Ik heb met mijn DS 5 bak een probleem. Hij lekt groene vloeistof. op de versnellingsbak. in de buurt van de radiateur.Er ligt nu wel erg veel Nu is mijn koelvloeistof ook groen. Maar ik verlies geen koelvloeistof.Ik vind het verschil tussen olie LHM en koelvloeistof moeilijk te zien. Maar afgelopen zondag moest ik wel LHM bijvullen. Als ik niet stuur dan hoor ik de pomp niet. Als ik het stuur 1achste rond draai slaat gelijk de pomp aan en als ik het stuur in uiterste stand links of rechts draai begint het stuur te schokken.Dit is eigenlijk al sinds ik hem gekocht heb.
Als het stuurhuis zo doet waar kan het lek zich bevinden.misschien op de uitgang waarop de spoorstangen op vast zitten van het hulpstuurhuis of zo. En is revisie zelf te doen zonder al te veel
bijzonder gereedschap?
Het kan ook lekkage van de pomp zijn, langs de as. De LHM komt dan te liggen in de holte van je versnellingsbak en lijkt daarmee uit het stuurhuis te komen.
Wat dat schokken betreft in de uiterste stand van het stuur kan ik je melden dat ik dat altijd al heb gehad, ook met verschillende stuurhuizen. Geen teken van een slecht stuurhuis.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Inderdaad voelen onder de centrale bout waar je stuurstangen op zitten. 9 van de 10 dat je stuurhuis lekt! Lekkage is langs je zuigertjes. Zelf doen? Als je handig bent , tuurlijk!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga de pomp ook controleren of daar ook olie licht. Maar ik denk het niet. Er ligt inderdaad olie in de holte van de versnellings bak.
Ik denk dat hij toch lekt bij de stuurstangen. Als dit zo is Kun je dit repareeren zonder demontage stuurhuis of moet het stuurhuis eruit?












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Stuurhuis lekt dan langs de afdicht rubbers van de zuigers. Kan alleen gerepareerd worden door het hele stuurhuis uitelkaar te klussen. Dus moet ie eruit. De meeste mensen kopen een gereviseerd stuurhuis en klussen dat erin.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Zeg, heb je ook last van lekkerij op je remschijven toevallig?
Als je toch je stuurhuis eruit haalt, controleer dan gelijk even de toestand van de remblokken, desnoods vervangen. Mijn lekkende stuurhuis heeft me in 2 jaar 3 sets remblokken gekost, voordat ik doorhad waardoor het slechtere remmen werd veroorzaakt…...
Omdat gelekte olie door de remschijven wordt weggeslingerd, zie je niet zo gauw plasjes in die omgeving…... Het enige wat ik op een gegeven moment toch zag was een vette vlek op de donkere rand van de remschijf….... en daar blijft de LHM niet op liggen…. loopt er links en rechts langs ( komt zo vanzelf in de remblokken), en wordt weggezwieperd onder de motorkap….
Succes met de klus, met hulp van alle items hierover op dit deel van het forum kun je het zelf ook goed doen, ik spreek uit eigen ervaring. Vergeet niet werkplaatshandboek te regelen om metingen te doen, zodat je de zaak in 1x goed erin zet. Ik ben 3 dagen bezig geweest, maar het kan ook wel in 1 dag.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Zorg wel dat je genoeg ruimte maakt, ik heb zelf eerst nog even geprobeerd de boel te demonteren terwijl mijn radiateur nog op de wagen zat. Radiateur is gemakkelijk te verwijderen dus gelijk doen, ook heb ik mijn kilometer kabel los gehaald om makkelijker toegang te hebben, ook zo gebeurt…..verder zou ik zeggen een dag of twee drie werk…...succes
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
En, als je de radiateur er toch af hebt, kun je gelijk de versnellingsbak olie eenvoudig verversen, want nu kun je WEL goed bij die vulopening.
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Hallo super peter. IK ben nog niet langs de loods geweest waar ik een plekje huur. Maar wat ik heb gezien is een spoor olie naar beneden langs de versnellings bak achter de remschijven langs. Tot zover ik nu weet heb ik dan nog geluk dat het niet op de remschijf is gekomen. Maar ik zal dit gaan kontroleeren.
Ik heb werkplaats boeken. Ik zal proberen werkplaats hulp gereedschap te maken. Namelijk 1955-T bis en 1969- T bis. ik denk dat ik dan voor 1969 een moer pak van M20 of iets dergelijks en daar het schroefdraad uit vijl en dan een gat er dwars door heen boor en aan een kant een gat tap en zodat er een schroef m6 in past en het andere gat op boor tot 8mm waar ik dan de pen door kan persen. Dit wordt dan wel mijn eerste grote klus aan de snoek. Ik zal vast nog wel meer dingen tegenkomen die verbetringen behoeven. Ik zit er sterk over te denken om toch een keer op citromobile rond te kijken. Ik ben er eigenlijk nog nooit naar toe gegaan. Mischien doe ik daar nog een paar ideen op. En kan ik er pakkingen halen( revisie set) Alvast bedankt voor de informatie op dit geweldige forum.
Ik heb afgelopen weekend met de auto bezig geweest. Ik heb de olie opgeruimd ook om de pomp heen waardoor ik twijfelde of het nu de pomp is of het stuurhuis. En daarna 150 kilometer gezweefd over de wegen.En regelmatig onder de motorkap gekeeken of er nog een nieuw spoor te ontdekken was maar dat is nu niet het geval. Ik hou het in elk geval nog steeds in de gaten. Als ik de auto met de wielen rechtuit parkeer. is de neus sneller doorgezakt dan de achterkant.binnen een uur. Als ik de wielen scheef heb en dan de auto parkeer. Wil de kont sneller zaken dan de voorkant. de voorkant blijft dan wel drie uur omhoog staan.Als ik rijd dan ratelt de pomp gelijk als ik stuur. Ik denk nu dus dat er een interne lekage in het stuurhuis zit maar weinig kwaad kan zolang het maar niet extern gaat lekken.Alvast bedankt voor al jullie reacties.
was bij mij ook zo, heb ik nog een jaar prima mee gereden. Alleen ging hij op een gegeven moment zoveel intern lekken dat de vering inzakte als ik door de bocht ging, en dan wordt het toch tijd voor een nieuw stuurhuis….
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
Marten schreef:Het kan ook lekkage van de pomp zijn, langs de as. De LHM komt dan te liggen in de holte van je versnellingsbak en lijkt daarmee uit het stuurhuis te komen.
Wat dat schokken betreft in de uiterste stand van het stuur kan ik je melden dat ik dat altijd al heb gehad, ook met verschillende stuurhuizen. Geen teken van een slecht stuurhuis.
Ge kunt nie geloven hoe blij ik ben dit te lezen. Weer beetje meer hoop bij mij op het feit dat ik toch geen ramp gekocht heb.