benaderen. Bij Wassink in Doetinchem kon ik binnen een paar dagen terecht en bleken ze zelfs een aantal monteurs te hebben vrijgemaakt voor deze werkzaamheden. Bovendien hadden ze proactief, dus nog voordat Citroen Nederland of Wassink autogroep iets had geregeld, zelf vervangende airbags ingeslagen. Op vrijdag was de afspraak gemaakt, en op dinsdag was de boel vervangen.
Bij Wassink in Venray, die ik en dag eerder had benaderd, werd de gemaakte afspraak (die aanvankelijk pas 2 weken later kon plaatsvinden) door henzelf uitgesteld omdat ze niet genoeg onderdelen hadden. Weken nadat mijn airbags al in Doetinchem waren vervangen kreeg ik nog een mail waarin men aanbood C3-onderdelen te gebruiken, waardoor ik sneller geholpen zou kunnen worden maar wel voortaan met een Citroen-logo op het stuur van mijn DS3 zou rondrijden. Blijkbaar wordt het deksel ook vervangen en konden ze die met DS-logo niet tijdig krijgen.
En blijkbaar zijn er nu, bijna 2 maanden later, nog steeds mensen die wachten. Lijkt mij toch een teken van ontbrekende coördinatie van hogerhand. Vreemd, omdat deze terugroepactie intern al meer dan een half jaar bekend zal zijn geweest. De eerste batch C3/DS3 in Nederland was immers in januari al aan de beurt, en in Zuid-Europa waren ze nog veel eerder gestart. Het komt nogal amateuristisch over allemaal.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)














Totaal aantal Berichten: 1429
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Zo’n issue is altijd amateuristisch in de aanpak. Je op voorhand voorbereiden op alle mogelijke scenario’s is ondoenlijk.
In Frankrijk staat op de borden boven de snelweg dat iedereen (?!) de Takata airbag moet laten controleren. In het gebied van de hittegolf maar ook erbuiten. Aandacht genoeg dus maar ik kan me voorstellen dat ook daar de garages overvraagd worden (onderdelen, vakantie, personeelstekort,… het is inderdaad vreemd voor de klant als er niet hetzelfde serviceniveau wordt geleverd. Zeker binnen eenzelfde organisatie.
Aan de andere kant begrijp ik de stress. Een grote terugroepactie, veel kosten en ernstige risico’s, een failliete Japanse toeleverancier*, begrijpelijke urgentie wegens veiligheid, een urgente klantvraag, focus op kosten en een beperkte organisatie om de problemen snel op te lossen. Ga er maar aanstaan met je operationele garage -tent.
*Voor alle duidelijkheid: Citroen kwam er volop mee in het nieuws maar heel veel meer andere merken hebben hetzelfde probleem met dezelfde airbags. Zelfs Ferrari.. Wat kunnen we hieruit leren? Juist: dat dit soort issues in de huidige automotive niet te voorkomen zijn. Zelfs niet bij de superdure cars.
VrGrJ
Altijd in voor een conseil Citroën.
Okee, ik houd rekening met een week tot 10 dagen. Zet ik m’n motorhelm wel op…
Of ik kan de zekering van de airbag eruit halen… na eerst de accu losgekoppeld te hebben, dattis geloof ik de volgorde.