Er was recent een veiling van ongeveer 130 2pk’s in België en laat ik daar nou 2 Dyanes gekocht hebben:
Het leek mij wel leuk om eens zo’n veilingavontuur te ondernemen. Ik wilde er eigenlijk maar eentje, maar door wat onhandige dingen van mijzelf heb ik er nu twee! Naja, ook niet erg.
Beide staan nu te koop om eens te zien wat er komt. De rode is interessant vanwege het kenteken en de Belgische papieren die erbij zitten. Ook zit er een Dyane Commercial klapbank en kofferplaat in. De rode is op zich nog wel restaureerbaar met wat doorzettingsvermogen. De rode daar is best wat belangstelling voor, vooral vanwege de papieren die erbij zitten en dat daarmee een NL kenteken geregeld kan worden.
En de blauwe in Bleu Lagune, je zou het niet zeggen op basis van de foto’s bij de advertentie, maar die is in behoorlijk goede conditie. Er is een nieuw chassis nodig, wat laswerk in de koffer en wat plaatwerk, c’est tout. Ok vooruit, ook wat lakwerk als er een glimeend moet komen te staan. (Ik vind A-types het leukste wanneer ze wat mottig en rauw zijn)
Eind oktober, wanneer de blauwe dan niet verkocht is, dan ga ik die zelf in orde maken. In eerste instantie voor mijzelf, of ergens volgend jaar verkoop.
Vandaag is de blauwe bij de RDW geweest voor een vooronderzoek en voorzien van loodjes aan chassis en koets.
De blauwe is gebouwd in de Citroën fabriek in Vorst en op kenteken gezet in 1983. Maar… Vorst was volgens mij al in 1981 gesloten, kennelijk heeft de blauwe een paar jaar moeten wachten voordat deze uitgeleverd werd aan een concessiehouder in Wallonië.
Als voorbereiding op het zelf weer in orde maken van de blauwe heb ik wat vragen, wie weet is er hier een wandelende encyclopedie aanwezig die wat zinnigs kan zeggen over het onderstaande:
Mijn vraag gaat over de uitvoering, een paar vragen spelen door mijn hoofd:
- Welke bekleding hoort erin? Op de fabrieksfactuur staat “Jersey” en er zit een beige/bruin gestreepte achterbank in.
- Hadden deze Dyane’s wieldopjes? Er zitten namelijk dichte velgen op, met een dopje in het boutgaatje
- En de chromen sierlijst bovenlangs, er zit niks op en er lijkt niks opgezeten te hebben. Terwijl ik in alle folders die ik kan vinden dus wel wieldopjes én chromen sierlijst bovenlangs zie
- Er lag een chromen voorbumper in, maar iemand wist mij te vertellen dat de latere Dyanes gespoten bumpers hebben ipv chroom?
En dan zijn er nog wat vragen over de technische uitvoering, maar die bewaar ik voor later. Ik ben heel benieuwd naar hoe die blauwe Dyane geleverd is destijds, hopelijk heeft iemand een idee.
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane
Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)
Dyane 6
Het blijkt maar weer eens, ik ben een slechte verkoper en ben onverbeterlijk met oude auto’s. Ik ga altijd voor de bijl en val ervoor
De blauwe Dyane blijft en die ga ik voor mijzelf in orde maken. Ik ben een beetje verliefd geworden op het Dyane ontwerp.
Ondertussen zijn er ook wat stappen gezet, de Dyane is bij het RDW geweest voor een vooronderzoek. Er hangen nu loodjes aan t.b.v. een chassiswissel en toekomstig kenteken.
Er is ook al wat plaatwerk gekocht en zodra het huis klaar is en de schuur opnieuw ingericht kan ik aan de klus beginnen (nog een weekje of 4 tot 6).
In de post hierboven schrijf ik dat de Dyane gebouwd zou zijn in Vorst. Dat stond zo in het geboortecertificaat dat ik had opgevraagd bij Stellantis. Maar na een bezoekje van een dichtbij wonende “Dyanista” kwamen we er op uit dat het niet anders kon dan dat de Dyane in Vigo gebouwd zou moeten zijn.
Vooral de fabrikant van het glas (Luna) wees in die richting. Ook de op het certificaat vermelde productiedatum kwam niet overeen met wat het ORGA nummer aangaf.
Daarop heb ik opheldering gevraagd bij Stellantis, wat het nuchtere antwoord gaf: “Onze archieven zijn niet compleet, soms moeten we een aanname doen. Hierbij het aangepaste certificaat”.
Beetje ontnuchterend. Het is mooi dat Stellantis toegang biedt tot historische documenten, maar,de verstrekte informatie moet wel met het spreekwoordelijke korreltje zout genomen worden.
En wat betreft mijn vragen in de post hierboven:
- De bekleding hoort inderdaad beige/bruin/blauw gestreept. Of ik weer voor stof kies is een tweede, nieuwe stoffen 2cv bekleding is soms akelig slecht van kwaliteit. Skay is vaak een betere keuze, dat blijft heel en verkleurd minder snel.
- Geen wieldopjes en geen chromen lijst langs de bovenrand
- Gespoten bumpers in gris metalissee
Belangrijke vraag: Een 2cv koets is met 2 m/v te tillen. Gaat dat ook op voor een Dyane koets?
De volgende keer dat ik post zal denk ik zijn wanneer het huisje van het chassis is.
En ik zou het bijna vergeten, de rode Dyane is ondertussen verkocht. Met dat kenteken gaat een vers gerestaureerde Dyane gered worden, waarvan de RDW het kenteken ingenomen heeft. (Na restauratie)
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane
Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)
Dyane 6