Hallo forumleden,
Het gaat weer de verkeerde kant op met mijn BX16V. Het één probleem is nog niet opgelost (stationaire loop) of het andere dient zich alweer aan.
Zo juist wilde ik naar mijn werk toe met de BX en bleek er een plasje LHM naast de auto te liggen. Bij starten van de auto bleef het druppelen. Het betreft een leiding aan de onderkant van de auto aan de linkerzijde (bestuurderskant) ter hoogte van de achterportieren.
Iemand een idee of er nog andere leidingen lopen dan de bekende 4 lange leidingen?
Tips of idee of materiaal (dus leidingen) om dit weer te fixen zijn welkom.
Voor zover ik weet lopen daar enkel de 4 bekende leidingen.
Jij moet ze nu onderhand wel kennen, na alles wat je hebt moeten vervangen bij je ex-TZI…
Succes met de klus, je 16V is het meer dan waard. Het is een plaatje van een BX, ondanks de soms wat doffe lak.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
De gekrulde remleiding wellicht? Of een retourslang van de veercylinder? of lekke veercylinder?
Test
Zojuist gekeken en het is inderdaad één van de lange leidingen en wel de leiding van de achterremmen. Tenminste als ik rem, spuit de LHM eruit. Ik neem aan dat het dan de remleiding is, of doet het ABS dan ook al iets? Dus dat wordt het geheel vervangen
Het probleem is dat de lange leidingen moeilijk te verkrijgen zijn op de sloop, zeker voor een BX16V (met ABS). Bij Bart Ebben waren ze alleen maar nieuw te verkrijgen voor 250 euri ex btw. En dat vind ik veels te duur.
Dus wie heeft er toevallig nog 4 leidingen liggen? En wie weet de exacte maten voor de leidingen, mocht ik ze toch na moeten laten maken.
De maten kan ik natuurlijk na meten, maar dan moet ik de leidingen demonteren en dan is de BX dus absoluut niet meer verplaatsbaar. Dat is erg lastig.
Eric Vertogen schreef:Zojuist gekeken en het is inderdaad één van de lange leidingen en wel de leiding van de achterremmen. Tenminste als ik rem, spuit de LHM eruit. Ik neem aan dat het dan de remleiding is, of doet het ABS dan ook al iets? Dus dat wordt het geheel vervangen
Het probleem is dat de lange leidingen moeilijk te verkrijgen zijn op de sloop, zeker voor een BX16V (met ABS). Bij Bart Ebben waren ze alleen maar nieuw te verkrijgen voor 250 euri ex btw. En dat vind ik veels te duur.
Dus wie heeft er toevallig nog 4 leidingen liggen? En wie weet de exacte maten voor de leidingen, mocht ik ze toch na moeten laten maken.
De maten kan ik natuurlijk na meten, maar dan moet ik de leidingen demonteren en dan is de BX dus absoluut niet meer verplaatsbaar. Dat is erg lastig.
Kun je hem niet bij Van Gompel ofzo in koper laten namaken? Als er maar een klein stukje doorgeroest is kun je ook een stukje vervangen en dan een wartel op het oude stuk klemmen. Als noodreparatie kun je de leiding afdoppen of omvouwen en platslaan. Je achterremmen doen toch al niets meer en dan raak je in elk geval niet meer LHM kwijt.
Is deze remleiding dikker ivm ABS? Of worden bij ABS de remklauwen achter apart aangestuurd? What’s the difference? Of puur het verschil dat de remleiding langer is omdat van het deelbok op het schutbord komt ipv vanaf de remservo?
mpostma schreef:
Kun je hem niet bij Van Gompel ofzo in koper laten namaken? Als er maar een klein stukje doorgeroest is kun je ook een stukje vervangen en dan een wartel op het oude stuk klemmen. Als noodreparatie kun je de leiding afdoppen of omvouwen en platslaan. Je achterremmen doen toch al niets meer en dan raak je in elk geval niet meer LHM kwijt.
Is deze remleiding dikker ivm ABS? Of worden bij ABS de remklauwen achter apart aangestuurd? What’s the difference? Of puur het verschil dat de remleiding langer is omdat van het deelbok op het schutbord komt ipv vanaf de remservo?
Alle vier de leidingen zijn behoorlijk roestig, heb ik gezien. Een tussenstukje is dus uitstel van executie.
Verder is de leiding van het ABS dikker en waarschijnlijk ook iets langer dan een gewone remleiding.
Eens kijken naar de mogelijkheid om de achterremleiding af te doppen op het verdeelblok. Is dit tijdelijk mogelijk en welke leiding is dit?
Zo kan ik eventueel naar een garage rijden die het kan fixen, want op assteuntjes is niet echt handig.
Eric Vertogen schreef:Alle vier de leidingen zijn behoorlijk roestig, heb ik gezien. Een tussenstukje is dus uitstel van executie.
Verder is de leiding van het ABS dikker en waarschijnlijk ook iets langer dan een gewone remleiding.
Eens kijken naar de mogelijkheid om de achterremleiding af te doppen op het verdeelblok. Is dit tijdelijk mogelijk en welke leiding is dit?
Zo kan ik eventueel naar een garage rijden die het kan fixen, want op assteuntjes is niet echt handig.
Als je hem afdopt op de uitgang van de remservo (zie vraagbaak welke uitgang je moet hebben) dan ben je volgens mij het makkelijkst klaar. Vanaf de remservo kun je hem ook volgen naar het ABS blok (zit dat ook niet leuk met kleurtjes gemerkt?). Ultieme beunoplossing als je het echt niet weet: Knip de leiding doorop de plek waar deze lekt, vouw em om en sla em plat op de vouw. Of druk er een stuk slang omheen dat je terugleidt naar het LHM reservoir.
idd als ze allemaal roestig zijn is het slimmer ze allemaal te laten vervangen.
En de BX is weer tijdelijk mobiel. De achterremleiding heb ik geblokkeerd bij het ABS-verdeelstuk. Zodoende heb ik geen achterremmen, maar lekt het ook niet.
Natuurlijk ga ik er niet zo maar mee rijden. Deze noodreparatie is alleen gedaan zodat ik de BX naar de bekende garage in Poeldijk kan brengen.