18” velgen van de C5 passen die ook op de C5 Aircross PHEV, Steekmaat is ok maar de Naafdiameter is niet gekend van de C5 velgen, ook belangrijk
5×108
Naaf 65,1 mm
ET 49
Die C5 velgen hebben ook naafmaat 65.1
Maar je gaat een probleem hebben met de ET / Offset.
Die is origineel rond de 33 tot 35, en blijkbaar werkt 40 ook nog voor een C5.
Maar je C5 AirCross wil 49 en ET/Offset kun je niet “bijmaken”, alleen minder maken met spacers.
De Peugeot 407 had wel velgen met 5x108, 65.1 en een ET rangelan 39-43….
Als je van 43 naar 49 gaat dat staat iedere velg 6 mm naar buiten, en je spoor is 1.2 cm breder. Met een spoor van 1.5 m is dat minder dan 1 %, dat is nog wel acceptabel.
Maar als je “33” velgen neemt dan staan ze per velg 16 mm naar buiten, dus een spoorverbreding van 3.2 cm. Dat lijkt me wel heel veel.
To err is human, not to err is divine.
Daarmee gaat ook de schuurstraal aan de haal. Die gaat van licht negatief, naar dik positief.
En dat geeft heel andere reacties bij het rijden, met name bij het remmen.
Niet doen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor ![]()
Dubbel posting ![]()
Dat is duidelijk, was dus te mooi en te goedkoop, jammer zoeken verder. bedankt.
Als ik het goed begrijp komen velgen met deze waarde in aan merking.
5×108
Naaf 65,1 mm
ET 49 - 43
C5 velgen idd waren ET 32, jammer setje velgen voor 100€ en niet bruikbaar ![]()
Ik zit nog eens op S.C. te kijken naar de wielen die onder de C5AC-PHEV gezet zijn.
Bij mij zijn dat 7,5J18 ET49 “SWIRL two tone” velgen, met 225/55-18 Michelin CrossClimates.
Dat bevalt me uitstekend. Strak sturen, onder alle omstandigheden
Bij jou zitten er af fabriek 7J19 ET38 “ART” velgen onder, met 225/50-19 banden.
Merkwaardig is dus dat de 19” velgen een veel lagere ET hebben.
Destijds heb ik een proefrit gemaakt met een PHEV die voorzien was van 19” ART velgen, met daar omheen 205/55-19 banden. Dat was toen de standaard, en dat beviel me helemaal niet. Wat indifferente besturing, en duidelijk sterk onderstuur op een vochtige weg.
Om die reden heb ik toen voor de 18” versie gekozen, met daaromheen de Michelin CC’s
Groet,
JW
JW schreef:Merkwaardig is dus dat de 19” velgen een veel lagere ET hebben
De 19” velg is aan weerszijden circa 6 millimeter smaller ten opzichte van het hart. Het (negatieve) verschil in ET is 11 millimeter. Daarmee staat de velgrand van het 19” wiel vijf millimeter verder naar buiten t.o.v. 18”, en de band 11 millimeter.
Met andere woorden, de geringere breedte van de 19” velg wordt vooral aan de binnenzijde gecompenseerd. lijkt mij prima binnen toleranties als Citroën deze wiel/velgcombinaties specificeert.
Zie ook deze link
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
JW schreef:
Destijds heb ik een proefrit gemaakt met een PHEV die voorzien was van 19” ART velgen, met daar omheen 205/55-19 banden. Dat was toen de standaard, en dat beviel me helemaal niet. Wat indifferente besturing, en duidelijk sterk onderstuur op een vochtige weg.
Dan weten we nu waarom: Andere schuurstraal van de 19 inch velgen, voor de “optische waarde” verder naar buiten gezet, maar het rijgedrag is dan echt anders.
Dat het mag van Citroen, OK, maar rijdt het ook goed?
To err is human, not to err is divine.
Precies, daarmee veranderen de rij-eigenschappen.
Niet iedereen zal dat opmerken, maar “ex-rallyrijder” en bewust techneut zijnde, valt het mij wél op ![]()
Ik had dat ook bij de Xantia.
Daar werden bij de T2, die bredere voorspatborden had, 5J15 ET8 velgen gemonteerd, om de spatborden een beetje beter op te vullen.
Ik had er 5,5J15 ET13 onder, dat gaf duidelijk andere en betere rij-eigenschappen.
2d schreef:JW schreef:Merkwaardig is dus dat de 19” velgen een veel lagere ET hebben
De 19” velg is aan weerszijden circa 6 millimeter smaller ten opzichte van het hart. Het (negatieve) verschil in ET is 11 millimeter. Daarmee staat de velgrand van het 19” wiel vijf millimeter verder naar buiten t.o.v. 18”, en de band 11 millimeter.
Met andere woorden, de geringere breedte van de 19” velg wordt vooral aan de binnenzijde gecompenseerd. lijkt mij prima binnen toleranties als Citroën deze wiel/velgcombinaties specificeert.
Zie ook deze link
In die link wordt uitgegaan van een bepaalde hellingshoek van de fusee. Dan verandert de schuurstraal van nul naar positief.
Maar dat is niet exact zoals het bij deze auto is. Verander die hoek maar eens, dan zie je heel andere uitkomsten.
Groet,
JW