In een recente bijdrage las Ik al het een en ander over een nukkige toerenteller, maar desondanks toch een vraag. Het betreft een Xantia type 2. Sinds afgelopen zaterdag heeft de toerenteller een wispelturig karakter. Bij stationair lijkt de juiste waarde soms te worden aangegeven, maar bij hoger snelheden klopt het toerental dat aangegeven wordt helemaal niet. Soms bij 100 km/u 3200 toeren en soms iets meer of zelfs minder. Ook bij andere snelheden klopt het niet. Soms valt de meter ook plotseling terug. De meest simpele oplossing lijkt de gehele dashboardunit vervangen, maar ik heb wel eens gelezen dat dan de kilometerstand van de andere unit wordt overgenomen als daarvan de kmstand hoger is. (of is het broodje aap). Om bij de huidige toerenteller het probleem op te lossen is wellicht de soldeerverbindingen herstellen de oplossing. Of kan het ook een sensor probleem zijn, maar ik weet niet waar de toerenteller de info weghaalt.
teveel citroenen
Wat voor motor zit erin?
Diesel of benzine?
Wordt bij de benzine uitvoeringen het toerental gemeten bij de bobine/ontstekingsmodule? (vraag aan de deskundigen)
Merk je ook dat de auto inhoudt als je de toerenteller ziet dansen?
De km stand (bij mijn hdi) zit idd in het mobo van het klokkenspel, dit heb ik ontdekt toen mijn ecu en alle bijbehorende onderbrekers zijn vervangen: de stand bleef behouden. Echter toen ik een ander klokkenspel erin zette van een andere hdi was de stand anders, dus die zit daar in, w.s. is dit het ontwerp dus vervangen geeft een andere stand ( bij mij ) Maar haal je klokken uit elkaar en check de aanlig-veertjes van de t.t. die zakken in en gaan dan raar doen. Meestal is een nieuwe druppel tin voldoende. Daarna met een losse t.t. even ijken en evt. de wijzer verzetten.
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.

Totaal aantal Berichten: 525
- Xantia 2.0-8V-89kW-VSX-Automatik-ZF4HP14-HydractivII
Het zal een benzine motor zijn en wordt de toerenteller aangestuurd door de ECU.
En voor het overige lees wat medelid bibberkip@ schrijft.