Totaal aantal Berichten: 1850
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
![]()
Inmiddels een dikke twee weken verder en de vering werkt nog steeds zoals het hoort ![]()

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (9.85).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Operatie geslaagd, de patient is genezen verklaard ![]()
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor ![]()
![]()
Vrijdag de dertiende.
………storing vering ![]()
Ik heb twee extra veercomputers, deze allebei uitgewisseld, compressor aangestuurd, je hoort dat hij wil gaan draaien, bam, storing.
C1630.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat de nieuwe compressor te zwaar loopt en vastloopt, soms als ik hem aanstuurt dan pomp tie even,heel erg zwaar en hard geluid, springt in storing C1630.
De compressor is van Aerosus, contact gehad en reparatie verzoek, maar nu, vrijdag de dertiende.
, ik ben de bon kwijt, was digitaal, maar me laptop was gaan hemelen waar die op stond,Vrijdag de dertiende
, ik bestel er nu eentje op Ali en stuur de oude terug naar Aerosus, alles wat ik vergoed krijg is mooi meegenomen……. Hun kunnen daar ook niets aan doen dat ik hem kwijtraak, heb wel een afschrift van de bank meegestuurd.
Al met al zat ik goed met de diagnose, zeker met alle input van jullie, nu afwachten op de nieuwe en laten monteren en weer genieten van me Picasso, het blijft een fijne wagen ondanks dat de vering nu even tegenwerkt.

Lexia/Diagbox (9.85).
![]()
De nieuwe compressor zit erin, toen ik de oude demonteerde kwam de aap uit de mauw…..... helemaal vol met water.
Dit komt dus door de aanzuig/afblaas leiding, er is daar een terugroep actie van geweest, maar mijne kwam daar niet in aanmerking voor volgens het document, vanaf opr nummer 11411 en ik heb opr 11263.
Ik heb nu de aanzuig/afblaas leiding niet aangesloten, dan kan ik nu de terugroep actie alsnog zelf uitvoeren maar kan ik wel gebruik maken van de Picasso.
De “Ali” compressor werkt gewoon top.

Lexia/Diagbox (9.85).
Even een aanpassing, mijn wagen (opr 11263)kwam er wel voor in aanmerking, en dat is niet gebeurd, ik heb het verkeerd gelezen.
Ik ga dan ook deze reparatie alsnog uitvoeren volgens het document uit de servicebox.
Lexia/Diagbox (9.85).
Oorzaak gevonden, gelukkig.
En inderdaad, wat je schrijft, dit is wat de TSB B3BW0KQ0 daarover zegt:
C4 PICASSO EN VERING METAAL V. PNEUMATISCH A. EN FAMILIALE TOT OPR 11410
DE COMPRESSOR VAN DE VERING WERKT NIET MEER VANWEGE BINNENDRINGEN VAN WATER (BIJ “A”) VIA HET AANZUIG-/RETOURFILTER (1) VAN DE COMPRESSOR VAN DE VERING IN DE WIELKAST LINKSACHTER
En jou intussen een beetje kennende, los je dit gewoon goed op
Groet,
JW
Ja dat klopt JW, die had ik ook van jou gekregen, met al die andere ![]()
Ik ga het oplossen zoals word geschreven in dat document en kijk alles na, misschien moet ik nog wat aanpassen of repareren
De volgelopen compressor doet het nog prima, die hou ik als reserve, lig binnen bij de vloerverwarming verdeler.
Lexia/Diagbox (9.85).
Komt goed dus, en fijn dat je er nog een reserve exemplaar aan overhoudt ![]()
Overigens, je schreef:
er is daar een terugroep actie van geweest
Dat is, als ik via je VIN kijk op S.C. hier niet het geval geweest.
TSB’s beschrijven technische problemen en hun oorzaak, en de manier om dat aan te pakken en op te lossen.
Daarvan zijn er heel veel in omloop. Er wordt ook in vermeld welke onderdelen dan nodig zijn, en hoe het gefactureerd wordt.
Dat laatste kan uiteraard een discussiepunt zijn tussen een klant en de garagist: valt het onder enige vorm van garantie?
Terugroepacties spelen als de veiligheid in het geding is, zoals met de Takata airbags, of brandgevaar.
Er was er, als ik me goed herinner, ooit ook een voor de eerste generatie plaatalu wielen van de C5 PH1.
Groet,
JW
Ik dacht dat ook te lezen, als ik me ORGA nummer bekeek
Ik noem het gemakshalve “terugroepactie”, dat is dus anders dan TSB, begrijp ik nu.
Ik denk dat de oplossing in dat TSB document de juiste is.
Lexia/Diagbox (9.85).
Ik vraag me nu af: is er door dat water in de compressor geen water in de balgen terecht gekomen?
Groet,
JW
Uit de leidingen van de balgen kwam geen water.
Als er water in zit is het een kleine hoeveelheid, het is rubber en er staat druk op, dan zal dat kleine beetje beneden blijven liggen, ga ik vanuit.
Als ik het 100% wil, misschien dan nog twee extra balgen bestellen.
Net heb ik een stuk gereden, ook balast in de achterbak gehad, de kont word goed op hoogte gehouden, compressor blaast goed af en vult goed bij.
Lexia/Diagbox (9.85).