Beste leden,
Mijn oude berlingo uit 2000 een 1.8 benzine multispace die in zweden staat heeft vooral in de winter soms problemen De garage heeft haar aan de computer gehad en alles langsgelopen. Heeft niets kunnen vinden.
Over het algemeen bij -15 of kouder geen probleem met starten. Loopt even met iets meer toeren en je ruikt wat benzine. Daarna redelijk stabiel. Motor moet warm draaien. Soms wanneer ik tussen 70 en 80 km/h rijdt en af en toe moet inhouden door de weg of vrachtwagen, dan hikt ze wat. Vooral wanneer ik het gaspedaal los laat. Ik moet wat op en af schakelen en dan is het net of ze teveel of te weinig benzine krijgt. Wanneer ik ongestoord kan rijden en zo rond de 80/90 zit is er niks aan de hand. En nog steeds -15 of zo.
Aantal dagen geleden bij -20 was er de eerste 30km niks aan de hand. Daarna lange tijd achter een vrachtwagen en steeds op en af schakelen. Daar werd ze niet blij van. Af en toe schokken en vermogen viel verder terug. Op de terugreis werd het nog erger. Veel schokken bij wat extra gas en regelmatig terug naar zn 3. Het verbruik steeg behoorlijk en ik de motor vond het niet leuk. Deze trilde af en toe. Ik denk teveel bezine.
Gelukkig het huis gehaald in de kou.
Volgende dag dus naar garage. De 20 minuten daar naar toe prima gereden. Niks aan de hand.
Rara wat kan dit zijn? Misschien gewoon de kou in combinatie met oude motor?
In de zomer nog nooit meegemaakt.
Groet, Harry
Ik ben niet echt deskundig op dit gebied, maar ik denk dat jouw computer nog niet zo intelligent is.
Dus het kan zijn dat kleine afwijkingen zoals een vervuilde gasklep of MAP sensor ( zit soms ook luchttemperatuur meting in) niet als storing worden geregistreerd.
Misschien helpt het als het gasklephuis wordt schoongemaakt en de MAP sensor even goed wordt bekeken…
Als je motor hoort trillen dan loopt hij op 3 cylinders. Kijk de ontsteking eens na: Ijsafzetting en daarna vocht op de bobines etc ?
Laatste keer nieuwe bougies was wanneer ?
To err is human, not to err is divine.
Volgens vorige eigenaar (1 jaar geleden) zomer 2024 nog grote beurt gehad. Dat is nu 2000 km geleden. De garage heeft een additief meegegeven. Dat zit er nu in. Volgende tankbeurt nog een keer wat toevoegen. Hij verwacht daar wel een verbetering van. Zijn redenatie dat er toch iets van afzetting is en bij extremere omstandigheden verslechterd het rijgedrag. Tja….
Nog een week en dan ga ik even terug naar nl. april is het iets warmer om wat te sleutelen.
Dank voor jullie input!
Waar ruikt ‘ie naar benzine tijdens koude start? In het interieur? De 1.8 achtkleps wil nog wel eens benzine lekken op de retouraansluiting van de brandstofgalerij. Hoeft niet met de koude startproblemen te maken te hebben, maar goed om te controleren.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Hij ruikt niet binnen in de auto naar benzine. Ik had daar ook op gezocht. Ik begreep dat de computer niks kan vinden, maar dat je ouderwets de druk moet controleren. Ik heb daar geen verstand van en de spullen niet. Wanneer er toch weer problemen voordoen dan ga ik opnieuw naar de garage en anders na april in nederland zoeken voor hulp.
Maar dank voor het meedenken.
Harrys schreef:Wanneer er toch weer problemen voordoen dan ga ik opnieuw naar de garage en anders na april in nederland zoeken voor hulp.
Ik denk dat een beetje garage in de regio er wel uit moet komen.
De elektronica en hardware is bij de meeste auto’s een soort van “standaard”
Bosch is een grote speler op de markt.
Als je Berlingo er al wat kilometers op heeft zitten dan kan reinigen van gasklep geen kwaad denk ik.
Een toevoeging aan de benzine komt daar helaas niet.
Wat je nog zou kunnen proberen is een eenvoudige reset, accu een paar minuten los. (massa los)
Het meeste werk is het klokje gelijk zetten…
Kleine kans dat het iets doet, maar het is niet veel werk…
Edit moderator: aub niet het voorgaande bericht quoten, gebruik de ‘plaats reactie’ knop
Accu is er 4 maanden uit geweest en 3 week geleden opnieuw geplaatst. De eerste 2 weken nagenoeg geen problemen alleen met gas loslaten een enkele stoot of hik.
De garage heeft veel oudere berlingos onderhanden gehad aldus garagehouder. Er werken 5 monteurs. Hij vaart op de computer uitslagen. Tja… wie ben ik dan om te denken dat hij mechanisch de retourleiding moet testen en niet met de pc.
Dat laatste zegt 2D ook niet.
Het is meer een punt van aandacht, niet de waarschijnlijke oorzaak. Tenminste zo lees ik het.
Als het goed is moet zoiets bij de APK al tevoorschijn komen.
Maar de Berlingo is dus geen vreemde eend voor jouw lokale garage, dus we gaan er vanuit dat het goed komt.
Als het niet uit te lezen is wordt het ouderwets vakmanschap ![]()
Sorry, zag de reactie knop niet.
Denk ook dat het handwerk gaat worden. Eerst maar eens de simpele dingen controleren die ik zelf kan doen.
En misschien moet ik de vorige eigenaar ook niet op zijn blauwe ogen vertrouwen. Controle is beter.
Wanneer ik toch besluit haar mee te nemen naar NL, dan zijn er misschien hier wat tips te krijgen waar ik wat hulp kan krijgen.
Vooralsnog dank allen.
Groet, Harry
Zo’n Berlingo is overigens een ontzettend praktisch ding.
Mijn vader had er een. Een keer geleend voor vakantie met de kinderen naar Frankrijk.
Overal vakjes en opbergplekken. En enorm ruim.
Qua model niet de mooiste maar echt een auto waar je langzaam van gaat houden, soort love at third sight ![]()
Succes met het vinden van de storing!