coderen + android carplay parkeersensor activeren
C5-Citroen_rijder
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8

Gepost: 08 januari 2026 02:23 PM

Beste leden.

Ik heb sinds kort een android carplay in me citroen C5 2010 gebouwd, alleen nu heb ik geen indicatie meer hoever ik nog van een object afstaat.

En ik weet dat je met het coderen eventueel via het instrumentarium de parkeersensor kan zijn hoever je van een object afstaat, maar ik zou ook tevens willen weten of ik via de android carplay de camera kan uitschakelen en het kan omzetten in eventueel de parkeersensoren als head picture met hoever ik van een object afstaat.

korte samenvatting:

Het coderen dat ik via het instrumentarium de parkeersensoren kan zien.

En of via de android carplay de camera kan uitschakelen en op één of ander manier kan omschakelen dat android carplay ziet en merk dat ik alleen parkeersensoren hebt.

Profiel  

DS23IE pallas
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 179

- C5 1.6 THP Tourer automaat
Gepost: 08 januari 2026 08:15 PM
  [ # 1 ]

Was het lastig om alles aan te sluiten en werkend te krijgen?

Profiel  

C5-Citroen_rijder
< 100 berichten
Rank

Gepost: 09 januari 2026 01:57 AM
  [ # 2 ]

Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels. police
android auto is aangesloten maar me originele radio gaf aan in combinatie met piepjes hoever ik van een object afstond.
Android auto (carplay) heeft dat namelijk niet die functie omdat ik de bijgeleverde camera niet hebt aangesloten en niet wil aansluiten.
Maar puur origineel puur op me parkeersensoren wil blijven werken, alleen nu zie ik niet meer via een visuele beeld hoever ik van een object afstaat, maar moet ik het alleen met de piepjes doen.

Dus mijn vraag is gewoon heel simpel!
heeft android auto de mogelijkheid om eventueel met beeldmateriaal te laten zien hoever je van een object afstaat in combinatie met de originele parkeersensoren???

Zo nee, dan weet ik dat er een tweede oplossing is maar daarvoor moet gecodeerd worden, om het oude vertrouwde terug te krijgen, het via de instrumentarium te laten zien (waar je snelheid meter exc zit)

Maar ik wil eerst zeker weten / uitsuiten of android auto die mogelijkheid heeft ja of nee?!

Profiel  

C5-Citroen_rijder
< 100 berichten
Rank

Gepost: 09 januari 2026 10:02 AM
  [ # 3 ]

android auto is aangesloten maar me originele radio gaf aan in combinatie met piepjes hoever ik van een object afstond.
Android auto (carplay) heeft dat namelijk niet die functie omdat ik de bijgeleverde camera niet hebt aangesloten en niet wil aansluiten.
Maar puur origineel puur op me parkeersensoren wil blijven werken, alleen nu zie ik niet meer via een visuele beeld hoever ik van een object afstaat, maar moet ik het alleen met de piepjes doen.

Dus mijn vraag is gewoon heel simpel!
heeft android auto de mogelijkheid om eventueel met beeldmateriaal te laten zien hoever je van een object afstaat in combinatie met de originele parkeersensoren???

Zo nee, dan weet ik dat er een tweede oplossing is maar daarvoor moet gecodeerd worden, om het oude vertrouwde terug te krijgen, het via de instrumentarium te laten zien (waar je snelheid meter exc zit)

Maar ik wil eerst zeker weten / uitsuiten of android auto die mogelijkheid heeft ja of nee?!

Profiel  

JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2775

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 09 januari 2026 03:29 PM
  [ # 4 ]

Die vraag kun je niet zomaar beantwoorden.

In mijn auto is Android-Auto softwarematig voorbereid, als ik m’n phone dan aansluit via de USB, zijn een aantal functies nog wel actief.
Of m’n visuele/camera parkeersysteem dan nog werkt weet ik niet, ik heb dat nooit uitgeprobeerd omdat ik Android-Auto eigenlijk nooit gebruik in mijn auto.

Maar als je achteraf een Android Carplay systeem koppelt, is de software in je auto daar niet automatisch op ingesteld, je scherm werkt dan eerder in een soort “Mirror screen mode”.
Wat er dan al-dan-niet weergegeven kan worden is misschien te lezen in het instructieboekje. Wat staat daarin?

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  

Citroensmgz
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4022

Gepost: 09 januari 2026 06:32 PM
  [ # 5 ]

Als ik het goed begrijp heb je de originele “radio/navigatie” vervangen ?
Zo ja, wat zat er origineel in ?
Dat is belangrijk om te kijken wat er met het signaal van de parkeersensoren gedaan wordt en waar, voordat daarvan piepjes of beeld gemaakt wordt.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  

C5-Citroen_rijder
< 100 berichten
Rank

Gepost: 09 januari 2026 07:23 PM
  [ # 6 ]

Inderdaad “Citroensmgz” de originele radio is vervangen.
Er zat een Head unit NG4 in.  die wel in visuele vorm liet zien hoever ik van een object verwijderd staat.

Maar nu heb ik een ander mogelijkheid mits het niet mogelijk is via android auto.

Dat is het laten coderen: via het instrumentarium waar ik me snelheid exc, op af kan lezen om daar het te laten programmeren via coderen.
maar mits dat mogelijk is, ben ik opzoek naar iemand die wellicht dit zou kunnen uitvoeren? 
Los van de garage! een hobbyist of iemand met de juiste apparatuur.

Profiel  

JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 09 januari 2026 10:52 PM
  [ # 7 ]

Ik zal morgen mijn mobieltje via USB koppelen met het NAC Wave 4 systeem, en checken wat er dan gebeurt in Android-Auto.

Groet,
JW

Profiel  

C5-Citroen_rijder
< 100 berichten
Rank

Gepost: 09 januari 2026 11:17 PM
  [ # 8 ]

Beste JW.

Het betreft een after marked android auto radio niet geleverd toen de auto uitkwam.

Maar misschien is het gewoon niet mogelijk maar….

Is dit wel mogelijk (zal een linkje naar youtube) erbij zetten om te verduidelijken wat ik bedoel wat dan eventueel als goed alternatief mogelijk zou moeten kunnen zijn maar dat zou dan gecodeerd moeten worden.

https://www.youtube.com/watch?v=y3hgwr5QyPk 

Profiel  

Citroensmgz
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 09 januari 2026 11:37 PM
  [ # 9 ]

In het filmpje is te zien dat ze met Diagbox de optie “display van parkeersensoren” in hoofddisplay inzetten.
Als je iemand met een Diagbox kent dan moet dat wel lukken met de video als leidraad, als je C5 die configuratie optie heeft.

Maar dat werkt alleen als je C5 die functie origineel had, dat wil zeggen een weergave op het display en niet alleen piepjes. Want dat werkt met een parkeer sensor ECU die de signalen geeft. Origineel gaan die naar de RD4 en worden die dan weergegeven.

Profiel  

JW
> 2000 berichten

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 09 januari 2026 11:45 PM
  [ # 10 ]
C5-Citroen_rijder schreef:

........
Is dit wel mogelijk (zal een linkje naar youtube) erbij zetten om te verduidelijken wat ik bedoel wat dan eventueel als goed alternatief mogelijk zou moeten kunnen zijn maar dat zou dan gecodeerd moeten worden.
.......

Niet alleen gecodeerd, maar ook geprogrammeerd moeten worden, naar ik denk.
Want die parkeerinfo is geen “hard signaal”, maar komt via het CAN systeem naar de Navi.
En wie kan dat dan doen, zonder kennis van, en toegang tot de systemen?

Dat gezegd zijnde, zal ik morgen toch even kijken of de parkeerinfo überhaupt op mijn scherm tevoorschijn komt als ik Android-Auto geactiveerd heb.
Daarmee begint het, toch?

Groet,
JW

Profiel  

C5-Citroen_rijder
< 100 berichten
Rank

Gepost: 10 januari 2026 08:30 AM
  [ # 11 ]

Beste Citroensmgz.

Ik had via het originele systeem visueel beeld van hoever ik van een object afstond, maar naar het vervangen van me originele radio naar Android radio, heb ik dus geen visueel beeld meer in dit.

Daarom daarom verwacht ik tevens ook dat Android auto dit niet ondersteund, en zal ik dit wellicht moeten laten coderen en programmeren.
Maar spijtig genoeg ken ik eigenlijk niemand met een diagbox die daarin zou kunnen ondersteunen.
Daarom is me vraag of wellicht iemand kent die het wel heeft een diagbox die me wellicht daarmee zou kunnen ondersteunen.

Profiel  

C5-Citroen_rijder
< 100 berichten
Rank

Gepost: 10 januari 2026 08:31 AM
  [ # 12 ]

Beste JW.

Hoop dat uw wel een positief antwoord zou kunnen leveren wat betreft android auto maar ik hebt er een hard hoofd in.

Profiel  

Citroensmgz
> 4000 berichten

Gepost: 10 januari 2026 10:34 AM
  [ # 13 ]
C5-Citroen_rijder schreef:

Ik had via het originele systeem visueel beeld van hoever ik van een object afstond, maar naar het vervangen van me originele radio naar Android radio, heb ik dus geen visueel beeld meer in dit.

Je bedoelt: Je had beeld op het “klein” monochroom beeldscherm ? Of had je een groot kleurenscherm?
Als je voor de veranderingen geen parkeersensor info had op display achter het stuur, dat zit de electronica die dat beeld produceert niet in je C5 denk ik zo. Dat beeld voor het monochroom scherm is veel simpeler als voor de kleurenschermen.
Een beetje meer precisie en details helpen hier wel.

Als je zoiets wil laten werken moet je je vooraf er in verdiepen, maar dat heb je misschien wel degelijk gedaan.  Er is bijvoorbeeld een connect2s box die de stuurbediening compatibel maakt met z’n android radio, en de airco bediening etc, dat kastje maakt voor de signalen uit de com2000 en andere dingen over de canbus signalen die de android kan gebruiken.
Ik zeg het maar zo: Een moderne auto lijkt electronisch op een verzameling computers op een can-bus systeem, waar ze allerlei hardware aan knopen, waaronder een carrosserie, de wielophanging, motor etc Wink

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2026 | adverteren
Facebook