Totaal aantal Berichten: 7
- ID/DS ID19B
- XM 3.0L V6 Ambiance
Goedemorgen Allemaal.
Ik heb gister een kleine jongensdroom is vervulling laten gaan door een 1e type XM 3.0 V6 aan te schaffen met net aan 2 ton op de teller.
Kwam uit het bezit van een voormalig clublid die menig van jullie wel zullen kennen.
Afgelopen zaterdag kwam ik deze auto tegen op een evenement van de DS club. waarbij ik die middag eigenlijk zou gaan kijken bij een C5 met een V6 blok. Toen kwam ik deze dus tegen voor een aardige prijs en ik was verkocht. Hij staat al sinds 2016 stil dus alles moet weer even herzien worden. Maargoed daar was de prijs ook naar.
Ik ben pas 30 dus heb de auto niet bewust “nieuw ” meegemaakt als bestuurder. Maar ik kom uit een citrofielen familie en we hebben er verschillende gehad. Mijn opa meerdere V6 van alle types en mijn ouders diverse 2.0 turbo’s en breaks. Al met al dus groot geworden op de achterbank van een DS. De eerste meters als ventje van 18 waren ook in een XM break.
De auto is motorisch goed. hij rijdt soepel. schakelt soepel. en het is dus de bedoeling dat dit mijn woon/werk/ vakantie auto zal worden. Ik woon 6 kilometer van mijn werk af dus dat zijn geen spannende afstanden. Vandaar dat ik dus ook mijn brave saaie BMW touring graag wilde inruilen voor een citroën. Ik had de DS natuurlijk maar dat is geen ideale vakantiewagen .
Ik had wel wat vragen aan een aantal kenners.
Er zijneen paar kleine dingen die eraan mankeren. Ik ga van grootste ergernis naar kleinste
- Centrale vergrendeling werkt half. Ik heb er alleen een kale sleutel bijgekregen zonder afstandsbediening. ( kan mij van vroeger nog herrineren dat er ook een klapsleutel van was) maar ik heb dus een ouderwetse sleutel. Opzich is dat geen issue maar het slot in de bestuurdersdeur gaat vrij stroef. heb het al wat gangbaarder gemaakt door veel te bewegen. Nu is het grootste ergerpunt dat wanneer ik de bestuurdersdeur open met de sleutel. de andere deuren niet mee gaan. Maar wanneer ik de passagiersdeur met de sleutel opendoe, wel alle deuren opengaan ( incl de bestuurdersdeur). Weet iemand hoe dit kan? Kan mij de term Kiekert nog herrineren van mijn jeugd. Maar snap de logica dan niet als hij wel open gaat via de passagiersdeur.
- Airco werkt matig. Zal even een kwestie van uitsluiten zijn. Eeerst droger vervangen en vullen, daarna blijft denk ik alleen de pomp over.
- Een raamschakelaar werkt maar half maar die zal ongetwijfeld nog wel te vinden zijn ergens.
- Uitlaat rammelt. gok een versleten rubber oid. hij glimt nog van nieuwigheid dus dat zal het probleem niet zijn .
- Had met een klein proefrondje het idee dan 2 van 4 remmen thuis waren. Zal dus een weekend remklauwen reviseren worden. Enfin weer wat te doen op een regenachtig weekend .
- Er mist van de achterbank ( zwart leer) een hoofdsteun. Mocht iemand deze hebben liggen en deze willen verkopen houd ik mij aanbevolen . Zal sowieso lid worden van de club en het magazijn raadplegen.
- Er zitten op de middenstijl 2 ronde gaten aan weerszijden. ( te zien vanaf de achterbank). Ik kan mij niet heugen dat daar ooit iets zat. ( mogelijk ooit door iemand geboord die eronder moest zijn???) of weet iemand wat hier ooit in heeft gezeten?
-Koppeling moet even worden gesteld, koppelpunt ligt bijna op de vloer. Hij slipt verder niet. Volgens mij is dat bij die eerste types een kabel? lijkt mij makkelijk stellen.
Verder zijn het allemaal wat kleine interrieurdingetjes die kapot zijn. Alhoewel ik wel de enige XM heb waar IK ooit in heb gezeten waarvan het code klepje nog werkt en netjes is!.
- Ahja voor het gangbaar maken van het slot wil ik graag de deurkaart eraf halen. Weet iemand waar daarvoor de schroeven allemaal verstopt zitten? Niemand kan zo goed schroeven verbergen als een franzoos namelijk
Alvast bijzonder bedankt voor al jullie input

Totaal aantal Berichten: 10622
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Je kunt eerst eens proberen of PTFE spray in het slot spuiten helpt. Het hielp bij mij ooit heel goed tegen een stroef gaand contactslot.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Totaal aantal Berichten: 7
- ID/DS ID19B
- XM 3.0L V6 Ambiance
Hey Jantje,
Bedankt voor je reactie, het gaat in deze helaas om het portierslot. Het is niet de cilinder die stroef gaat maar het mechanisme erachter vermoed ik.

Totaal aantal Berichten: 10622
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ook daarbij helpt het misschien? Heeft een veel langduriger werking als WD40. Maar de binnenbekleding moet er idd af.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Totaal aantal Berichten: 1250
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Proficiat met je aankoop.
Qua remmerij, voordat je alles uit elkaar haalt zou ik beginnen met ontluchten in de volgorde ra, la, rv, lv. Het is eenvoudig en makkelijk te doen en het is niet onwaarschijnlijk dat dit een oorzaak zou kunnen zijn. Tevens blokken gangbaar maken en als dat niet helpt zou klauwrevisie pas aan de orde zijn.