XM Gekocht V6
Koekjestrommel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 24-06-2025

- ID/DS ID19B
- XM 3.0L V6 Ambiance
Gepost: 03 september 2025 08:43 AM

Goedemorgen Allemaal.

Ik heb gister een kleine jongensdroom is vervulling laten gaan door een 1e type XM 3.0 V6 aan te schaffen met net aan 2 ton op de teller.

Kwam uit het bezit van een voormalig clublid die menig van jullie wel zullen kennen.

Afgelopen zaterdag kwam ik deze auto tegen op een evenement van de DS club. waarbij ik die middag eigenlijk zou gaan kijken bij een C5 met een V6 blok. Toen kwam ik deze dus tegen voor een aardige prijs en ik was verkocht. Hij staat al sinds 2016 stil dus alles moet weer even herzien worden. Maargoed daar was de prijs ook naar.

Ik ben pas 30 dus heb de auto niet bewust “nieuw ” meegemaakt als bestuurder. Maar ik kom uit een citrofielen familie en we hebben er verschillende gehad. Mijn opa meerdere V6 van alle types en mijn ouders diverse 2.0 turbo’s en breaks. Al met al dus groot geworden op de achterbank van een DS. De eerste meters als ventje van 18 waren ook in een XM break.

De auto is motorisch goed. hij rijdt soepel. schakelt soepel. en het is dus de bedoeling dat dit mijn woon/werk/ vakantie auto zal worden. Ik woon 6 kilometer van mijn werk af dus dat zijn geen spannende afstanden. Vandaar dat ik dus ook mijn brave saaie BMW touring graag wilde inruilen voor een citroën. Ik had de DS natuurlijk maar dat is geen ideale vakantiewagen Wink.

Ik had wel wat vragen aan een aantal kenners.

Er zijneen paar kleine dingen die eraan mankeren. Ik ga van grootste ergernis naar kleinste Wink

- Centrale vergrendeling werkt half. Ik heb er alleen een kale sleutel bijgekregen zonder afstandsbediening. ( kan mij van vroeger nog herrineren dat er ook een klapsleutel van was) maar ik heb dus een ouderwetse sleutel. Opzich is dat geen issue maar het slot in de bestuurdersdeur gaat vrij stroef. heb het al wat gangbaarder gemaakt door veel te bewegen. Nu is het grootste ergerpunt dat wanneer ik de bestuurdersdeur open met de sleutel. de andere deuren niet mee gaan. Maar wanneer ik de passagiersdeur met de sleutel opendoe, wel alle deuren opengaan ( incl de bestuurdersdeur).  Weet iemand hoe dit kan? Kan mij de term Kiekert nog herrineren van mijn jeugd. Maar snap de logica dan niet als hij wel open gaat via de passagiersdeur.

- Airco werkt matig. Zal even een kwestie van uitsluiten zijn. Eeerst droger vervangen en vullen, daarna blijft denk ik alleen de pomp over.

- Een raamschakelaar werkt maar half maar die zal ongetwijfeld nog wel te vinden zijn ergens.

- Uitlaat rammelt. gok een versleten rubber oid. hij glimt nog van nieuwigheid dus dat zal het probleem niet zijn Smile.

- Had met een klein proefrondje het idee dan 2 van 4 remmen thuis waren. Zal dus een weekend remklauwen reviseren worden. Enfin weer wat te doen op een regenachtig weekend Smile.

- Er mist van de achterbank ( zwart leer) een hoofdsteun. Mocht iemand deze hebben liggen en deze willen verkopen houd ik mij aanbevolen Smile. Zal sowieso lid worden van de club en het magazijn raadplegen.

- Er zitten op de middenstijl 2 ronde gaten aan weerszijden. ( te zien vanaf de achterbank). Ik kan mij niet heugen dat daar ooit iets zat. ( mogelijk ooit door iemand geboord die eronder moest zijn???) of weet iemand wat hier ooit in heeft gezeten?

-Koppeling moet even worden gesteld, koppelpunt ligt bijna op de vloer. Hij slipt verder niet. Volgens mij is dat bij die eerste types een kabel? lijkt mij makkelijk stellen.

Verder zijn het allemaal wat kleine interrieurdingetjes die kapot zijn. Alhoewel ik wel de enige XM heb waar IK ooit in heb gezeten waarvan het code klepje nog werkt en netjes is!.

- Ahja voor het gangbaar maken van het slot wil ik graag de deurkaart eraf halen. Weet iemand waar daarvoor de schroeven allemaal verstopt zitten? Niemand kan zo goed schroeven verbergen als een franzoos namelijk Smile

Alvast bijzonder bedankt voor al jullie input

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10654
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 03 september 2025 12:06 PM
  [ # 1 ]

Je kunt eerst eens proberen of PTFE spray in het slot spuiten helpt. Het hielp bij mij ooit heel goed tegen een stroef gaand contactslot.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Koekjestrommel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 24-06-2025

- ID/DS ID19B
- XM 3.0L V6 Ambiance
Gepost: 03 september 2025 12:31 PM
  [ # 2 ]

Hey Jantje,

Bedankt voor je reactie, het gaat in deze helaas om het portierslot. Het is niet de cilinder die stroef gaat maar het mechanisme erachter vermoed ik.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10654
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 03 september 2025 12:41 PM
  [ # 3 ]

Ook daarbij helpt het misschien? Heeft een veel langduriger werking als WD40. Maar de binnenbekleding moet er idd af.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1255
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Gepost: 03 september 2025 10:16 PM
  [ # 4 ]

Proficiat met je aankoop.

Qua remmerij, voordat je alles uit elkaar haalt zou ik beginnen met ontluchten in de volgorde ra, la, rv, lv. Het is eenvoudig en makkelijk te doen en het is niet onwaarschijnlijk dat dit een oorzaak zou kunnen zijn. Tevens blokken gangbaar maken en als dat niet helpt zou klauwrevisie pas aan de orde zijn.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3452
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 07 september 2025 07:44 PM
  [ # 5 ]

Als ik het goed lees heb je een type 1. Die waren notoir onbetrouwbaar vanwege allerlei elektrische storingen, met name aardfouten.
Ik wens je daarom veel succes met storingzoeken.
Dit forum biedt een grote hoeveelheid gegevens over al die ellende. Gewoon bij het begin beginnen.

Mijn eerste XM was een fabrieksnieuwe V6 uit begin 1990. Na alle ellende, die ik daarmee had, ben ik pas weer XM gaan rijden nadat Type II zich enigszins bewezen had.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Koekjestrommel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 24-06-2025

- ID/DS ID19B
- XM 3.0L V6 Ambiance
Gepost: 04 oktober 2025 03:02 PM
  [ # 6 ]

Nouja deze XM tuutert al ruim 2 ton rond en vanaf ‘94. dus zo slecht zal het allemaal niet zijn Smile

Weet van vroeger dat er om die aardepunten een ring zat die oxideerde. Ringetje ertussenuit en het aardepunt ff kaalmaken en klaar Smile

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3979
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 04 oktober 2025 07:38 PM
  [ # 7 ]

De eerste XM’s hadden aardstekers met veel pennen die op het chassis aangesloten werden door de steker in een pennenblok te steken. Dat oxideerde behoorlijk. Officiële service oplossing: Knip de stekers eraf, verwijder de pennenblokken en zet er ogen aan die met een bout werden vastgezet. Probleem voor 99% opgelost. De rest zijn slecht verbindingen op willekeurige stekers: De “beun” oplossing, maar hij werkt prima: Draai de platte pennen +/-10 graden , dan zitten ze vaster in de contra-stekers en maken beter contact.
93-94 zijn al probleem loos.
Vandaag: Steken de steker problemen op bij alle oude auto’s: oxidatie is de schuldige, auto wegzetten in een vochtige omgeving de katalysator.

Dus: Succes met je XM V6, zalige auto, heb er ook bijna een half miljoen km’s in gemaakt.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook