op de parking van de Aldi trap ik door de koppeling, kabel gebroken. net een nieuwe gemonteerd maar hij lijkt te lang, het zou de goeie moeten zijn…?
model kabel van na 71, maar nu weet ik eigenlijk niet uit welk jaar mijn 5 versnellingsbak is, en daar heeft het mee te maken denk ik. de koets is een break uit 1975. Het blok is een injectieblok omgebouwd naar carburateur…En er zijn drie verschillende lengtes kabels. Ik denk dat ik de nieuwe er maar weer uit moet halen, en de oude er goed naast moet leggen, want dat heb ik niet gedaan..
Inmiddels de nieuwe kabel weer even gedemonteerd en langs de oude gebroken gelegd, ze hebben dezelfde lengte!
heb een breekijzer gebruikt om de gaffel weg te drukken en de koppeling lijkt te ontkoppelen. Ga nu stukje draadeind in lange stelhuls plaatsen om lengte probleem even te omzeilen en zien wat er dan gebeurd

Totaal aantal Berichten: 1437
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Vraagjes (ik heb zelf een 4bak en ken de 5bak niet):
1. Waarom lijkt de kabel te lang? Ontkoppelt de auto niet meer met de nieuwe kabel?
2. Zijn de lengte van de 2 buitenkabels even lang en die van de 2 binnenkabels even lang? Want daar zou ook verschil in kunnen zitten , bijvoorbeeld buitenkabels even lang, binnenkabels niet even lang of andersom. Dit maak ik niet op uit jouw bericht, als alles precies even lang is kan daar de oorzaak niet inzitten.
3. Wat is de oorzaak van de kabelbreuk denk je? En hoe ziet die breuk eruit? Een koppelingskabel breekt niet zomaar en misschien is er schade aan het druklager en/of de gaffel. Zit je hefboom goed gemonteerd en je koppelingskabel ook, ook bij het pedaal?.
Met een langer draadeind los je dat niet op en mogelijk vererger je de toestand door er meer en andere krachten op te zetten. Redeneren en controleren is hier van belang, denk ik.
Wellicht hebben andere forumleden ervaring en tips?
VrGrJ
Altijd in voor een conseil Citroën.

Totaal aantal Berichten: 1437
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Aanvullend:
https://www.franzose.de/nl/Citroen-DS-11CV-HY/DS/koppelingskabels/
Er zijn dus diverse scenario’s, zeker als het een samengestelde auto is zijn die het meten=weten waard.
VrGrJ
Altijd in voor een conseil Citroën.