Goedemorgen.
Ik heb geprobeerd om de verdeler uit mmijn IDF19P 1965 verwijderen.
Ik heb de klem waarmee deze vastgehouden wordt losgedraaid.
De verdeler is dan eenvoudig te draaien en zit dus los.
De massa-kabel naar het motorblok losgedraaid.
De kabel naar de bobine losgehaald.
Als ik nu de verdeler optil. komt deze circa 1 cm omhoog en blokkeert dan ergens op.
De klem komt mee omhoog, Het lukt mij niet om deze tegen te houden.
Heeft iemand enige tips die mij kunnen helpen om de verdeler uit het motorblok te krijgen?
P.S. de verdeler zit aan de achterkant van het blok ter hoogte van cilinder nummer 4.
Groet,
Bert
Totaal aantal Berichten: 25828
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het nieuwe type heeft 2 bevestigingen. 1 met een moertje voor minimale afstelling en de klem zelf. Zit het bij het oude type ook zo?
Het kan zijn dat ie klemt in de nokkenas. Probeer voorzichtig met een hamertje.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dag Boogaard,
Dank voor je snelle reactie.
De verdeler is het oude type en lijkt op de verdeler van de TA en de HY.
De plaat waar de klem in zit ligt bovenop een andere plaat. Deze zijn aan elkaar verbonden met een stelboutje met een veertje ertussen. Uiteraard kan je deze niet beïnvloeden vanaf het dashboard zoals bij de TA.
Ik heb dit al losgehad en kan dan de bovenste plaat met de klem enigzins draaien t.o.v. het onderste gedeelte.
Zelfs dan gaat de verdeler niet los.
Hij zit niet vast in de nokkenas. Als ik hem optil en teveel draai, kan hij niet naar beneden (zitten de nokjes niet in positie) draai ik hen dan weer terug, dan valt hij wel in weer in de nokkenas.
Zit de verdeler aan de “achterkant” nog ergens geborgd aan de bovenste plaat?
Net onder de klemplaat zie ik een soort van bus of lager zitten.
Bert Roelofs schreef:Dag Boogaard,
Dank voor je snelle reactie.
De verdeler is het oude type en lijkt op de verdeler van de TA en de HY.
De plaat waar de klem in zit ligt bovenop een andere plaat. Deze zijn aan elkaar verbonden met een stelboutje met een veertje ertussen. Uiteraard kan je deze niet beïnvloeden vanaf het dashboard zoals bij de TA.
......
Ik herinner me dat in de 1959-er ID19 van mijn vader die verstelling, dat heette de octaan-versteller, wél aanwezig was. Die zat links op de dash als ik me goed herinner, mijn vader draaide daar met enige regelmaat aan.
Wanneer die verstelling verdwenen is weet ik niet.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor ![]()
Deze verstelling vanaf het dashboard is er niet meer, omdat hey octaangehalte in 1966 eigenlijk altijd constant was en je dus niet meer hoefde te verstellen.
Bij de installatie van de verdelerkap heeft Citroen nog wel dezelfde onderdelen geïnstalleerd. Hierbij is de versteller vanaf het dashboard vervallen en is deze afstelling gefixeerd met een stelbout.
De vraag is alleen, hoe krijg ik nu de verdeler uit het blok zonder dat deze blokkeert
Totaal aantal Berichten: 25828
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
foto?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43607
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Als ik het me goed herinner zit er een m7 boutje waarmee de onderste plaat in het blok vast zit. Dat boutje zit wat verstopt maar moet er wel uit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15831
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
Wat Waterman zegt klopt, er zit een M7 boutje aan de achterkant waar je lastig bij komt en nauwelijks ziet zitten. Daarmee zit het onderste deel van de bevestiging op het blok. Op deze foto’s zie je de plaats van de verdeler op mijn ID-blok met twee boutgaatjes in het bovenvlak.


Totaal aantal Berichten: 15831
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
Ik ben nog even naar buiten gelopen om een paar foto’s in de auto te maken. Beetje lastig, want het is al behoorlijk donker buiten, maar ik heb de twee boutjes met een pijl aangeduid op de foto’s. De eerste is aan de kant van het inlaatspruitstuk, de tweede dientengevolge aan de kant van het schutbord. Let niet op wat je eromheen allemaal ziet, want deze ID motor ligt niet in een IDDS.


goedemorgen Graddus
Hartelijk dank voor je duidelijk foto’s
In mijn ID zit het voorste boutje niet (aan de kant van de inlaat)
Het achterste boutje (aan de kant van de distributie) zit er wel, maar is zeker zeer lastig te vinden.
Ik ga dit a.s. weekend opzoeken en dan kijken of de verdeler los komt.
Totaal aantal Berichten: 15831
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
Wees gerust, Bert, dat is de reden dat het niet loskomt. Er zit een pasbus in de doorvoer in het onderblok. Deze heeft aan de bovenkant een gegroefde kraag. In die groef valt dan weer een bewegend deel van de bevestigingsplaat waarmee je de ontsteking vast zet in de pasbus. Pas wanneer deze bevestigingsplaat volledig los is (lees het genoemde boutje is verwijders) krijg je de ontsteking omhoog.

