4-bak DV1900
CCC2020
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 16-11-2020

Gepost: 08 september 2025 06:56 PM

Heeft er iemand ervaring met een 4-bak te monteren op DV1900 motor?
Graag info daarover, ik ben jullie dankbaar.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 08 september 2025 07:32 PM
  [ # 1 ]

Die heeft toch standaard een 4 bak?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
CCC2020
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 16-11-2020

Gepost: 11 september 2025 08:32 PM
  [ # 2 ]

Sorry hoor, vergissing gemaakt. Zou het ook met een 5-bak kunnen? Ik dacht ik daar wel eens iemand over heb horen praten dat dat ook kan. Graag hoor ik van u.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5396
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 11 september 2025 11:12 PM
  [ # 3 ]

Dat kan.
Ik heb wel het originele vliegwiel en drukgroep (met drukvingers) van de motor gebruikt.
Ik heb nu een DV3 met lange 5-bak. Rijdt heerlijk.
De DV3 heeft origineel 4 korte versnellingen. Met de 5 scheelt dat behoorlijk in de herrie.
Als jij een DV (ID19B) hebt dan heb je waarschijnlijk een 4-bak met een lange 4e versnelling.
De stap tussen 3 en 4 is erg groot.
Als je voornamelijk op vlakke wegen rijdt is dat geen probleem.
De 5 van de lange bak heeft ongeveer dezelfde verhouding als de 4 van de ID19B, dus in jouw geval zou je alleen het gat tussen 3 en 4 kunnen opvullen.

De versnellingspook heb ik niet veranderd. Bij de 4-bak zit er een veer op de pookkabel die een extra weerstand geeft voor de achteruitversnelling om “misschakelen” te beperken. De originele 5-bak pook heeft die veer niet.
Voor de 5 moet je dan een beetje harder duwen.

Let wel op, er zijn 2 versies van de 5-bak; een “korte” die bedoeld was voor de DY 2/3 (?) (2 liters).
De “lange” was voor de DX motoren, 21 en 23 maar doet het ook prima in een 2 liter.
5-bakken zijn wel wat moeilijker te vinden…

De 5-bak past niet op een langeslag motor trouwens (1900).
Dat zijn de modellen van vóór 1965.

Profiel  
 
Gepost: 12 september 2025 05:17 PM
  [ # 4 ]
H@ns schreef:

De 5-bak past niet op een langeslag motor trouwens (1900).
Dat zijn de modellen van vóór 1965.

En die hebben ook een totaal andere 4-bak dan de latere modellen trouwens.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook