Was gisteren bij een kennis ( wel CX, geen internet, vandaar dat ik dit schrijf) die het volgende was opgevallen:
Hoewel zijn auto goed lijkt te sturen slijten de voorwielen aan de buitenkant af. Dit geldt voor beide kanten. De auto trekt niet naar links of rechts, maar blijft mooi in het midden gecentreerd. Wel klappert de voortrein enigszins op korte oneffenheden. Fuseekogels verleten?
Waardoor kunnen deze symptomen nog meer veroorzaakt worden?
Re: Scheef afslijten voorbanden
Laatst kwam iemand naar mij toe met een VW jetta met exact hetzelfde probleem, de voorbanden waren aan de binnenkant totaal glad (echt waar..) en aan de buitenkant zat nog zeker 5mm profiel. Het geheel klapperde als een bezetene… Bleek dat de banden gewoon uit balans waren. Misschien is dat bij jou ook wel het probleem.












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De uitlijning is niet goed meer. waarschijnlijk te veel toespoor.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Heeft het uitlijnen van de auto ook nog effect op de DIRAVI? M.a.w. moet die daarna ook bijgesteld worden?
... En kan zoiets ook (mede) veroorzaakt worden door versleten fuseekogels?
Dit i.v.m. het klapperen…
Zit wat dat klapperen betreft ook een beetje te denken aan versleten silentblocs, of kan dat niet?












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Apprentice schreef:Heeft het uitlijnen van de auto ook nog effect op de DIRAVI? M.a.w. moet die daarna ook bijgesteld worden?
Dat zou kunnen. Bij een sm kan je bijvoobeeld maar 1 kant stellen waardoor de diravi ook aangepast moet worden.
Klapperen kan door slechte fusees komen, door ruimte op de stabilisator stang enz. Ik heb de anatomie van de voortrein van de CX niet in mn hoofd…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














Totaal aantal Berichten: 1377
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Waarschijnlijk zijn de silentblocs is de onderste draagarmen uitgesleten.
Dit kan je simpel uittesten:
Zet de wagen in de hoogste stand handrem opgetrokken , krik de voorzijde op en probeer het wiel te verdraaien.
Als er speling op de onderse draagarm zit merk je dat nu goed.
De fusse’s kunnen ook uitgesleten zijn maar het is mijn ervaring dat het meestal de onderste draagarmen zijn die de band scheef doet afslijten.
Hoeveel km heeft de auto en wat voor CX is het?
De stuurstangetjes kunnen ook loskomen op de tandreep dit geeft een klapperend geluid bij het afdraaien als je over een greppel of borduur rijdt.
uitgesleten bovenste fusse’s geven ook dit geluid op slecht weg
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Het is 25 Gti, met volgens mij zo’n 250.000km.






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Eerst bussen onderste draagarmen controleren .
Dan zoals reeds vermeld controleren of de dempers op de stuurstangen geen speling hebben en nog goed vastzitten aan het stuurhuis , durven los komen .
Boveste en onderste fuseekogels nakijken .
Sporing uitmeten , met een degelijk apparaat uitgevoerd zal de sturing rechtuit blijven .
Anders is dit wel bij te regelen ; zie werkplaatshandboek .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Uitgeprint en doorgegeven!
Dank voor de uitleg!