Beste mensen,
voor mijn Citroen CX 25 GTI uit 1988 (type 2), probeer ik de ruiten uit de portieren te verwijderen.
Ben nu met het rechter achterraam bezig dat met een raamslinger werkt.
Heb de binnenbekleding er uit.
Heb de raamopener er uit gekregen met veel moeite.
Het raam ligt nu dus vrij in de portierkast.
Het raamrubber boven is verwijderd.
Weet iemand hoe ik het raam uit het portier kan krijgen? Moet ik dan ook het deuropener mechanisme aan de binnenkant verwijderen en wellicht nog meer voordat ik het raam er boven uit kan schuiven?
Citroen DS 23 pallas 1973
Als ik me goed herinner moet er ook een raam geleider aan de voor-of achterkant los. Ook moet je de raamrubbers aan de voor- en achterkant uit het portier trekken. (Die lopen nog een eindje het portier in). Ik bedoel daarmee het U vormige rubber wat in de sponningen zit. De ruit gaat er naar de buitenkant uit.
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980
Zeer bedankt voor je reactie zwrtw,
Mede dankzij jouw aanwijzingen heb ik het volgende gedaan:
Hele raamrubber rondom weggehaald. Dus vanaf de binnenkant in de geleiders tot en met boven rond het raam.
De metalen clipjes waar het raamrubber (meen de snor) in geklemd zat weggehaald. Deze kun je omdraaien, dan iets naar buiten buigen en dan eruit tikken.
Ook voor de zekerheid het deurslot mechanisme aan de binnenkant van de deur verwijderd.
Toen kon ik de ruit er schuin naar binnen toe uit lichten. Daarvoor moest ik dan eerst de achterkant omhoog trekken zodat de klem / geleider met rubber aan de onderkant van het raam eerst een stuk door de sleuf omhoog kwam en toen de hele ruit er zo schuin aan de binnenkant er uit trekken.
Dit was bij de rechter achterdeur. Nu de andere nog. De voordeuren zijn elektrisch bediend, dus zal wel weer iets meer gedoe worden.

Totaal aantal Berichten: 10653
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Waarom wil je ze er uit hebben? Zo’n fijne klus is het niet!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Hallo Jantje1948,
ik heb de CX uit 1988 helemaal gestript en ben hem aan het uitdeuken, schuren, plamuren en primeren. Begrijp van de spuiter dat de deuren er ook uit moeten. Dacht dat het misschien beter is om de ramen dan ook maar te verwijderen.
Maar bij nader inzien heb je mogelijk gelijk en kan ik de ramen beter laten zitten en kijken of het voldoende is om de raamsnorren en rubbers te verwijderen en dan alles goed afplakken.
Moet nog even bekijken hoe de conditie van die andere deuren is.
Bedankt voor het meedenken.

Totaal aantal Berichten: 10653
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat is een flinke klus. Tegen deze achtergrond begrijp ik waarom je er voor koos om dit te doen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Voor de geïnteresseerden hier nog even de procedure voor het verwijderen van een zijruit uit de achter- en voordeuren.
Het betreft dus een Citroen CX 25 GTI uit 1988 automaaat type 2. De voorramen zijn elektrisch bedient, de achterramen met een handslinger.
Ramen verwijderen uit voordeuren (elektrisch):
Zet het raam op half open/dicht.
Verwijder de binnenbekleding en haal alle elektra draden los en verwijder de buitenspiegel met de kabel voor de buitenspiegel bediening. (dat is al een verhaal op zich, maar weet niet meer hoe ik dat gedaan heb).
Maak de 5 moeren van de raamopener los.
Duw nu de bouten van de raamopener naar binnen in de deur maar hou daarbi de onderkant van de raamopener met de ruit erin vast met 1 hand.
Nu kun je het kleine raamopener-geleider aan de achterkant verwijderen.
Als de raamopener met de ruit helemaal onder in de deur ligt, kun je de raamopener naar achteren duwen zodat de 2 wieltjes van de raamopener uit de geleider van de ruit vallen. Nu is de opener dus los van de ruit. De raamopener laat je gewoon onder in de deurbak liggen.
Haal nu de ruit naar boven en kantel deze zover mogelijk naar binnen zodat je dus de zijkant van het glas vast hebt en trek nu de ruit uit de opening boven. Hierbij kun je de ruit voorzichtig naar boven lichten aan de buitenkant van de raamsponning. (bij de achterramen is dat aan de binnenkant van de raamsponning). Je moet iets kracht zetten omdat de onderkant van het raam nog de geleider bevat die door de smalle opening van de deur heen moet.
Als de ruit er uit is kun je de raamopener er uit halen door deze eerst te kantelen op zijn kop en dan met motor en al via de grote opening aan de voorkant van de deur uit de kast te schuiven. Het kantelen van de raamopener doe je door de kant van de motor naar de grote opening te bewegen en er een stukje uit te laten steken en dan op zijn kop draaien. Daarna kun je hem er makkelijk via de grote opening uit schuiven.
Tot zover het verwijderen van de voorramen met elektrische bediening. In het volgende bericht zal ik beschrijven hoe je het achterraam met handslinger kunt verwijderen.
Nu de procedure hoe het raam uit de achterdeuren te verwijderen.
Het betreft dus een Citroen CX 25 GTI uit 1988 automaaat type 2. De voorramen zijn elektrisch bedient, de achterramen met een handslinger.
Verwijder de binnenbekleding en haal alle elektra draden los. De handslinger kan gewoon losgetrokken worden. Ik heb daar een kleine koevoet voor gebruikt omdat er nogal wat kracht gezet moet worden.
Haal eventueel de piepschuim/plastic flappen weg die over de openingen zitten aan de binnenkant van de deur.
Haal het raamrubber aan de bovenkant weg door het uit de 5 clips te trekken.
Maak de 5 moeren van de raamopener los.
Duw nu de bouten van de raamopener naar binnen in de deur maar hou daarbi de onderkant van de raamopener met de ruit erin vast met 1 hand.
Nu kun je het kleine raamopener-geleider aan de achterkant verwijderen.
Om de raamopener los te krijgen van de geleider van de ruit aan de onderkant, duw je eerst de arm van de raamopener aan de achterkant naar binnen zodat het wieltje uit de geleider valt. Daarna duw je de arm van de raamopener aan de voorkant naar achteren zodat ook dat wieltje uit de raamgeleider valt.
Daarna duw je de raamopener zoveel mogelijk naar benden en laat hem daar liggen. De ruit is nu los van de raamopener.
Trek nu de ruit zoveel mogelijk naar boven. Ik kreeg het raam er nog niet uit dus ik heb eerst het volgende allemaal gedaan:
Het hele raamrubber in de sponningen verwijderd door het onderaan los te trekken uit de sponning. Maar eerst moet het raam uit het raamrubber in de sponningen. Dit heb ik gedaan door het raam omhoog te trekken en wat naar binnen te kantelen. Toen ging het raam uit het rubber en kon ik het aan de buitenkant van de sponning naar beneden laten zakken. Nu kon ik het rubber uit de sponning trekken.
In tegenstelling tot wat ik in een eerder bericht vermeldde hoeft het slot mechanisme er niet uitgehaald worden.
Wel heb ik de 5 clips die het raamrrubber vast houden ook verwijderd zodat ik boven in opening waar het raam door heen moet, meer ruimte kreeg. Dit heb ik gedaan door de 5 clips eerst met WD40 in te spuiten, toen met een tang onderste boven gedraaid en toen met een plastic tool ze naar beneden uit de bevestigingsgaten geklopt.
Nu kon ik het raam er uitlichten door het achter omhoog te halen door de opening en voorzichtig aan de binnenkant van de deur uit de deurkast te trekken.
Nu het raam er uit is kon ik de raamopener er via het langwerpige gat aan de onderkant er uit halen door eerst het deel met de raamslinger as er uit te lichten en daarna de rest.