




























Totaal aantal Berichten: 10654
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Jeroen, is het niet makkelijker om gewoon één topic voor jouw auto te gebruiken?
Als er dan iets nieuws te melden is kun je in het allereerste bericht de titel veranderen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Hallo Jan,
ja wellicht is dat ook beter. Het gaat er denk ik vooral om hoe mensen het makkelijkst kunnen zoeken en vinden op bepaalde onderwerpen.
Ik dacht aanvankelijk dat als je maar strikt 1 onderwerp per topic maakt, het makkerlijker is om iets te vinden. Zo zocht ik ook altijd naar antwoorden op mijn vragen.
Maar ik zie dat als je op een onderwerp zoekt in een topic met meerdere onderwerpen, deze ook getoond worden als je er op zoekt.
Maar dan is het weer wat lastiger om het verhaal in de hele context te plaatsen, zeker als het een lang topic is.
Dus blijft lastig.
Citroen DS 23 pallas 1973


Totaal aantal Berichten: 92
Geregistreerd: 18-04-2023
- ID/DS ID19B
Ik lees met belangstelling je verhaal en de reacties daarop, omdat ik ook wat nattigheid in dat gebied waarneem momenteel.
Ik heb er een aluminium drukregelaar in zitten (ID 1967 met rem en stuurbekrachtiging). De treiterslang ziet er anders uit dan wat je online aangeboden ziet. Geen haakse bocht bijvoorbeeld, maar een geleidelijke. Ik vind ook nergens eentje specifiek voor mijn auto aangeboden. Is het een kwestie van een goede maar willekeurige slang er tussen wurmen? of moet ik wel degelijk de slang met het haakse uiteinde hebben van 28cm?
Ik denk ook dat ik met mijn inslagfrequentie van 55 sec aan de lage kant zit. Als ik begin te sturen neemt deze snel verder af, maar dat is niet geheel onlogisch.
Tis altijd lastig met LHM oliesporen.Het kan ook het gevolg zijn van een eerdere morspartij die langzaam zijn weg naar beneden heeft gevonden…. Ook is er zeker wat lekkage uit stuurhuis en dat zit daar net boven dus… tja.
Tijd voor een algehele Hydrauliek inspectie denk ik…
Idylla, ID19B de l’annee 1967, Un schnouck comme aucun autre.
Hoi, kijk even naar de video die door DS-TT gemaakt is over de treiterslang, die haakse bocht moet je echt zien te vermijden, 55 seconden is keurig, zou wel op zoek gaan naar een stalen drukregelaar, die van aluminium zijn niet echt betrouwbaar heb ik gehoord.
Ik heb wel een stalen regelaar voor je liggen maar daar moet even een revisiesetje overheen, lekt een klein beetje aan de bovenkant, ik heb zelf een NOS exemplaar van een BX gescoord en die doet het tot op heden prima.
link naar DS-TT filmpje: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/238150
Eigen ervaring met een alu-drukregelaar: gescheurd bij mijn toenmalige ID20. Gelukkig gebeurde dat vlak bij huis, de schade was toen beperkt.
Vervangen door een stalen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor


Totaal aantal Berichten: 92
Geregistreerd: 18-04-2023
- ID/DS ID19B
Tsja dat met die alu regelaar heb ik al eens gehoord. Het lijkt er heel erg op dat de originele er nog op zit. Niet 100% zekerheid hoor, maar alles wijst daar op. Die is dan dus al een jaar of 58 betrouwbaar…
Wie zal het zeggen… Filmpje van DS-TT kende ik al, maar iemand heeft mij ooit verteld dat mijn type ID altijd een ander soort slang heeft dan die ze verkopen met de hoek. Als product echter nooit ergens aangetroffen.
Ik probeer de boel als het even kan origineel te houden tenzij het met een handomdraai te vervangen is, dus eerst maar even met de slang in de weer, want ook die is op leeftijd en is natuurlijk een slijtdeel.
Ik heb als eens een gewapende slang bij een hydrauliekboer laten maken, met aan de ene kant 10mm en de andere 8mm aansluiting. Die er maar eens even in gaan zetten dan..
Idylla, ID19B de l’annee 1967, Un schnouck comme aucun autre.


Totaal aantal Berichten: 92
Geregistreerd: 18-04-2023
- ID/DS ID19B
Inmiddels na wat schoonmaken en opnieuw opsporen en er verder in duiken toch de bron van het “groene leed” gevonden. Overduidelijk de rubberdop van de remservo….
Klikbare foto kijk rechtsboven…
Ook die leiding die ervoor langsloopt ziet er niet fris uit. Dat wordt een leuke halve dag sleutelen… zucht, maar dat was ik toch al van plan omdat hij al eens een klein beetje naar binnen toe in de mat lekte.
Is dit een teken van een versleten remservo of kunnen we dit oplossen met het revisie setje van citrotech. Het lijkt een aardige lekstroom die het dopje moet opvangen en dus niet meer voldoende doet, dus jofel is het niet.
https://citrotech.nl/shop/product/remservo-afdichtingsset-aluminium-lhm/
Iemand ervaring hiermee?
Idylla, ID19B de l’annee 1967, Un schnouck comme aucun autre.














































Totaal aantal Berichten: 43486
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je kunt het eigenlijk pas goed beoordelen na demontage van dat ding. Dan ff kijken hoe gaar (of niet ) de plunjer is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hallo Idylla-le-Schnouck,
bedankt voor je belangstelling in dit topic.
Heb momenteel toch weer de nodige lekkages aan mijn DS 23 pallas uit 1973 ondanks dat ik dus van alles vervangen heb.
Lekt LHM aan het stuurwiel nabij de ronsel… ben nog aan het bekijken wat ik daar mee doe.
Koelvloeistof ergens bij de waterpomp. Die heb ik jaren terug al een keer vervangen. Zou ook aan de verbinding met het blok kunnen liggen. Maar ik heb de waterpomp precies zo gemonteerd als in het DS-TT filmpje aangegeven werd.
Maar ben intussen met een CX 25 GTI uit 1988 bezig en nog geen tijd gehad om weer naar de DS te kijken, waar ik overigens wel gewoon mee rij (d)(T)???
Vind het daarom ook lastig om me in jouw probleem te verdiepen. Hopelijk kun je wat met de reacties van andere forum-leden.
Citroen DS 23 pallas 1973












































Totaal aantal Berichten: 25752
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
problemen terugbrengen naar de basis. schoonmaken en kijken waar het lekt. dat oplossen. Zonder gedetailleerde probleembeschrijving krijg je geen antwoorden.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>


Totaal aantal Berichten: 92
Geregistreerd: 18-04-2023
- ID/DS ID19B
@ Jarbekers: Komt goed. Ik heb al wat goede input gehad.
Helaas heeft het verder verkennen van het konijnenhol nog wat andere inzichten opgeleverd.
Er blijkt een van de 2 ( de moeilijkste ) harmonica’s op het stuurhuis gescheurd te zijn..
Ik ga dus binnenkort voor het eerst het stuurhuis verwijderen, herstellen en terugbouwen.
Is er ook een bewezen methode om het tijdelijk stofvrij te houden, een soort mof eromheen van een oude binnenband bijvoorbeeld….?
Verder ligt de remservo nu buiten de auto. Die ga ik even schoonmaken en voorzien van nieuw rubber. Hopelijk is het dan weer dicht. De plunjer in dat ding zelf lijkt goed te zijn. Geen bijzonderheden waargenomen.
Idylla, ID19B de l’annee 1967, Un schnouck comme aucun autre.












































Totaal aantal Berichten: 25752
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Er is een mooie film van DSTT die behandelt hoe je stuurhuishoezen vervangt al zeg ik het zelf ( ik doe deze presentatie).
Je hoeft je niet druk te maken over stof. Voor de montage alles met een dook schoonmaken is voldoende.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>


Totaal aantal Berichten: 92
Geregistreerd: 18-04-2023
- ID/DS ID19B
Die film met jou in de hoofdrol had ik dit weekend weer eens bekeken Joris. Dankzij die film zie ik dit klusje ook wel zitten.
. Echt super die ds-tt films.
Afdekken tegen stof is meer in het kader van nog een paar keer rijden voor vervanging…. Maar ik denk dat je dat ook bedoelt.
Idylla, ID19B de l’annee 1967, Un schnouck comme aucun autre.