Ik ben op zoek naar een garage die echt de C5 met THP benzinemotor in zijn vingers heeft. Daar heb ik natuurlijk een aanleiding voor: hij is deels gereviseerd (motor cylinders etc., steunen, draagarmen) maar ik zit nog met issues rond sensoren en de computer (en ook de PCV is het vermoeden). De reguliere garage waar ik heen ga komt er niet echt uit wat de laatste punten op de i betreft.
Een garage hier in de buurt had hem een tijdje geleden nagekeken en dat maakte nogal een oppervlakkige indruk (boekje volgen, geen echte ervaring). Andere garage heeft veel goed werk verricht/laten verrichten, maar het is nog niet helemaal in orde.
Dus ik zoek een ervaren monteur/gerage die overweg kan met de THP benzinemotor in onze C5, zo dicht mogelijk bij Zuid-Limburg
Voor regio Limburg heb ik helaas geen suggesties voor THP specialisten.
Wat de PCV betreft, dat is een bekend probleem, in de loop der tijd zijn er verbeterde versies gekomen, maar ook die gaan een keer stuk en dan is het repareren of kleppendeksel vervangen. Heb geen ervaring met de reparatie setjes, bij mijn auto heb ik het kleppendeksel vervangen, was een barst in gekomen door een foutje van mijzelf. Om de PCV en motor te ontlasten, heb ik de modificatie uitgevoerd welke standaad is bij de 200pk THP, slang achter de motor verwijderen.
Edit mod: niet het voorgaande bericht quoten, gebruik de ‘plaats reactie’ knop.
Mijn garage is van plan een olievanger te plaatsen, zodat de olie niet bij de turbo het systeem weer in gaat en alles vervuilt (de motor is tenslotte net helemaal schoon en gereviseerd). Het is wel duidelijk dat de lucht die die slang in gaat erg vies is. Beetje rijden en er zit al best wat olie in die leiding.
Over het nut van zo een olievanger zijn de meningen nogal verdeeld, daar heb ik geen ervaring mee.
Als ik het zo lees, dan is het duidelijk dat de PCV in het kleppendeksel defect is, denk dat het beter is om het kleppendeksel te vervangen of de PCV repareren. Is de slang van het kleppendeksel naar het inlaatspruitstuk nog aanwezig, een modificatie die ik kan aanraden, maar alleen bij een THP met lage km-stand of een net gereviseerde. Verder kan ik het aanraden om elke 10K de olie verversen + spoelen, nieuwe bougies, tank uitsluitend V-power of BP-Ultimate, en uiteraard goed op toeren houden, minimaal 2500rpm, de shiftindicator lekker negeren.
Edit mod: niet het voorgaande bericht quoten, gebruik de ‘plaats reactie’ knop.
Is er een merk kleppendeksel dat je aanraadt?
Ik heb van het merk Mopar gemonteerd, dat zou origineel zijn is mij verteld.
In mijn aantekeningen heb ik staan:
98 057 124 80 Double Valve, nieuw model, en het nr. V759886280, dat is volgens mij van BMW/Mini?
98 120 714 80 (Single Valve )
Volgens VIN van mijn 508 uit 2015, heb ik 98 120 714 80, de Single Valve dus.
Ik heb gemonteerd 98 057 124 80, dat is de verbeterde uitvoering, zit een betere pakking op en een rooster onder de olievuldop, dit is de link waar ik besteld heb:
Valve Cover Original Citroen Peugeot C3 C4 308 508 1.6 VTi THP 9812071480