Totaal aantal Berichten: 43538
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Lekker bezig hoor! Die benzinemeur is natuurlijk verschrikkelijk irritant. Moderne auto’s hebben een gesloten tankontluchting, met een koolstoffilter, om er voor te zorgen dat er geen dampen in de buitenlucht komen. Je zou bijna overwegen om zoiets te gaan beunen om van die meur af te komen…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7628
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Zelfs mijn DS had al een veel slimmer systeem. En ik zie het eigenlijk wel voore hoe een verbeterd systeem er uit zou moeten zien maar dan mis ik toch wat vaardigheden om dat ook voor elkaar te krijgen. Het lijkt nu langzaam aan tot een acceptabel niveau te komen. Fingers crossed.
Totaal aantal Berichten: 7628
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Op een beurs gesproken met dè Rover specialist in Nederland. Hij heeft in het recente verleden de olielekkage opgelost. Hij had ook twee van dit soort verhalen, één bij een P5 die naar Spanje was geëxporteerd en bij een P6 (de auto met het reservewiel op het kofferdeksel). De P5 stonk ook ontzettend bij hoge temperaturen. En de P6 een week na aankoop teruggebracht omdat de man echt ziek werd achter het stuur.
Hij was er nog niet uit, deze problemen zijn echt van de laatste tijd. Zijn theorie: vluchtiger benzine dan vroeger. Zou het?
Voor de P5 was hij aan het nadenken over een afsluiter van de tankventilatie als de motor niet draaid. In de meest simpele vorm een kraantje in de kofferbak. Ga ik even over doordenken.
Niet vluchtiger, maar wel andere benzine. De “moderne” benzine is veel agressiever voor oude benzineslangen, zelfs de E5/98 octaan. Dat komt waarschijnlijk door de minieme hoeveelheid verbrandingsversnellers die er in moeten zitten, om de moderne schonere motoren van dienst te zijn.
De enige benzineslangen die daar echt goed tegen kunnen zijn die met FPM aan de binnenkant. Die met HNBR gaat ook, maar “gewone” NBR is niet goed genoeg.
Je mag er dus van uitgaan dat benzine slangen van 20 jaar oud of zo “benzine doorzweten” als ze niet gewoon lekken.
En voor die mensen die vinden dat vroeger alles beter was: Ik kan me nog herinneren dat ik veel benzineslangen van minder dan 10 jaar oud vervangen hebben omdat ze lek waren of scheurtjes hadden, en dan praat ik over begin jaren 80…....
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 7628
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Rond de tank zijn alle slangen en rubbers intussen wel vervangen, ook die van de tank ontluchting en ook het rubber bij de tank vlotter. Daar zou het probleem niet meer mogen zitten. De leiding richting de motor is van een hardere kunststof, net als bij een DS. Daar ruik ik niks. Maar de restaurateur is er dus ook nog niet achter waar het in zit.
Totaal aantal Berichten: 43538
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Is de tank al eens uit de auto gehaald en van een inwendige coating voorzien? Ik hoorde van een kennis met een Jaguar dat zijn meur-probleem uiteindelijk op die manier opgelost is. Kennelijk gaat zo’n tank toch ergens zweten op een naadje ofzo
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7628
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
De tank is er intussen twee keer uitgeweest maar alleen uitwendig behandeld. Alle naden aangesmeerd en daarna nog epoxy op mogelijk verdachte plekken. Toch moeten doorpakken en ook de binnenkant moeten coaten? Gedoe maar ik had het ook al in mijn achterhoofd. Goed te weten dat er goede ervaringen mee zijn. Bedankt voor de tip.

