2 van de 2
 < Vorige 1 2

1.2 Pure-tech distributieriem
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7365

- SM 2.7 carb
Gepost: 11 mei 2024 08:01 AM
  [ # 16 ]

Neutral https://www.facebook.com/share/r/Q7iPP17EkqjHQAj2/

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  

Niek Hoogendoorn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 78

- DS 3 SoChic
Gepost: 04 november 2024 10:38 PM
  [ # 17 ]

Inmiddels is er een oplossing, ontwikkeld door een bedrijf in Nederland.

https://www.motorbrein.nl/a-88591230/psa-stellantis/ombouwset-van-natte-riem-naar-distributieketting-1-2-puretech/#description

Het is pas een bocht als je banden gieren.

FF-PV-96 1992 BX 1.4 Deauville (verkocht)
FF-PX-51 1992 BX 1.4 Deauville (verkocht)
12-XJX-2 2012 DS3 1.6 eHDi met bloemetjesdak, nu met chiptuning!

C6 staat hoog op de verlanglijst. Eens komt de dag…

Profiel  

citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- SM 2.7 carb
Gepost: 25 januari 2025 11:13 AM
  [ # 18 ]

En de natte riem ploetert voort .... Garagehouders krijgen nog altijd auto’s binnen met problemen die worden veroorzaakt door de ‘natte riem’ in de motor van een groot aantal Stellantis-modellen. Deze riem zit in honderdduizenden auto’s van de merken Citroën, DS, Opel en Peugeot. Het lijkt daarmee niet de beste kandidaat als tweedehands auto.
(premium artikel helaas)

https://www.ad.nl/auto/waarom-je-al-deze-tweedehands-auto-s-met-natte-riem-in-de-motor-maar-beter-kunt-laten-staan~a0753632/

Bij de ANWB link kan je op deze pagina zien wat je rechten zijn wanneer je eigenaar bent van een auto met Puretech-motor.  hier kun je zien of jouw auto recht heeft op een terugroepactie.

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  

citroen23
> 7000 berichten

- SM 2.7 carb
Gepost: 27 januari 2026 10:09 AM
  [ # 19 ]

De 1.2 puretech : nogmaals pas op !

https://www.ad.nl/auto/koop-geen-tweedehands-autos-met-deze-motoren-kans-op-hoge-reparatiekosten~abca45deb/

Profiel  

Citroensmgz
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4035

Gepost: 27 januari 2026 10:26 AM
  [ # 20 ]

Als die natte riem het enige probleem is van de 1.2 PureTech, dan zou ik die meteen vervangen bij een tweedehands en dan de 100.000 km of 6 jaar aanhouden als vervanging, want zo erg is het niet meer. Dan is je enige probleem geld. En voor bijna niks een auto rijden dat gaan al heel lang niet meer. Je kunt natuurlijk nog altijd terug grijpen naar een 2CV of tijdgenoot als dagelijkse auto, maar dat zie ik iet zo snel gebeuren op grote schaal.

Een “moderne” auto met alles wat er op en aan zit is als tweedehands toch al een veel groter risico dan voorheen: Alles wat er op zit gaat een keer kapot, zij m’n vader altijd, en hij krijgt als je maar lang genoeg wacht altijd gelijk.
Ik zou zelfs durven zeggen: Moderne auto zijn zo complex dat probleem diagnose binnen een afzienbare tijd een apart vak wordt in veel opleidingen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  

2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8021

Gepost: 27 januari 2026 12:05 PM
  [ # 21 ]

En dan houd je de riem netjes in de gaten, gebruik je de voorgeschreven olie, en tank je altijd 98.. begint het olieverbruik.

De onze nog relatief laat, maar rond de 165 duizend kilometer was het mengsmering nice day

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

Hds 895
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16

Gepost: 27 januari 2026 03:43 PM
  [ # 22 ]
citroen23 schreef:

https://www.ad.nl/auto/koop-geen-tweedehands-autos-met-deze-motoren-kans-op-hoge-reparatiekosten~abca45deb/

Een misselijkmakend verhaal over de Puretech motor en de riem,
als er volgens de specificties onderhoud en voorgeschreven olie onderhoud is gebeurt,
is Stellantis niet zo moeilijk, zeg ik uit ervaring.
Bij onze DS3 is preventief bij 80000 km de riem vervangen in een “Bosch” garage, later is de auto derieus olie gaan gebruiken,
Citroen heeft dit opgelost door een vloeistof in de motor te laten lopen, om de cylinderwanden en zuigerveren schoon te maken, en met een andere oliesoort af te vullen.
Vanaf die behandeling geen olieverbruik tot de nieuwe beurt, al weet ik niet wat nu de interval is.

Profiel  

Hds 895
< 100 berichten
Rank

Gepost: 27 januari 2026 03:46 PM
  [ # 23 ]
2d schreef:

En dan houd je de riem netjes in de gaten, gebruik je de voorgeschreven olie, en tank je altijd 98.. begint het olieverbruik.

De onze nog relatief laat, maar rond de 165 duizend kilometer was het mengsmering nice day

Citroën heeft later ingezien dat de onderhoudsintervallen te ruim waren, eerst 25000km, dit hebben naar onder bijgesteld, en een andere olie schrijven ze voor toen zij erachter kwamen dat er zich veel problemen voor deden.

Profiel  

citroen23
> 7000 berichten

- SM 2.7 carb
Gepost: 27 januari 2026 08:08 PM
  [ # 24 ]
Hds 895 schreef:
citroen23 schreef:

1 Een misselijkmakend verhaal over de Puretech motor en de riem
2 later is de auto derieus olie gaan gebruiken,
3 Citroen heeft dit opgelost door een vloeistof in de motor te laten lopen, om de cylinderwanden en zuigerveren schoon te maken, en met een andere oliesoort af te vullen.

Laughing:lol: Niks misselijks aan : hij is toch olie gaan verbruiken !! dat schrijf jezelf en vervolgens komen ze met een oplapmiddel. En al die programma’s zoals op o.a. Kassa,radar en autobladen zoals autovisie over de puretech is natuurlijk allemaal flauwekul…........... Yeah right Laughing

Profiel  

Hds 895
< 100 berichten
Rank

Gepost: 28 januari 2026 01:34 PM
  [ # 25 ]

Edit mod: niet het voorgaande bericht quoten aub

Volgens mij begrijp je mij verkeerd.

Ik bedoel dat het misselijkmakend is hoe de krant het verhaal brengt, sensatie.
Net of alle Puretech motoren slecht zijn, het heeft veel te maken met onderhoud, of gebrek hieraan, gebruikte oliesoort, hoe er met de auto omgegaan is, veel korte ritjes, getankte benzine, het nieuwe rijden etc.
Er zijn er die 100000 km gelopen hebben zonder riemwissel en olieverbruik, zonder enig probleem, hoe verklaar je dit dan?
Heb je je al eens afgevraagd hoe er met auto’s omgegaan wordt?
Koude motor, flink in de toeren, ipv rustig de boel warm laten worden.
Ga eens in de werkplaats praten met monteurs, je weet niet wat je hoort.

Profiel  

JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2798

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 28 januari 2026 04:56 PM
  [ # 26 ]

Er zijn vast wel 1.2 PT’s die weinig problemen (gekend) hebben. Maar dat er zijn zoals jij schrijft

Er zijn er die 100000 km gelopen hebben zonder riemwissel en olieverbruik, zonder enig probleem, hoe verklaar je dit dan?

waarop baseer je dat? Wie heeft die gegevens verstrekt?
De D-riem is wel degelijk een probleem, die kon niet tegen de olie. Pas veel later is dat onderkend en erkend, het kwaad was toen al geschied.

En hoe weet je als 2e hands koper wat er eerder met die auto gebeurd is? De voorgeschiedenis wordt niet altijd gedocumenteerd, en als nieuwe eigenaar heb je geen toegang tot die data. Tenzij de vorige eigenaar daar toestemming voor geeft.

Oftewel: oppassen geblazen bij de aankoop van een 1.2 PT, da’s zeker op z’n plaats.
En als je niet kunt achterhalen wat er eerder mee gebeurd is, tsja…......

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  

2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8021

Gepost: 28 januari 2026 06:21 PM
  [ # 27 ]

Die riem is wat mij betreft een non-issue want een vervangingsartikel. Haalt deze de 100 duizend of zes jaar? Mooi. Bij ons heeft de riem de 100 duizend in 5 jaar gehaald. Waarschijnlijk dankzij tijdig onderhoud, de juiste olie, en consequent E5 tanken. De eerste drie jaar E5 95 en toen de Euro standaard E10 werd overgestapt op 98. Hij was wel aan vervanging toe, behoorlijk hard geworden. Maar niet opgezwollen of af aan het brokkelen. Overigens bleek de waterpomp te lekken, dus is preventief niet alleen de riem vervangen, maar de hele distributieset. Kostte inclusief de grote beurt en het flushen van de automaat 1400 euro. De riem alleen is denk ik rond de 1000 inmiddels. Dat is niet weinig geld, maar ook niet echt veel.

Het wat mij betreft veel ergere euvel aan deze motoren is het potentiële olieverbruik. Bij ons werd dat merkbaar tussen de 100 en 120 duizend kilometer op de klok. Is een tijd lang stabiel geweest met 1 liter op 5000 kilometer maar werd plotseling erger, 1 liter op 1000-1500km. Toen was de stand rond de 165 duizend.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2798

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 28 januari 2026 07:01 PM
  [ # 28 ]

Bij jou was die riem, dankzij jouw oplettendheid en een boel kennis van zaken Wink,  gelukkig geen issue.

Maar hoeveel PT’s verkeerden in die omstandigheden?

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  

PBO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 669

- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
- C5 X Plugin Hybrid 180 Plus
Gepost: 28 januari 2026 07:32 PM
  [ # 29 ]

Het verhaal van Wiel Willems die met zn C1 1.2 Puretech de 1 miljoen kilometer haalde is bij velen wel bekend denk ik. Van een interview eind 2024 in de Citroexpert herinner ik me dat het originele blokje nog onder de kap lag en ik geloof bij rond 7 ton gereviseerd is ivm olieverbruik.

C5X Plugin Hybrid 180 Plus (2025), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)

Profiel  

2 van de 2
 < Vorige 1 2

© Citroën-Forum 2003 - 2026 | adverteren
Facebook