



Totaal aantal Berichten: 265
Geregistreerd: 02-04-2006
- Traction Avant 11BL
- HY Camper
- ID/DS DS20 halfautomaat
Net in AD gelezen:
Wie vanaf volgend jaar een oldtimer koopt, gaat óók wegenbelasting betalen. Eerder gold er voor auto’s van veertig jaar en ouder een vrijstelling, maar die wordt afgeschaft.
Meer info kan ik nog niet vinden…..
Dat geldt alleen voor auto’s welke na 1987 zijn geproduceerd heb ik begrepen.
2 uur geleden bekendgemaakt:
Geen nieuwe oldtimers vanaf 2027.
Auto’s die nu een oldtimer zijn of dat in 2026 worden, verliezen die status niet. Voor een oldtimer betaal je geen wegenbelasting. Rijd jij een auto met bouwjaar 1987 of later, kan die dus nooit worden vrijgesteld van de belastingplicht
C5 Aircross 181 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather


Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 07-05-2017
- BX Sport 1.9 159B
- C5 Break 2.0-16v Ligne Prestige
- Berlingo 1.5 BlueHDi 75 S&S
komt er dus op neer dat dit 1 jaar naar voren gehaald is…. het ging eerst om autos van 1988 die die status niet meer zouden krijgen
C5 Meet en Drive (Bestuur)
Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)





























Totaal aantal Berichten: 10635
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Steeds meer uit de pas met de rest van Europa op dit gebied….
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Hoezo uit de pas ? Er zijn nogal wat landen die een ‘forfaitaire” belasting heffen op old-timers, en in Vlaanderen is die de afgelopen jaren al verdubbeld.
Een complete vrijstelling is eerder de uitzondering.
To err is human, not to err is divine.



Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 19-03-2021
- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
Meer dan verdubbeld, in één keer kwam er 160% bij. Helemaal van de pot gerukt!


































Totaal aantal Berichten: 15759
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Hebben de heren Vlamingen al eens gekeken naar de verschillen in de bedragen van de wegenbelasting tussen België en Nederland, alvorens ze zo hard roepen? Ons vorige dieseltje deed 140 euro in de maand, zou inmiddels ruim 150 euro zijn. Onze huidige Volvo, ok geen kleine auto, doet op benzine al ruim 80 euro per maand. Ik geloof niet dat de wegentax bij jullie hier ook maar bij in de buurt komt. En goh, de benzine is hier ook maar zo’n 60 cent per liter duurder dankzij de belastingen, dus goh ja. Ik weet wel dat de belastingdruk in België gemiddeld hoger is dan in Nederland, maar dat komt zeker niet door de wegenbelasting.














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Amen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Graddus,
ik gebruikte Vlaanderen als voorbeeld voor de old-timer belasting want ik heb de gegevens van bijvoorbeeld Frankrijk en Duitsland niet paraat, maar daar is het dacht ik niet 0.
Tja, auto’s worden in Belgie ( en ja op z’n Belgisch met 3 verschillende belasting regimes) in het algemeen veel minder belast dan in Nederland, helemaal akkoord.
Het grootste verschil zit dan ook nog niet bij de particulieren, maar bij de bedrijfsauto’s: Bijtelling is in vergelijking met Nederland een lachtjes voor een moderne auto, geen inschrijvingstaks ( zoiets als BPM ) voor bedrijven, en als ze elektrisch zijn fiscaal zeer gunstig in de aftrekbaarheid.
Maar als afwijkend voorbeeld: De inschrijvingstax, de evenknie van de BPM moet je wel elke keer bij een aankoop betalen, en niet zoals in Nederland 1 keer in het leven van een auto.
Voor klassiekers betaal je nu 100 euro in Vlaanderen en 43 euro in Wallonie en Brussels aan “wegenbelasting”. Een tank benzine is duurder zeg ik dan maar. Dat was lager, en zal in Wallonie en Brussel ook wel omhoog gaan in de komende jaren. Daar verwijst Andras naar, maar ook de regeringen hier moeten de begroting rond krijgen.
Belastingsdruk: Als je het gedeelte het BDP dat de overheid van een land door z’n handen krijgt vergelijkt met het BBP ( Bruto Binnenlands Product) dan is Belgie met Frankrijk een van de koplopers in Europa. Dat komt voornamelijk omdat de overheid een veel groter aandeel van het loon/salaris van een werknemers in z’n handen krijgt in allerlei verschillende vormen. Maar er zijn genoeg fiscale zaken die in Belgie minder drukken op de burger zoals je terecht opmerkt.
In het algemeen kun je denk ik stellen dat de fiscale druk in Nederland ( terecht vind ik) veel zichtbaarder is.
To err is human, not to err is divine.














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
In Duitsland betaal je zo’n 200 euro per jaar mits de auto een H-kenteken heeft. In Frankrijk betaal je überhaupt geen wegenbelasting, je lapt daar voor het op naam zetten van de auto en dat is het. Oostenrijk kent weer andere regels, daar heb je een verplicht logboek, mag je maar 120 dagen per jaar rijden én betaal je belasting. Kortom: heel de EU is een lappendeken van regeltjes en regimes.
Feit is dat veel mensen in andere landen steen en been klagen over het feit dat er gedokt moet worden zonder te weten hoe erg het in andere landen is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10635
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Daar was ik er dus ook een van….
Ik dacht dat de 30 jaar vrij universeel was.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














Totaal aantal Berichten: 1434
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Hoe het ook elders is… het gaat over hier.
VrGrJ
Altijd in voor een conseil Citroën.
jantje1948 schreef:Daar was ik er dus ook een van….
Ik dacht dat de 30 jaar vrij universeel was.
Er is wel overeenstemming om een auto van 30 jaar oud een “klassieker” te noemen en daar aparte reglementering voor te hebben, bijvoorbeeld fiscaal en voor de verplichte keuring. Maar het staat ieder land vrij dat zelf in te vullen en dat geeft de lappendeken.
De inhoudelijke zaken europawijd harmoniseren staat (nog) niet op de agenda.
Het met 27 landen eens worden is een traag en stroperig proces, dus wordt je het dan eerst eens over de globale zaken en ga je daarna werken aan de exacte invulling.
Bijvoorbeeld voor de “gewone” auto ( een voertuig categorie M1 ) is er een universele verplichting tot een technische keuring, waarbij de EU minimum eisen stelt. Dat MOETEN de lidstaten invoeren, maar de invulling mogen ze zelf bepalen, en zo is er de APK, de tweejaarlijkse HU in Duitsland en de Controle Technique in Frankrijk etc. Die is al niet exact hetzelfde in de 27 landen, dat neemt het land in kwestie als basis en maakt dan een variant voor de 30+ ‘ers. Dat leidt tot een “grote verscheidenheid”.
To err is human, not to err is divine.