Sinds vorige week maandag staat hier een C5 Aircross PHEV voor de deur. Citroën noemt ‘m Tijuca Blue, ik noem ‘m maar gewoon JW-groen. ![]()
‘t Is een tweedehandsje uit 2020. Vier jaar lang leaseauto geweest, tijdje stilgestaan. Bijna 110.000 km gelopen. Gezien onze jaarkilometers gaan we er vijftien jaar over doen om ‘m op twee ton te krijgen.
Brandstof te oud
Dingetje 1: omdat de auto een tijdje heeft stilgestaan, kreeg ik, toen ik probeerde op elektrisch over te schakelen, de melding “Brandstof te oud”.
Op zich een logische melding: als je een tank vol E10 te lang laat staan krijg ej dat. Ethanol is in hoge mate hygroscopisch, en zet graaag de waterdamp om in water.
Oplossing: flink leeg rijden en tanken. Als je van plan bent veel korte (elektrische) ritten te maken, tank dan E5, en niet teveel. Ik rijd ‘m tot in het rood, en vul ‘m dan voor de helft of zo.
De MyCitroën-app (mede voor @jw)
Die wilde ik toch wel graag aan de praat krijgen, in elk geval voor het vertraagd laden en voor het voorverwarmen.
Maar ja, die deed het niet.
Van Vliet in Woerden wist me te vertellen dat dat ook errug lastig is, maar ik moest in elk geval de software van het multimedia-systeem bijwerken, want die was wat aan de oude kant, en dan zou ‘ie het wel gaan doen. Maar daar moet je een werkplaatsafspraak voor maken, en dan zou ik eind december eens aan de beurt zijn.
Ja, hoor es, daar ga ik niet op wachten.
Dus maar eens gekeken naar die update-procedure. En wat bleek? Je downloadt een programma’tje dat uit de software (en de nieuwe kaarten) een USB-stick voor je formatteert en de software erop zet. Die stop je dan braaf in je draaiende auto. Bakkie erbij, en na een half uur was de software bijgewerkt.
Maar de MyCitroën-app ging het er niet van doen. Na beraad bij de Cintroën-klantenservice (het 0-800-nummer dat je in de app ziet), en na uiteen gezet te hebben wat ik had geprobeerd, zei de (zeer behulpzame) app-specialist op vrijdagmiddag dat ‘ie het dan moest escaleren (une intervention).
De dinsdag erna werd ik teruggebeld door een Vlaming die me vertelde dat de vorige eigenaar de auto niet in de MyCitroën-app had vrijgegeven. Dat had ‘ie geforceerd, en als ik de volgende dag weer een rit van, zeg, een half uurtje ging maken, zou het allemaal goed komen.
WELLICHT BELANGRIJKE HINT Hij raadde me aan om “de auto en de telefoon op hetzelfde WiFi-netwerk te hebben”. Dus als de auto een Internet-verbinding aanbiedt, dan de telefoon aan het WiFi-netwerk in de auto verbinden… of, wanneer de auto die functionaliteit niet heeft, de auto te verbinden met het WiFi-netwerk van de mobiele hotspot in de telefoon.
Zo gezegd, zo gedaan. Stukkie rijden dan maar… en bij de baard van de profeet, na een half uurtje hadden de MyCitroën-app en de auto zich aan elkaar voorgesteld, en een verbond gesloten.
Het enige dat ik nog niet kan is de auto voorverwarmen, maar ik kan wel uitgesteld laden vanuit de app. Dus dat werkt.
Waarschuwingslampje afstand houden cruise control
Dat ging gisteren aan, maar ook vanzelf weer uit. Is dat iets bijzonders?
Interessant verhaal over die koppeling, waarbij WiFi een belangrijke rol speelt.
Nadat bij mij de Telematica-unit in de auto, die voorzien is van z’n eigen SIM-kaart, uitgewisseld is voor een nieuwer exemplaar, werkt de koppeling niet meer.
Uit contacten die ik met de After Sales gehad heb, en ook uit berichten op het Franse Planète, maak ik op dat dit komt omdat de SIM-kaart van de nieuwe unit niet op de juiste wijze gekoppeld is met de Stellantis server.
Daardoor kan er geen heen-en-weer communicatie plaatsvinden.
Ik krijg wel de info van TomTomTraffic op m’n scherm, met alle file informatie alsook de “flitsers”.
Maar communicatie tussen m’n mobiel en de auto via de Stellantis server lukt niet.
Het is bij mij dus niet mogelijk om met m’n mobiel via die server iets aan te sturen: geen “voorverwarming” via m’n mobiel, maar ook geen mogelijkheid om langs die weg het opladen aan te sturen
Dat gezegd zijnde, zal ik nog een keer proberen of het alsnog lukt op de manier die jij aangeeft, via WiFi dus.
Jij kunt nu dus wél het laden aansturen. Dat betekent dat er een heen-en-weer communicatie mogelijk is.
Dat je nu niet de “voorverwarming” kan activeren, is iets dat mij voorheen ook met enige regelmaat overkwam.
Soms kwam dat omdat de tractiebatterij niet voldoende opgeladen was, dan kan dat niet.
Maar andere keren was dat niet de reden, en ging het niet goed bij de Stellantis server en werd het activatieproces afgebroken met de melding: De opdracht kan niet worden voltooid.
Vraag: wat krijg jij te zien als je probeert dat voorverwarmen te activeren?
Ik krijg nu op m’n mobiel altijd te zien: Klimaat; Onderbroken batterij laag. Dat doet ‘ie al vanaf het moment dat de nieuwe Telematica-unit er in zit. En dat zegt ‘ie ook als de auto aan de lader hangt en volledig is opgeladen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor ![]()
peterhuppertz schreef:.....
Waarschuwingslampje afstand houden cruise control
Dat ging gisteren aan, maar ook vanzelf weer uit. Is dat iets bijzonders?
Reed je op dat moment op de CC?
Dan kan dat gebeuren als er iemand invoegt, en de afstand dan te klein is.
Vraag daarbij: hoe heb jij de afstand van de adaptieve CC ingesteld?
Ik heb ‘m op “dichtbij” staan, maar ook dat is al een forse afstand ![]()
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor ![]()
Ik ga hier vanavond eens op mijn gemakje naar kijken. Er doet een hardnekkig gerucht de ronde dat ik met pensioen zou zijn, maar mijn agenda weet daar niks van. ![]()
peterhuppertz schreef:
WELLICHT BELANGRIJKE HINT Hij raadde me aan om “de auto en de telefoon op hetzelfde WiFi-netwerk te hebben”. Dus als de auto een Internet-verbinding aanbiedt, dan de telefoon aan het WiFi-netwerk in de auto verbinden… of, wanneer de auto die functionaliteit niet heeft, de auto te verbinden met het WiFi-netwerk van de mobiele hotspot in de telefoon.
Dit is bij andere merken/systemen ook vaak van toepassing, een niet nader te noemen Duits merk vermeld dat gewoon in de app.
Dat kan alleen maar als het systeem in de auto actief is, dus ná het starten van de auto.
Pas dan kun je dat activeren.
Langs die weg zou je dan, al rijdende de synchronisatie van de systemen tot stand kunnen brengen.
Als dat eenmaal werkt, kun je de auto “voorverwarmen” op afstand, via de app. Dat kun je ook op grote afstand doen, het loopt immers via de Stellantis server en de SIM kaart in de Telematica-unit in de auto.
Op dat moment is het WiFi netwerk in de auto niet actief.
Bij mij is het probleem dat de Stellantis-server de SIM kaart in de nieuwe Telematica-unit niet herkent.
Mogelijkerwijs staat daar nog de oude SIM geregistreerd, hoewel die door de garage afgemeld is met Diagbox.
Alle acties om dat aan te passen door de garage zijn tot dusver zonder succes. Bij Stellantis blijft men zeggen dat de nieuwe Telematica-unit “verkeerd geïnstalleerd is”, zonder aan te geven hoe dat dan wél moet gebeuren.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor ![]()
JW schreef:peterhuppertz schreef:.....
Vraag daarbij: hoe heb jij de afstand van de adaptieve CC ingesteld?
Ik heb ‘m op “dichtbij” staan, maar ook dat is al een forse afstandIk kom er pas net achter hoe je dat kan instellen. Hij staat nu denk ik op “veraf”—er zijn drie lijntjes, en de meest verwegge is in gebruik. Kom ik op terug.
JW schreef:... de Telematica-unit in de auto ...
Haha, juist. Ik zie in de informatie die jij me stuurde “TELEMATICA-EENHEID: AFZONDERLIJKE TELEMATICA-EENHEID 3S”
Betekent dat dat ik dat aan boord heb?
Zo ja, waar moet de SIM-kaart dan in? Is dat soms het slotje links naast het stuur?
Ik bedoel, dan snap ik dat die dienst niet beschikbaar is. ![]()
Voorts heb ik vandaag bij de TINQ de auto voorzien van een ferme slok Superplus 98, en voorwaar: na enige kilometers had de auto het door: yummy, nieuwe brandstof! Dus kan ik nu elektrisch rijden. ![]()
Met de huidige temperatuur gaat mijn tractiebatterij 40 km mee, aldus de op het dashboard weergegeven actieradius. Dat lijkt me niet verkeerd, dan is die tractiebatterij nog best in orde, toch?
Nerveuze muis—dubbelpost.
peterhuppertz schreef:JW schreef:... de Telematica-unit in de auto ...
Haha, juist. Ik zie in de informatie die jij me stuurde “TELEMATICA-EENHEID: AFZONDERLIJKE TELEMATICA-EENHEID 3S”
Betekent dat dat ik dat aan boord heb?Zo ja, waar moet de SIM-kaart dan in? Is dat soms het slotje links naast het stuur?
Ik bedoel, dan snap ik dat die dienst niet beschikbaar is.
Die “SIM-kaart” zit in de Telematica-unit, die is niet los.
Uit het feit dat jij nu “opladen op afstand” kunt activeren, maak ik op dat de unit verbinding maakt met de Stellantis-server.
En dat op afstand bedienen van de voorverwarming, zal wellicht ook gaan lukken als de auto goed opgeladen is.
Vraag blijft: wat krijg jij te zien als je dat in de app initieert op je mobiel?
En heb jij de beschikking over de actieve TTTraffic dienst?
Of is die niet (meer) geactiveerd omdat ‘ie verlopen is en er opnieuw voor moet worden betaald?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor ![]()
JW schreef:peterhuppertz schreef:
Die “SIM-kaart” zit in de Telematica-unit, die is niet los.
Uit het feit dat jij nu “opladen op afstand” kunt activeren, maak ik op dat de unit verbinding maakt met de Stellantis-server.
En dat op afstand bedienen van de voorverwarming, zal wellicht ook gaan lukken als de auto goed opgeladen is.
Vraag blijft: wat krijg jij te zien als je dat in de app initieert op je mobiel?Tijdens het opladen kon ik het laadproces volgen (oplaadstatus in procenten), maar bleef de app bij “Klimaat” “Niet beschikbaar” geven, ook niet toen de auto geheel opgeladen was.
Enne, die TomTom-verkeersinfo-dienst is niet actief. Ik kan wel een route plannen, maar ik krijg geen verkeers-of route-info. Heb ik ook geen belangstelling voor… kost me 99 euro per jaar, en met de MyRoute app, waar ik een levenslang abonnement voor heb, is dat gratis. En die kan ik via Android Auto ook op het scherm zetten.
Kun je het in de auto, via het menu klimaat > opties wél programmeren en activeren?
Dáár doe ik het nu….
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor ![]()

