Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 18-04-2023
- ID/DS ID19B
Beste Forummers en Goddinnen-aanbidders
Na het fixen van de lekkage bij de Remservo, leek het me leuk om eens wat diagnose te doen op mijn hydraulische systeem. Ik merk dat de aanslag frequentie de laatste tijd wat toeneemt.
Ik heb even het filmpje van DS-tt erbij gepakt en wat tooltjes gemaakt.
Stap een: het meten van de inititaaldruk van de voorraad bol en de in- en uistlag druk.
Na het aansluiten van de manometer op de de aanvoerleiding naar het veiligheidsverdeelventiel, de motor getornd: Hij gaat snel naar 25 bar. daarna langzaam verder: 25? Dat lijkt laag, want “iedereen” heeft het over drukken van 70 bar. Hmmm…, heb ik de dader gevonden?. WPH geeft echter een andere richting. Tussen de foutjes door meen ik te kunnen ontwaren dat de initiaalspanning tussen de 30 en de 42 bar moet liggen bij een DV van voor 2-73 . Bij de andere niet ID’s moet dit 55-67 bar zijn. Het is dus met 25 bar te laag, maar niet schokkend.
Wel bijzonder dat er bij de DV dus een siginificant lagere initiaaldruk toereikend/wenselijk is. Ik denk dat het met het remsysteem te maken heeft. Als je systeem onder de initiaaldruk komt bij een ID, heb je eigenlijk geen remmen meer, want de gasbuffer is tegen het einde gelopen en je hebt geen remaccu bij een id. Als de initiaal druk dus lager is heb je nog remmen als de druk in het systeem verder is gezakt. Meer reserve dus hoe gek het ook klinkt.
Maar wat vinden jullie van die 25 bar? Wat aan doen of nog laten zitten? Ik vindt nergens bollen te koop specifiek voor een DV.. dus die zullen allemaal rond de 70 bar hebben dan?
Verder de drukregelaar. Ik meet in en uitslag van resp 123 en 155 bar. Inslag is iets te laag dus want moet meer dan 125 zijn volgens WPH en uitslag lijkt prima want minimaal 150 en maximaal 175. Gewoon lekker zo laten denk ik.
Graag jullie mening…
NB. de drukregelaar zelf is erg dicht. na 3 uur wachten nog steeds 150 bar op de klok…?!?!?
Idylla, ID19B de l’annee 1967, Un schnouck comme aucun autre.
Totaal aantal Berichten: 43538
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
2 vragen
Wat voor hogedrukregelaar heb je? Staal of aluminium?
Wat voor voorraardbol heb je? Deelbaar of gelast?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 18-04-2023
- ID/DS ID19B
Alu regelaar
Deelbare bol
Idylla, ID19B de l’annee 1967, Un schnouck comme aucun autre.
Totaal aantal Berichten: 43538
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
De druk op de bol van 70 bar waar iedereen het over heeft is voor een gelaste bol. Moet overigens rond de 62 bar zijn , maar soit. Die gelasten bollen horen niet op een alu regelaar, daar hoort een deelbare op. Evenwel is de stalen regelaar met de gelaste bol een waardevolle upgrade. 25 bar op een deelbare bol is wel laag. Te laag.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 18-04-2023
- ID/DS ID19B
Ha, ik denk dat ik maar eens de bol er uit moet zien te krijgen haha. Het WPH dat ik heb lijkt het over deelbare bollen te hebben bij DS-en. Er staat een opmerking bij dat er vanaf 69 gelaste bollen worden ingefaseerd. Verder niets over andere drukken etc. Bij de bol voor de DS staat vervolgens: 65 +2 -10, ofwel 55-67 bar. 70 zal dan de afronding van 67 zijn
of inderdaad verwijzing naar die gelaste bollen.
Verder heb ik mijn bol er zo lang ik de auto heb nog nooit uitgehad en dat is ca 3 jaar. Toen ik de auto kreeg zag het er ook niet uit dat de bol er recent uit was geweest. Mogelijk dus dik meer dan 3 jaar. Wat is doorgaans de verversings/oppomptijd van de voorraadbollen?
Upgraden naar staal? tsja, is dat nodig als de boel prima werkt? Ik ken het verhaal over klappende alu regelaars wel en daar is iets voor te zeggen i.v.m. vermoeiing. Maar het is ook charmant om de auto zo te laten als ie ooit op de weg kwam… Hoe groot is het risico?
Idylla, ID19B de l’annee 1967, Un schnouck comme aucun autre.
Totaal aantal Berichten: 25788
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat risico wordt steeds groter omdat - zoals JW uitlegde in een ander topic - het alu bros wordt van elke tik die hij krijgt bij inslaan. Het is dus een tijdbom…
Upgrade naar staal dus snel uitvoeren. Veerbollen check je op gevoel hoe het rijdt. Een voorbol heb je er zo af en iedere DS fanaat heeft een tester! De vorraadbol gaat als ie nieuw is jaren mee.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 18-04-2023
- ID/DS ID19B
Veelbollen zijn er al meerdere keren af geweest en getest en hebben de juiste druk. Dit onderwerp ging specifiek over de voorraadbol. Die zit redelijk lastig in de diepte en kan heel vast zitten. Wel getest met manometer aan uiteinde leiding vanuit regelaar naar verdeelventiel. Met 25 bar dus aan de lage kant.
Stalen drukregelaar: ik ga op zoek!
Bollentester maken staat nog op todo lijst
tot nu toe gedaan in Tull.
Idylla, ID19B de l’annee 1967, Un schnouck comme aucun autre.
Totaal aantal Berichten: 25788
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ok. testen kan ik ook in de buurt van H’sum.
Die nieuwe stalen regelaar er ff inhangen met nieuwe gelaste bol. Klaar.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 18-04-2023
- ID/DS ID19B
Alleen is de initiaaldruk dan te hoog… voor mijn id… want voor een id ca 35 % lager volgens WPH… Ik zie nergens de bol voor een ID te koop staan….
Maakt voor de algemene werking geen moer uit, maar wat was het idee achter die lagere initaaldruk nou precies….?
Toch dat remverhaal?
En heeft die stalen regelaar de aansluitingen op dezelfde plekken zitten? Of moet ik ook leidingen gaan aanpassen?
Idylla, ID19B de l’annee 1967, Un schnouck comme aucun autre.
Totaal aantal Berichten: 25788
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik denk dat dat te maken heeft met de alu regelaar met deelbare bol.
Alle stalen vorraadbollen zijn 62-65 bar.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 18-04-2023
- ID/DS ID19B
Het WPH brengt mij in verwarring. Er wordt nergens gesproken over alu of staal regelaar (wel het nieuwe type met pilot vavle). DS-en van voor ‘69 hadden toch ook een alu regelaar? Maar dus wel een andere initiaaldruk volgens WPH…
Kijk bij Item 6. Daar staat alles op een rijtje en staat er dat er vanaf ‘69 wel eens gelaste bollen worden aangetroffen op bepaalde types…
Idylla, ID19B de l’annee 1967, Un schnouck comme aucun autre.
Totaal aantal Berichten: 25788
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
de accumulator is de bol. voor 73 deelbaar, 40 bar erna gelast 62.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43538
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Idylla-le-Schnouck schreef:.. Ik zie nergens de bol voor een ID te koop staan….
Klopt, een ID heeft namelijk geen “eigen” voorraadbol, het is gewoon dezelfde als een DS.
Idylla-le-Schnouck schreef:
En heeft die stalen regelaar de aansluitingen op dezelfde plekken zitten? Of moet ik ook leidingen gaan aanpassen?
De leiding tussen de pomp en de regelaar is anders (vorm en nippel aan de regelaarzijde) en de uitgaande leiding is ook iets anders van vorm. Maar die kan je verbuigen. Daarnaast is de steun anders.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 18-04-2023
- ID/DS ID19B
bogaard77 schreef:de accumulator is de bol. voor 73 deelbaar, 40 bar erna gelast 62.
En alles behalve DV/DT/DP zowel voor als na 1973 heeft dus 65 +2/-10 bar…. Dus de DS (want de DV/DT/DP zijn de ID modellen) had volgens dat overzicht een andere druk dan de ID met verder dezelfde bol en drukregelaar… ik kan er niets anders van maken…..
Idylla, ID19B de l’annee 1967, Un schnouck comme aucun autre.
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 18-04-2023
- ID/DS ID19B
@ waterman: ik had inderdaad door dat er nog wat extra nodig is voor de ombouw. Maar even bij Daniel of het clubmagazijn langs dus…
Idylla, ID19B de l’annee 1967, Un schnouck comme aucun autre.
Totaal aantal Berichten: 10300
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
De lagere druk, vermeld voor de voorraadbol, is voor (en alleen van toepassing van) een auto ZONDER stuurbekrachtiging. Maar zelfs bij een auto zonder stuurbekrachtiging kan je prima de voorraadbol met 62 bar initiaaldruk monteren, dan heb je nog meer hydraulische reserve ook.
Stalen regelaars zijn zeker degelijker dan aluminium exemplaren (daarom ging Citroën ook over op staal) maar hebben als nadeel dat ze zeer heftig “afslaan”, waardoor de retourslang iedere keer een drukpiek te verwerken krijgt. Het begrip “treiterslang” bestaat pas sinds er stalen hogedrukregelaars gemonteerd werden….
Magazijn is vanavond weer geopend.
Citroen!


