Ik heb een vraag over een bobine. Vandaag heb ik in een file gestaan en in 2 uur tijd maar een paar honderd meter gereden het stond muurvast. Wat de bobine van mijn GSA kennelijk niet prettig vond in de bloedhete zon en met een warme motor. Als ik deze even liet afkoelen dan werkte die weer. Heb ik een misschien verkeerd type bobine er op? Het is er een van Bosch type 0 221 119 027. Deze werd een tijd geleden via Winparts geadviseerd. Of is het gewoon pech door de samenloop van omstandigheden dat die oververhit raakte? Wat natuurlijk ook niet helpt is dat de bobine in de buurt van het uitlaat spruitstuk zit. Ik heb overigens verder geen start problemen met dit type bobine. Deze GSA wordt ook meer in de winter dan in zomer gebruikt. Waardoor dit heuvel nu naar voren is gekomen.
Stel dat het nodig is de bobine te vervangen zou deze NGK U1076 een goed type zijn?
► Instagram •
Dat is een standaard 3 ohm bobine, die zouden zeker niet te heet moeten worden.
Maar als je die echt op een goed hete plek zet ( waar hij origineel niet zat) dan zou het kunnen dat hij oververhit raakt.
Afkoelen en weer werken duidt op een temperatuur probleem.
Nog contact punten met een condensator ? Of al een electronisch ontsteking ?
Bij contactpunten kan het zijn dat de bobine “aan"blijft staan als je het contact bij stilstand aan laat en de contactpunten gesloten zijn: Dan wordt je bobine ook te heet.
To err is human, not to err is divine.





























Totaal aantal Berichten: 10622
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, zo hebben we ooit de bobine van een SM laten ontploffen! Was jij daar ook bij?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
De bobine zit op de originele fabriekslocatie en de GSA heeft elektronische ontsteking.
► Instagram •












































Totaal aantal Berichten: 25732
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die elektronische ontsteking zit op een aluminium koelplaat. het kan ook zijn dat de unit te heet is geworden.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dat zou ook kunnen. De bobine was op dat moment niet meer aan te raken, die was bloedheet.
Wat ik mij afvraag heeft het met de weerstand in de bobine te maken.
Zoals Citroensmgz al aangaf is het een 3 Ohms bobine. Is er wellicht voor elektronische ontsteking een andere waarde nodig?
► Instagram •
Inmiddels ben ik een stuk wijzer. De weerstand van de bobine is te hoog. En van de NGK op Winparts is de secondaire weerstand net wat lager als de specs die Citroën opgeeft 7,1 in plaats van 7,5 Ohm. Door Winparts heb ik een aantal jaar geleden op hun site advies het verkeerde type gekocht.
Ik ga in het club magazijn een kopen met de juiste waarde voor de GSA.
► Instagram •














































Totaal aantal Berichten: 43448
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
mexced schreef:
Zoals Citroensmgz al aangaf is het een 3 Ohms bobine. Is er wellicht voor elektronische ontsteking een andere waarde nodig?
ja, een bobine met max 1 ohm! 3 ohm is voor contactpunten!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10622
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Door een bobine met een te hoge weerstand gaat minder stroom. Dan zou ik niet verwachten dat hij te heet wordt. Of klopt die redenering niet bij elektronische ontsteking?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dat hangt er van af hoe die elektrische ontsteking werkt. Als die werkt met een stroombegrenzer voor de dwell, d.w.z. om de bobine snel op te laden en dan de stroom af te knijpen dan bereik je met een bobine met te hoge weerstand het “saturatiepunt” van de stroom niet en blijft hij hem op stroom houden. Tegenwoordig wordt dat slimmer gedaan om te voorkomen dat een verkeerde bobine opgeblazen wordt, maar moderne elektronica kan veel meer dan wat er in de jaren 80 gebruikt werd.
To err is human, not to err is divine.