Ik ben hier nieuw op dit forum, mijn dochter heeft een citroen c3 1.2 van 2018 gekocht een jaar geleden,
maar sedert een korte tijd krijgt ze een motorstorings waarschuwing, ik heb deze uit gelezen en krijg de foutmelding P0011 te zien.
op de c3 staan 142000 km op en op 106000km is de distributieriem vervangen.
heeft er iemand een idee wat deze fout kan zijn en hoe deze op te lossen.
alvast bedankt
Die code staat voor “storing positie inlaatnokkenas”. Die zou nu te vroeg staan.
Als je me de VIN geeft van deze auto, zal ik kijken of ik er op S.C. iets meer over kan vinden.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor ![]()
Dank u
VF7SXHNZTHT533291(01)
Via je VIN komen 2 TSB’s tevoorschijn die refereren aan deze foutcode.
De eerste verwijst naar de nokkenasverstellers.
De tweede naar een probleem met de D-riem.
Met name die tweede is eentje die je zeker niet moet negeren.
Bij de algemene omschrijving van deze code P0011 staat:
Omschrijving van de storingscode voor de werkplaats
Inlaatnokkenasverstelling : Blokkering
Ik kan je de 3 documenten sturen. Geef dan even je mailadres via een PB, dan gaan ze naar je onderweg.
Groet,
JW
Beste,
De nokkenasverstellers zijn dat de tandwielen of de vvt senoides
De D-riem is vervangen op 106000
Dus zou die er dan al af kunnen
Die documenten gaan zo naar je onderweg.
Alvast een reactie.
Die twee TSB’s, dat zijn Technische Service Bulletins gekoppeld aan je VIN, geven weer wat er aan de hand is, en hoe het opgelost kan worden.
De primaire oorzaak is dat de nokkenasversteller, de solenoïde die op de kop zit, niet meer werkt. Daardoor kan de vervroeging die vanuit de motor-ECU aangestuurd wordt, niet meer werken.
Waarom die niet meer werkt kan komen omdat er iets mis is met de aansturing. Maar dat komt maar zelden voor.
Veel vaker komt het door vervuiling, waardoor het kerntje niet meer wil bewegen.
En daar is een link met de D-riem, een berucht probleem bij deze motoren.
Die draaien in de motorolie, en daar zijn grote problemen mee geweest. Ze vervormden, lieten deeltjes los, met als gevolg vervuiling in de olie.
Bij jou is hij inmiddels vervangen, maar je weet niet of daarbij alle aanvullende acties uitgevoerd zijn, zoals onder andere reiniging van de oliepomp en het oliecircuit. Daarover gaat ook die tweede TSB.
Over dit probleem is al heeeeel veel geschreven op dit forum, even zoeken dus.
Wat je zou kunnen (laten) doen is de versteller er uithalen, en zorgvuldig analyseren of er vuil aanwezig is.
Ik zal je ook een document sturen dat gaat over het de- en weer monteren van de versteller.
We lezen graag hoe dit verder gaat.
Groet,
JW