De houdbaarheid van keerringen:
- Matig NBR materiaal: Zeker niet eeuwig, die zou ik na 10 jaar uithalen. Goed NBR materiaal: Behoorlijk lang, minstens 50.000 km.
- Goed FPM/Viton materiaal: Vrijwel inerte tegen vloeistoffen, slijtage kan wel, maar dan praat je over 100.000+ km.
Als er dus 10 jaar geleden goede keerringen ingezet zijn, dan hoef je die niet te vervangen.
Controleren? Verouderd NBR etc wordt of hard, of zacht en sponzig. Beide wil je niet.
Wat wel vaak vergeten wordt: Ook de as waarop de keerring loopt kan inlopen, en dat geeft wel een kortere levensduur.
To err is human, not to err is divine.
Dat kan, maar vlakbij de keerring zit het lager.
Op onderstaande foto de primaire en secundaire as van een 5-bak. Voor zie je de primaire as, en links het lager, en daar vlak naast het loopvlak waar de keerring zit. Als de as is ingesleten, is waarschijnlijk wel meer aan hand, toch?

Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Hoeft niet: Als die keerring oud en hard word en je rijdt er 50.000 km mee verder dan heb je een klein groefje op het geslepen vlak waar de keerring op moet afdichten, en dat lekt. Als dat groefje heel beperkt is dan kun je nieuwe keuring plaatsen, als het groefje iets dieper is ( zeg maar goed voelbaar) dan wordt het of een easysleeve of zo, of je zet de keerring 1 mm verder naar binnen uit buiten door een tussenring.
Ik mis de 5e versnelling op de foto.
To err is human, not to err is divine.
Waarschijnlijk was ik alle onderdelen van de synchro bij elkaar aan het zoeken op de grond ![]()
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!