Hallo allen,
mijn roetfilter ( auto 2019 euro 6 183K) doet het niet meer. Alle metingen laten zien, niet verstopt ( 2mBar over het
filter) maar de uitstoot is te hoog. Auto geeft dan emissie storing en zal ( volgens de regels bepaald ) niet meer startten omdat het niet voldoet aan de wettelijke eisen. Ik rij laatste 2K km op HVO100. Verbruik normaal. Verstuivers zijn bij specialist gereinigd en getest, de defecte (oorzaak van de ellende) is vernieuwd, egr schoon nox sensoren enz. gecontroleerd/vervangen. AdBlue tank en inspuiting nieuw.Behalve de dpf lijkt alles is nu goed. Dus ik wil graag aan de regels voldoen met een werkend filter.
Nu kan ik bij een grote nederlandse webshop een nieuw Cordieriet filter kopen voor dikke 500 of voor 600 een gebruikte op de sloop met 90K km.
Ik weet dat een Cordieriet minder km aan kan maar dat is opzich geen bezwaar. Ik wil alleen dat het geen storingen geeft en een nette fijnstofmeting aankan.
Zijn er ervaringen met aftermarket DPF,s ?
Wat zal ik doen? Sloop of nieuw, of wellicht een andere optie die ik nog niet ken.
Graag jullie idee
Het gaat om een filter met OEM nummer 9822860580
Totaal aantal Berichten: 529
Geregistreerd: 13-12-2019
- Xantia 2.0-8V-89kW-VSX-Automatik-ZF4HP14-HydractivII
Is het roetfilter op de sloop een origineel ?
Ja, 90K.km zegt op zich niet veel. Waar het omgaat is of de verschildruk bij stationair toerental en bv bij 2500t/min binnen de marge blijft en hoeveel % of gram as er in het filter ligt. Zal naar ik aanneem wel niet bekend zijn.
Als het origineel is, bestaat het monoliet uit silicium wat veel betere eigenschappen heeft als cordieriet zoals bedrijfstemperatuur, smeltpunt en as opslag.
600,00 € voor het gebruikte filter is mijn ogen te veel. Voor ca. de helft kun je de gok nemen, inbouwen, met de Tunap methode schoon maken ( is geen volledige reiniging ), regeneren , roetfilter parameter uitlezen, adaptive waarden roetfilter terugzetten en aan de roetdeeltjestester.
@klever,
dank voor je antwoord met uitleg.
Ja op foto van onderdelen lijn is een orgineel filter te zien. Jij zou dus ook voor het orgineel filter gaan puur om de silicium. Dan richt ik me daar op.
Dus de km zijn minder belangrijk, als het maar werkt. Op de die site staat ook een (werkend) filter met 370K!
Mijn huidige filter heeft een verschildruk <2mbar en is brandschoon maar werkt niet, ik ga uit van breuk of verbrand. Heb dat bij mn vorige ( 1.6 hdi C4 picasso) ook gezien.
Ik ga dan een gebruikte bestellen, de prijs kan ik helaas weinig aan veranderen ben ik bang ![]()
Ik heb een gebruikt filter besteld, 140K, met sensoren (500 € ex) . Sloper gebeld en die heeft even gekeken, de uitgaande pijp een vinger doorheen gehaald, en die is brand brand schoon zegt ie.
Die wil ik bestellen, wordt vervolgt.
Totaal aantal Berichten: 529
Geregistreerd: 13-12-2019
- Xantia 2.0-8V-89kW-VSX-Automatik-ZF4HP14-HydractivII
Beste Norbert,
Dat de uitgang schoon is, is een goed teken. Blijft de hamvraag hoeveel as en eventueel niet verbrande roetdeeltjes er in
het filter liggen! De as komt van het additiv Eolys. Beide bestanddelen verbranden niet meer en blijven dus in het filter achter.En bij 140K.km zal dat zeker meer zijn dan bij 90k.km. Met de Tunap methode wordt het roet opgelost en er uitgespoeld, NIET wat er aan as en niet verbrande roetdeeltjes aanwezg is. Des te meer er van dit spul aanwezig is, desto minder roetopslag en desto vroeger/sneller er gegegeneerd wordt = roet verbranden.
Ja, ik wil mij niet mengen in een koop beslissing, maar blijf van mening dat 500,00 € gewoonweg te veel geld is voor een experiment.

