RT6 problemen na vervangen micro SD (Opgelost!)
Ben1998
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4

- C4 (2004-heden) 1.6 VTS
- DS 5 1.6 THP 156 pk
Gepost: 30 maart 2025 12:41 AM

Dag lezers,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met een probleem die ik heb na het vervangen van mijn micro SD kaart in de RT6 radio van een DS5 uit 2012.
Voor de context: Ik heb de micro SD kaart van mijn radio moeten vervangen omdat deze kapot was en niets meer deed. Deze kaart heb ik vervangen met een 16gb micro SD kaart en heb ik de officiele software (versie 2.86) als CD gekocht om te installeren op de nieuwe SD kaart. Dit is gelukt alleen helaas heeft mijn auto nu geen audio meer, start hij met een peugot logo en ziet mijn achteruitrij camera beeld er echt geel/grijs uit.

Ik las hier en daar dat dit met iets van User config files te maken zou kunnen hebben maar weet nu niet zo goed hoe ik dat nu in de auto kan instaleren.

Ik heb beschikking tot een lexia 3 en diagbox maar zelfs hierin kreeg ik het niet voor elkaar om bijvoorbeeld alleen al de logo te verwisselen.

De volgende codes kon ik zien in de diagbox:

F300: Fout bij het herprogrammeren van het kalibratiebestand
C94E: storing van de audio-uitgang rechtsvoor
C94F: storing van de audio-uitgang linksvoor
C950: storing van de audio-uitgang rechtsachter
C951: storing van de audio-uitgang linksachter

Ik hoop dat een van jullie dit probleem erkend en me opweg kan helpen! In ieder geval bedankt voor het lezen!

- Ben

Profiel  

Frans 007
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42

Gepost: 30 maart 2025 07:11 AM
  [ # 1 ]

Dat hij opstart met het peugeot logo heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat de V van je vin nr er niet in staat.
Groet

Profiel  

Ben1998
< 100 berichten
Rank

- DS 5 1.6 THP 156 pk
Gepost: 28 augustus 2025 12:31 AM
  [ # 2 ]

UPDATE: ik heb eindelijk een oplossing voor mij gevonden die werkt… en toch wat iedereen aanraad dus.. Mirascript gebruiken en Datexplorer…

Om het samen te vatten heb ik dus een 16 gb micro sd kaart gekocht, 16 gb usb stick (controleer of hij FAT32 is in de eigenschappen van de usb stick wanneer hij in je pc/laptop zit en formatteer deze desnoods (heel simpel)) en de officiële RT6 RNEG 2.81 update gekocht als cd.

Ik heb vervolgens mijn radio uit mijn ds5 gehaald (middenpook omhulsel eraf -> middenconsole eruit -> 2x T25 torx schroef eruit gedraaid (aan de onderkant van het plastic behuizing waar het scherm zichtbaar is) vervolgens de behuizing verwarmt met een föhn en voorzichtig eraf gehaald. Dit voelt heel fragiel maar lukte wel.
- Vervolgens nog 2x T25 torx schroefjes losgemaakt om de radio eruit te halen (alle kabels uiteraard losmaken aan de achterzijde).
- Vervolgens heb ik de onderkant van de radio (de kant waar alle kabels naar binnen gaan) eraf gehaald hiervoor moet je 5x een T9 torx schroef losmaken, dan haal je de metalen plaat eraf en kan je bij de micro sd kaart die aan de zijkant van het circuitboard zit.
- Hier heb ik mijn nieuwe 16 gb micro sd kaart ingestopt (niets geformatteerd nog).
- Vervolgens de stappen andersom gedaan om het weer terug te bouwen.
- Auto starten en nieuwe update cd erin stoppen. (de update erkent een nieuwe sd kaart en zal een volledige installatie doen. (duurt ongeveer 30/40 minuten… erg traag ja)
- Na je installatie zal je radio opnieuw opstarten en krijg je de vraag te updaten. Doe dit niet. Dit heb je zojuist gedaan alleen dat erkent de auto jammer genoeg niet.

Op dit moment zal je radio al weer keurig kunnen werken. Hij haalt namelijk bij het installeren informatie van je auto op, op basis van wat hij kan uitlezen uit je VIN nummer.
Hier staat alleen niet alle informatie over je auto in en kan het dus soms zijn dat er eigenschappen niet goed zijn overgenomen (voornamelijk extra opties voor je auto).

Hiervoor kun je het volgende doen. Zoek op internet naar RT6 Mirascript / Datexplorer en remove Sys vol inf files. Vaak kan je ze downloaden als een pakket.
- Pak je usb stick erbij en stop hem in je pc/laptop. plaats de uitgepakte folder van de Mirascript in je usb stick en open de CMD map. Verwijder hieruit alle files behalve RT6_USERCOM.
- Kijk naar je computer files (makkelijkst via ‘‘deze pc’’ en kijk welke schijfletter je usb heeft.
- Vervolgens moet je de Remove Sys vol inf uitvoeren die je ook heb gedownload.
- Typ hier je schijfletter en dan een :
- Druk hierna twee keer op enter (voorbeeld:    D:  -> enter -> enter)
- Zorg ervoor dat je nu de usb veilig verwijderd uit je pc/laptop.

Ga vervolgens naar je auto, start hem en plaats je usb stick in de auto (vaak onder je armsteun).
Je krijgt dan de melding om RT6_USERCOM uit te voeren, druk hierop Ja.
- Hierna vraagt hij of de gegevens mag uitlezen. druk hierop ook op ja.
- Zet de auto af en stop de usb weer in je pc/laptop
- Open de datexplorer hierin kun je al je gegevens van je auto wijzigen, vaak staat er per kopje ook hoe dat moet.

Vanaf hier wordt het oplossen van het probleem voor iedereen verschillend. Ik zal hierbij uitleggen wat ik heb gedaan om voor mij de Logo weer naar citroen te veranderen en de radio weer werkend te krijgen!
- In datexplorer druk op load config druk op RT6_2xx-user_config.dat.cfg en op open.
- druk op load DAT, navigeer naar je USB en druk dan op de file die lijkt op user config (niet user_com of user_#)
Navigeer naar audio_config, hier kon ik Audio Mode aanpassen, mijne stond op 3 maar was fout. typ in het kolom ‘‘value’’ de juiste waarde. Bij mij 2
(0 = standaard (basic speakers, geen aparte versterker, “RD4-achtig”)
1 = HiFi (analoge versterker via cinch, bv. JBL/Harman zonder CAN-sturing)
2 = HiFi CAN (digitale versterker die via CAN-bus wordt aangestuurd, bv. Denon/Focal in DS5, Peugeot 508 e.d.)
3 = Bose / externe specifieke OEM-setup (af fabriek weinig gebruikt, vaak gereserveerd voor speciale edities of niet-Europese markten).

Druk rechtsboven op save en sla op over je huidige bestand.

Volg dezelfde stappen voor de com: LOAD config ->  RT6_2xx-user_com.dat.cfg / load DAT -> en de eroplijkende user_COM file op je usb.
Hierin kan je onder SupervisorData de 1.4.54: Vehicle_Brand aanpassen: 4 Peugot / 1 Citroen. Ik heb deze naar 1 gewijzigd en weer opgeslagen over het oude bestand.
- Vervolgens moet je de Remove Sys vol inf weer uitvoeren die je ook heb gedownload.
- Typ hier je schijfletter en dan een :
- Zorg ervoor dat je nu de usb veilig verwijderd uit je pc/laptop.

Ga weer terug naar de auto, start deze, doe de usb erin, zeg ja om RT6_USERCOM uit te voeren. Hij zal nu niet READ/uitlezen vragen maar WRITE/schrijven. zeg hierop ja.
Dit is heel snel klaar en zal hij aangeven en hierna vragen om te rebooten. DOE DIT NIET, druk nergens meer op.
Het enige waar je nu nog op moet drukken is het reset knopje van je radio. Voor mij was dit de eject knop (de knop met een pijltje naar beneden met een streepje daarboven) Ik moest deze ongeveer 20/30 seconden inhouden en toen werdt mijn beeld zwart, oftewel hij begon te rebooten. Je kan dan ook direct je usb stick verwijderen. Je kunt je boot controleren door te kijken of je nu wel Citroen in je scherm ziet staan! Ook deed bij mij direct de radio het weer!

Helaas doet op dit moment mijn achteruit rij camera nog wel een beetje raar, erg geelig… ik ga kijken of ik dit hiermee nog kan oplossen maar ik hoop ooit iemand in ieder geval te kunnen helpen met mijn beschrijving! Vragen stellen kan altijd!

- Benjamin (DS5 1.6 156pk 2012)

Profiel  

Ben1998
< 100 berichten
Rank

- DS 5 1.6 THP 156 pk
Gepost: 28 augustus 2025 11:50 AM
  [ # 3 ]

Correctie van bericht hierboven. De CD waar ik naar refereer is versie 2.86 voor de RT6 RNEG radio

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook