Aangenaam, mijn naam is Jan.
Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van mijn eerste BX.
Ik ben ook nieuw op dit forum, dus vergeef mij alstublieft als ik een foutje maak.
Ik ben gewend geraakt aan een autoradio met CarPlay. Voor de muziek, handsfree bellen en het navigeren. (Niet echt passend bij auto uit de vorige eeuw, vergeef me.) Echter heeft de BX naar mijn kennis geen standaard om een 2-DIN radio te installeren. Nu probeer ik toch een manier te vinden. Zijn er hier mensen die er al een oplossing voor hebben gevonden? Of tips wat ik vooral niet moet doen?
Als hier al een antwoord voor is in een ouder topic, deel even een linkje. Ik heb mijn best gedaan om te zoeken, maar niets gevonden.
Dank!
Totaal aantal Berichten: 7115
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
- CX 25 Gti Turbo (evoluerend)
Hoi Jan, welkom op ‘t forum.
Wat je probleem betreft, ik heb geen idee. Ik heb alleen weleens gedacht dat het autoradio vak vrij groot was in een bx s2 (heb je een serie 2?). Als er ergens fysiek ruimte voor is, dan zijn de meeste problemen van deze aard met een 3d printer wel op te lossen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein (niet verifierbaar)
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Dag Sans-pareil,
Ik heb inderdaad een serie 2, een witte 1.6 RS uit 1990. Momenteel staat de auto nog niet aan huis, ik heb nog geen kenteken. Dus de BX staat nog even op privé terrein van mijn werk. Als die voor de deur staat wil ik inderdaad gaan passen en meten. Ik vond de module waar de standaard radio in zit al vrij groot, en volgens mij is dat alleen maar om het afdekklepje ervan te huisvesten. Ook zat ik met idee te spelen om de plek van het dashboard vakje (ook bekend als klok bakje) te gebruiken. Maar nog even wachten dus. En in die tussentijd dacht ik; even vragen of iemand al iets heeft bedacht.
Er zijn ook wel 1 din android/carplay radio’s te vinden, toch?
En welkom op ons mooie forum!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Er zijn zeker 1 din android units te vinden, er is zelfs zoveel keuze dat het kan gaan duizelen. ik zou je 2 dingen mee willen geven, maar de keuze tussen een android headunit of een android auto unit. verschil is hoeveel van je telefoon de radio zal gebruiken. Ikzelf heb een android auto unit. voordeel is iets meer plug en play, nadeel is de radio gebruikt meer energie van de telefoon zelf (voor navigatie en muziek bijvoorbeeld)
Andere raad die ik je kan geven is, doe wat onderzoek naar de kwaliteit van de radio/merk vele chinezen zijn van goede kwaliteit, maar de goedkope chinezen echt niet! bekendere merken leveren een stuk minder tenzij je er echt serieus geld aan uitgeeft.
Ikzelf heb aardig wat youtube filmpjes gekeken (van bijvoorbeeld saab unleashed) om wat idee te krijgen welke merken ok zijn. sommige namen klinken super goedkoop maar zijn dat bijvoorbeeld niet
Het gaat mij ook om het navigatie scherm. Dus 1 DIN geeft mij niet genoeg beeld. Over 1 DIN systemen heb ik ook al eerder een topic gelezen op dit forum, dus laten we dat hier niet herhalen.
Daarnaast wil ik ook geen Android. Ik heb liever een gesloten systeem en aangezien ik al apparaten van Apple heb gebruik ik het liefst CarPlay. Open systemen als Android en dergelijke gebruik ik liever niet. Ik wil zo min mogelijk met een computer bezig zijn
Ook weet ik dat er schermpjes op pootjes zijn, maar het liefst werk ik het zo mooi mogelijk weg in het oorspronkelijke ontwerp van de auto.
Ik begrijp je wel, als je gewend bent aan CarPlay dan werkt dat het beste voor jou.
Even wat dingen ter overweging:
- Ik denk wel dat je een 2 din kunt monteren als je de “vakjes” boven de radio verwijderd. Dat je dan geen open deur detectie meer hebt zal je waarschijnlijk niet storen. Ik zou wel eerst kijken hoe “diep” je kunt gaan, want sommige 2din systemen zijn ondiep ( zonder CD en met moderne electronica die minder plaats nodig heeft) maar sommige 2DIN system zijn “full depth” , zeg maar een grote kubusvormige doos.
- Heb je al eens nagedacht over hoe je naar dat 2-din scherm gaat kijken ? Dat zit dan behoorlijk laag en verstopt achter de versnellingspook. “Vroeger” was dat minder een probleem, want je keek weinig naar de radio, en de knoppen die kende je na een tijd van buiten.
Maar nu wil je dat scherm echt gaan gebruiken? Dan moet je als je goed wilt kijken met je hoofd behoorlijk bewegen. Zou ik niet aanbevelen: Leidt af en je nek en je rug worden daar niet blij van.
Ik heb lang geleden een paar honderdduizend kilometers BX gereden, en vond toen al de radio een beetje verstopt zitten.
Ik denk dan ook dat de makkelijkste weg is om een kleine “tablet” of “pad” te kopen en die op de plaats van het aflegvakje voor het klokje te plaatsen, of aan de voorruit.
Om af te sluiten: “Technisch kan alles” wordt vaak gezegd, maar dat wil niet zeggen dat het A: waar voor z’n geld is en B goed om te gebruiken is.
To err is human, not to err is divine.
1 din hoeft niet een kleiner scherm te hebben dan 2 din.
Android betekend niet dat hier ook niet carplay op werkt, sterker nog dit is van wat ik gezien heb vrijwel altijd het geval.
Verder denk ik dat Citroensmgz een paar mooie punten heeft gegeven.
Succes met de zoektocht.