Totaal aantal Berichten: 242
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Hallo. Ik heb uit mijn oude C4, die vandaag helaas de reis naar de eeuwige snelwegen is gaan maken, de automatisch dimbare binnenspiegel gehaald. Deze wil ik in mijn huidige auto monteren (sorry, geen Citroën meer, maar ik heb ook nog 2 Pluriellen), want ik vond dat automatisch dimmen heel prettig. Ik denk: huppekee: spanning er op en de boel werkt. Maar helaas: er zitten 3 draden aan. Kan iemand mij misschien melden hoe het eea aangesloten moet worden?
Ik wil ‘m voorlopig eerst testen via bijvoorbeeld de sigarettenaanstekeraansluiting voordat ik ‘m eventueel monteer.
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
Als je de VIN (nog) hebt van die C4, kan ik voor je kijken of ik het schema kan vinden.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor

Ik heb je een PM gestuurd.
Inmiddels opgezocht, en gevonden.
Daarin is te zien dat er inderdaad drie draden aan de elektro-chromatische spiegel zitten.
Een daarvan is massa, de tweede loopt via de BSI naar de BSM, daar krijgt hij z’n spanning vandaan.
Maar de derde is het probleem. Die krijgt z’n aansturing vanuit de elektronica in de BSI. Die aansturing zal er niet zitten in je nieuwe voiture, vrees ik.
Ik kan je het schema sturen, geef dan even je mailadres via een PB. Dan gaat het naar je onderweg.
Groet,
JW

Hallo JW. Bedankt voor je reactie. Jammer, maar helaas. Ik zal je in een PB mijn e-mailadres sturen.
Ik heb nog een ander document gevonden: D4EA9AP0 Werkingsprincipe : Achteruitkijken
Daarin wordt gesproken over een signaal dat naar de binnenspiegel gaat, vanuit de BSI.
Dat signaal is het al dan niet activeren van de achteruit.
Daaruit zou je kunnen opmaken dat de spiegel niet donkerder wordt als de achteruit ingeschakeld wordt.
Als dat zo is, zou je dat signaal weg kunnen laten, en de spiegel met maar twee draden aansluiten, de plus en de min.
Het proberen waard, wellicht….
Ik zal die info meesturen.
Groet,
JW

Bedankt. Inderdaad, dat achteruitverhaal had ik ook al begrepen. Dat zou wel mooi zijn. Als ik maar weet wat + en - is
Dat kun je zien op dat schema
Groet,
JW