













































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Han, wat heb ik nou geschreven over LPG in een RR? Niet doen! Daarbij: een “koopje” RR wordt altijd een drama. Blijf daar nou gewoon weg en koop een ding op benzine wat gewoon goed in orde is bij een beetje bekend bedrijf.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik wordt dan wel nieuwsgierig waarom LPG “de dood” is voor een Rolls?
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane
Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)
Dyane 6














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De rolls heeft in het geval van carburateurs een vreemd en vooral lang inlaattraject wat bij LPG ongunstig is en grote kans op back-fire geeft. Daarnaast heeft zo’n ding gevoelig voor de hogere verbrandingstemperatuur van LPG en is het vermogensverlies door de combi van LPG, de SU’ carbu’s én het vreemde inlaatsysteem gigantisch.
Heb je een model met k-jet inspuiting dan zijn de problemen nog groter: k-jet op LPG noemen we niet voor niets “klapper-jet”.
Los van de technische uitdagingen is er ook nog de kwestie van originaliteit: een Rolls op gas, dan ben je echt een ontzettende schraper. Koop je zo’n auto dan moet je gewoon niet janken over brandstofkosten. Mijns inziens geldt dat overigens voor alle klassiekers op LPG.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






























Totaal aantal Berichten: 11895
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik vraag me dan af of er niet een heel zooitje Rolls-Royces die in vlootbeheer hebben gelopen op LPG zijn gezet: auto’s die voor trouwerijen, uitvaarten en andere verhuur-ellende zijn gebruikt. Dan zijn de kosten van de brandstof ineens wél interessant natuurlijk, maar je loopt altijd het risico op ‘verkeerde zuinigheid’ waardoor de besparing niet opweegt tegen de kosten van de extra ellende.
Je kunt je dan ook meteen afvragen wat dergelijk gebruik voor effect op zo’n auto heeft, maar gunstig zal dat wel niet per sé zijn.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Als ik er een koop zal ik er dermate weinig mee rijden dat LPG echt niet nodig zal zijn.
En die Rolls op de foto gaat het niet worden, vind ik niet mooi met die rechthoekige koplampen. Al is het interieur wel netjes en hij is LHD.
Maar die discussie over LPG vind ik wel interessant. Mijn Jaguar rijdt als sinds eind jaren 70 op LPG en daar loopt hij prachtig mee. Hij heeft ook twee SU carburateurs, maar met tussen de carb en het spruitstuk wordt het gas naar binnen gezogen en ik heb het wel eerder uitgelegd en ik denk ook foto’s gepost.
Het is een LPG installatie van Necam en tussen de carbs en het spuitstuk zit een dunne holle plaat met daarboven een cilindervormig soort rol met een V naad en die is gekoppeld aan de stang welke de smoorkleppen opent.
Dus hoe verder de smoorklep opent, hoe verder opent ook die V naad in de rol en dat is middels stelmogelijkheid met linksrechtse draad heel goed af te stellen.
Er zit geen druppel benzine in de tanks en hij start altijd moeiteloos op LPG, ook als hij meer dan een half jaar niet heeft gelopen.
Het nadeel is dat je vaker kleppen moet stellen want de klepzetels zijn vrij zacht.














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het mooie van jouw jaguar is dat ie een heel kort inlaattraject heeft. Dat werkt op gas heel goed.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Helder, dankjewel voor de toelichting. Geen pauperrollsen dus.
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane
Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)
Dyane 6