1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

verbruik van een diesel
stan
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1865

Gepost: 20 april 2006 08:11 PM

na bij een aantal mede forumers diverse opmerkingen gezet te hebben open ik maar ff zelf een topic.

Zoals jullie allemaal wel weten verbruikte mijn zx mega veel diesel 1op13.5 a 1op14 wel nu ik heb een schroefje gevonden (op aanraden van een vriend) die qua de waarschijnlijk de oorzaak is van het mega verbruik.
ik heb nu de schroef terug gedraaid en heb (met ongeveer 220km met oude afstelling) nu gemiddeld 1 op 16,4 gereden (heb ongeveer 100km met nieuwe afstelling gereden, dus dat klinkt beter er is alleen 1 nadeel hij is wel super traag en z,n top ligt nu ook wel wat lager maar dit is voor mij ff om te testen natuurlijk.
ik heb ff 3 foto’s gemaakt misschien dat een van jullie deze stelschroef herkennen

dit is het onderdeel waar de stelschroef zich op bevind:

de beschadigde stel schroef onder het zwarte bochtje is de desbetreffende:

close up ervan:
  .

Ik heb nu m’n tank opnieuw volgegooid en dan zullen we eens gaan waarnemen hoe het verbruik zich nu gaat verhouden tov de oude instelling.

Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 21 april 2006 08:41 PM
  [ # 1 ]

Re: verbruik van een diesel

stan schreef:

close up ervan:
  .

Ik heb nu m’n tank opnieuw volgegooid en dan zullen we eens gaan waarnemen hoe het verbruik zich nu gaat verhouden tov de oude instelling.

Deze stelschroef is de rookstop. Het bepaalt hoeveel de pomp maximaal aan diesel inspuit bij een bepaalde belasting. Je kan hem idd terugdraaien, wat ten koste gaat van de pittigheid. Ook kun je door met eeh gevoelig voetje (niet meer je gas intrappen dan nodig) net zo goed zelf regelen hoeveel je verbruikt. Dit had ik in het draadje van Harm’s diesel ook al eens gepost. Je merkt vaak dat je niet altijd plankgas hoeft tegeven voor een maximale versnelling. Als je dat goed in de gaten hebt kun je hetzelfde effect bereiken.

Profiel  

stan
> 1800 berichten

Gepost: 22 april 2006 11:18 AM
  [ # 2 ]

ik heb dus het zuinig rijden uitgeprobeerd maar dat gaf geen enkel verschil ik moest een rit naar a.dam rijden rond ge 2200 toeren overschakelen niet harder dan 110 km gereden resultaat 1op 14 dus hoe dat kan weet ik niet met die stelschroefg had ik gelijk resultaat.
ben nu gewoon aan het uitproberen waneer ie met mij rijstijl het zuinigst rijd het zal geen kwaad kunnen.
ik heb overgens de ERG weer terug aangesloten om te kijken of dat verschil maakt, maar dat denk ik niet.

Profiel  

hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8165

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Gepost: 26 april 2006 12:20 AM
  [ # 3 ]

Ik ben zeer benieuwd naar de resultaten straks Stan!
Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

stan
> 1800 berichten

Gepost: 29 april 2006 05:39 PM
  [ # 4 ]

vandaag getakt en het verbruik is nu 1 op 16,2 Very Happy met zeer zware aanhangers, ben nl de tuin aan het renoveren en daar komen de nodige kuubs zand uit dus al met al het heeft wel zin om aan die verstelling te schroeven.
komende week nw distributieriem en dan kijken ze gelijk of de pomp op tijd staat.

Profiel  

stan
> 1800 berichten

Gepost: 30 april 2006 01:53 PM
  [ # 5 ]

dat is ook geen verkeerd verbruik komende week gaat er een nieuw distriebutie riemetje op en dan klokken ze gelijk de dieselpomp maar ik verwacht geen rare instellingen.

Profiel  

hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- Ami Super
Gepost: 30 april 2006 11:57 PM
  [ # 6 ]
stan schreef:

vandaag getakt en het verbruik is nu 1 op 16,2 Very Happy met zeer zware aanhangers, ben nl de tuin aan het renoveren en daar komen de nodige kuubs zand uit dus al met al het heeft wel zin om aan die verstelling te schroeven.
komende week nw distributieriem en dan kijken ze gelijk of de pomp op tijd staat.

Hey Stan. Da;s ff beter zo. Maar het werd ook tijd niet??
Veel plezier met het dieselen.

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

GerbenZX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 242

- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Gepost: 18 mei 2006 09:05 PM
  [ # 7 ]

Vorige ZX diesel (reflex, model ‘96): 1 op 17,5, trok goed, liep op de teller 170.
Huidige ZX diesel (X, model ‘97): 1 op 18, vrij sloom, max. 160 op de teller.
Beide bij vooral snelweg (125 km/u) en provinciale wegen.

Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55

Profiel  

Kortooms
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24

Gepost: 18 mei 2006 09:43 PM
  [ # 8 ]

Ik ging er altijd vanuit dat een diesel zuiniger zou zijn dan een benzine motor. De resultaten van de dieseltjes vallen mij een beetje tegen. Uitgezonderd de ZX van Stan. Hopelijk red je inderdaad je streef gebruik.

Ik rij zelf echt als een oud omaatje. Langzaam optrekken en niet harder dan 100. Ik ben dan ook zeer tevreden over mijn benzine gebruik van 1 op 20.

Profiel  

hogervp
> 8000 berichten

- Ami Super
Gepost: 19 mei 2006 02:06 AM
  [ # 9 ]
Kortooms schreef:

Ik ging er altijd vanuit dat een diesel zuiniger zou zijn dan een benzine motor. De resultaten van de dieseltjes vallen mij een beetje tegen. Uitgezonderd de ZX van Stan. Hopelijk red je inderdaad je streef gebruik.

Ik rij zelf echt als een oud omaatje. Langzaam optrekken en niet harder dan 100. Ik ben dan ook zeer tevreden over mijn benzine gebruik van 1 op 20.

1 op 20 met een benzine is heel erg goed, zo goed dat het wel een hybride lijkt. Kanp werk!
Patrick

Iemand nog doneren?

Profiel  

Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7098

Gepost: 19 mei 2006 02:14 AM
  [ # 10 ]

Vandaag gemeten: 1 op 13.7 met de 16v,  en ik weet heel zeker dat 1 op 14 en misschien nog wel 1 op 14,5 te halen is daar ik nu nog steeds niet kan aflaten om ff het gas in te trappen…

BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  

stan
> 1800 berichten

Gepost: 19 mei 2006 12:57 PM
  [ # 11 ]

nou ik heb hem toch weer wat sneller gezet, ik vind een zeer slome wagen zeer gevaarlijk vooral op de snelweg m’n verbruik ligt rond de 1op15,5 ik neem er maar genoegen mee ik kan ook niet echt een zuivere meting op los laten omdat ik nagenoeg elke week wel met een aanhanger rij an dan moet ie erg hard werken.

Geplaatst: 19 Mei 2006 00:14   Onderwerp: 

————————————————————————————————————————

Vandaag gemeten: 1 op 13.7 met de 16v, en ik weet heel zeker dat 1 op 14 en misschien nog wel 1 op 14,5 te halen is daar ik nu nog steeds niet kan aflaten om ff het gas in te trappen…

hoe rij jij met je 16v ik kan het haast niet geloven de mijne rijd met een zeer trage rijstijl 1op11.

rijden jullie constand 90km/h en schakelen jullie bij 2.000rmp, anders kan ik het niet begrijpen want ik lees hier cijfers waar elke auto ontwerper jaloers op is en ik overgens ook Surprisedops:

Profiel  

Kortooms
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24

Gepost: 23 mei 2006 01:18 PM
  [ # 12 ]

Hey Stan,

Ik heb al in mijn topic: wat verbuikt jou auto, al een beetje uitgelegd hoe ik rij met mijn bezine autootje. Het is inderdaad snel door schakelen en lage toeren blijven rijden. Op de snelweg rijd ik zo’n 100 km per uur met uitschieters naar 110. Op alle andere wegen rij ik gewoon de maximale snelheid ookal doe ik er een aantal seconden langer over op deze te berijken. Ook laat ik de auto vaak in zijn vrij uitrollen als ik een afslag moet nemen of als er een stoplicht aan komt.

Succes met het zuiniger rijden.

Groeten

Profiel  

stan
> 1800 berichten

Gepost: 23 mei 2006 11:30 PM
  [ # 13 ]

m’n diesel heeft nu inmiddels een gemiddeld verbruik van 1op 15,5 Confused dat is gemeten met zeer zware aanhangers en met een vlotte rijstijl. Als ik bij ons de snelweg oprij dan moet ik gelijk invoegen en dan moet ik flink gasgeven om dat te doen omdat die diesel niet zo supersnel is maar ik zou hem niet meer kwijt willen want het rijd erg lekker en relax.

hoe je het voorelkaar krijgt om met een benzine wagen 1op20 Shocked  te rijden want dat moet gewoon super langzaam gaan en dat kan gevaarlijke momenten opleveren vooral als je wilt invoegen op de snelweg lijkt me.

maar goed zolang je jezelf maar veilig voeld dan is het goed Very Happy .

Profiel  

david.tb
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 924

Gepost: 26 mei 2006 08:40 PM
  [ # 14 ]

Niet alleen voor de veiligheid maar ook voor de zuinigheid leer je bij het vrachtwagen rijbewijs de remmende werking en brandstof bestarende werking van het ‘op de motor afremmen’. Zo houd je ook elk moment de controle over je auto/combinatie. Maar dat is mij geleerd, doe het niet altijd, vergt weer anticiperend geschakel etc, soms wat vermoeiend Rolling Eyes

Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92

Profiel  

WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2559

Gepost: 21 juni 2006 01:29 AM
  [ # 15 ]
stan schreef:

hoe je het voorelkaar krijgt om met een benzine wagen 1op20 Shocked  te rijden want dat moet gewoon super langzaam gaan en dat kan gevaarlijke momenten opleveren vooral als je wilt invoegen op de snelweg lijkt me.

Ik rijd met de 205 1.1 Accent van m’n zusje 1:20, maar dit komt natuurlijk door de lage motorinhoud. Deze is echter alles behalve sloom, want heb em op de teller al over de 180km/h gehad en een 205 1.4 houd de 1.1 niet bij, heel vaag!  Confused

Het verbruik van m’n ZX 1.9d moet ik nog meten, maar dat komt komende vakantie naar Frankrijk wel.
Hij rijd aardig vlot voor een diesel, maar dat vind ik wel best zo.

Profiel  

1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook