2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
BM 620 en Hyster YE40
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2434
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 14 september 2025 10:16 AM
  [ # 16 ]

Een koppakkingset werd in de VS op ebay gevonden en aangeschaft.
Bij het loshalen van de onderdelen van het koelsysteem bleek een en ander in veel slechtere staat dan gedacht. Het was vooral de verf die de aansluitingen van de koelwaterbuis en het expansievat bij elkaar gehouden had. Thermostaat bleek afwezig.

De uitlaat bleek ook enig laswerk nodig te hebben.(ga maar eens een nieuwe zoeken Wink.

De kop demonteren ging vrij makkelijk, niet alle moeren blekken voldoende vast te zitten. De koppakking zag er nog vrij redelijk uit maar bleek goed vet en het was niet echt goed mogelijk om te zeggen of ie goed had afgedicht…
Er bleek geen stootrand in de cilinders te zitten.

Schoonmaken van de cilinderkop was nog wel een klusje. De koelwaterkanalen zagen eruit of er jarenlang geen koelvloeistof maar gewoon water ingezeten had. Veel roest en aanslag..
Na schoonmaken de ciinderkop van eenlaagje matzwarte verf voorzien. Deze werd met de nieuwe koppakking gemonteerd.
Vervolgens schoonmaken van het thermostaathuis, glad maken van de flens waar de koelslang op aansluit.

Uit RVS uitlaat buis werd een nieuwe koelbuis gemaakt. Voor het maken van een nieuw expansievat werd een vulhals gekocht en met gebuik van zetbank en tig lasapparaat een nieuw tankje gefabriceerd.

De uitlaat (gewoon een simpel ontwerp/ hollow can) werd deels voorzien van gatenvrij staalplaat.

HEt gecombineerde inlaat/uitlaatsrpuitstuk moest eraf om de kleppen te kunnen stellen. Deze extra complicerende factor had waarschijnlijk in het verleden ervoor gezorgd dat dit achterwege bleef. De klepspeling was de laatste tijd duidelijk niet aangepast gezien de forse inslag op de klepstoters. Het was daarom ook niet goed mogelijk dit (direct) met een voelermaat af te stellen.
De klepspeling staat nu wel weer bij benadering in de goede richting Wink
Spruitstuk werd gemonteerd met nieuwe pakkingen en tapeinden (ze hadden de demontage niet allemaal overleefd; lasapparaat moest erbij komen om de afgebroken tapeinden te bevrijden).

 

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6215
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Gepost: 14 september 2025 12:04 PM
  [ # 17 ]
Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2434
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 15 september 2025 02:13 PM
  [ # 18 ]

Dank!

Hierna ging nog niet alles van een leien dakje. De slangen naar het externe oliefilter bleken ook te zeer op leeftijd. Bij de eerste startpoging bleken ze binnen de gevlochten mantel lek geraakt door manipuleren tijdens werkzaamheden mbt de cilinderkop. Met hergebruik van de nippels en wat barricade 6 mm injectie brandstofslang nieuwe leidingen gemaakt.

Toen bleek de motor niet makkelijk te willen aanslaan. Enig gesis was hoorbaar, alsof er gas ontsnapte. Met dichtgedraaide kraan op de tank sloeg de motor dan uiteindelijk aan en prompt klapte er een vriesdop uit…
Omdat de andere vriesdop aan die zijde al eens van een dikke laag kit voorzien was en dat ook geen echte oplossing is werden nieuwe vriesdoppen besteld.

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2434
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 17 september 2025 10:39 AM
  [ # 19 ]

In de tussentijd de verdamper maar eens nader onder de loep genomen. De heftruck is ooit geconverteerd naar LPG. De carburateur is daarbij vervangen door een gascarburateur of mixer. De brandstofpomp en brandstoftank zijn nog wel aanwezig. De verdamper en mixer zijn in dit geval van het merk Algas. Dit merk bestaat niet meer en is opgegaan in Impco (een bekende lpg-onderdelen leverancier in de VS). Onderdelen van dit type zijn niet meer te vinden.
De verdamper bleek een kleine lekkage in de wand te hebben tussen het koelwaterdeel en het lpg hoge druk gedeelte.
De mixer heeft aardig wat speling op de gasklepas.
Het lpg systeem is dus duidelijk aan vervanging toe. De kosten voor een nieuwe set zijn relatief te hoog om de heftruck nog interessant te maken.

Dus wat te doen?
Op dat moment bleek op marktplaats een set met mixer en verdamper te staan die verdacht veel leek op een set voor een heftruck (maar geadverteerd stond als automotive). En niet onbelangrijk, voor een prima prijs…
De adverteerder had echter al een geïnteresseerde, dus dat leek niet erg hoopvol.

Enkele dagen later kwam het opbeurende bericht dat de set nog beschikbaar was.
Lang verhaal kort: de aansluitflens van de mixer bleek gelukkig een op een op het spruitstuk te passen en eea was relatief makkelijk te plaatsen.

Inmiddels is het starten-lopen en heeft de motor bij lage toeren ook voldoende kracht waardoor de heftruck ook makkelijk heel rustig vooruit en achteruit te rijden is.

Nu nog iets aan de remmen en hydrauliek doen Wink

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook