













Totaal aantal Berichten: 1377
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Met dat warme weer mis ik toch wel het moderne comfort van een airco in m’n CX.
Ik ben er al een tijdje mee bezig maar vond het een te groot werk en kosten.
Dus heb ik een XM gekocht met met airco en al die elektrische gadgets erop enz,nu is dat een prachtwagen maar uiteindelijk kan die Xm de CX voor mij niet evenaren.
Dus als het enigsinds mogelijk is om zelf een systeem in te bouwen en de kosten vallen mee is mijn keuze gemaakt betreft de XM…
Nu is mijn vraag heeft iemand ervaring in het achteraf inbouwen van een airco in de CX.
Het zou gaan om ofwel een 22TRS of een GTi Turbo.
Van een serie 1 Prestige heb ik een set liggen, maar best koop ik een serie 2 sloper denk ik.
En hoe zit het met het koelmiddel en de kompressor?
Mijn bedoeling is de bedrading, kompressor en koelradiatoren zelf in te bouwen en de slangen, testen en vullen van het systeem te laten doen door een airco specialist.
Alle tips welkom.
Edit 3-2-‘07:
Topic titel veranderd in:van Airco inbouwen in serie 2 naar -> Airco inbouwen in CX 22TRS
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Re: Airco inbouwen in serie 2
In ‘La XC en Route heeft een heel artikel gestaan over vervangende koelmiddelen, zeer leerzaam..
trxke schreef:Met dat warme weer mis ik toch wel het moderne comfort van een airco in m’n CX.
Ik ben er al een tijdje mee bezig maar vond het een te groot werk en kosten.
Dus heb ik een XM gekocht met met airco en al die elektrische gadgets erop enz,nu is dat een prachtwagen maaruiteindelijk kan die Xm de CX voor mij niet evenaren.
Dus als het enigsinds mogelijk is om zelf een systeem in te bouwen en de kosten vallen mee is mijn keuze gemaakt betreft de XM…Nu is mijn vraag heeft iemand ervaring in het achteraf inbouwen van een airco in de CX.
Het zou gaan om ofwel een 22TRS of een GTi Turbo.Van een serie 1 Prestige heb ik een set liggen, maar best koop ik een serie 2 sloper denk ik.
En hoe zit het met het koelmiddel en de kompressor?
Mijn bedoeling is de bedrading, kompressor en koelradiatoren zelf in te bouwen en de slangen, testen en vullen van het systeem te laten doen door een airco specialist.
Alle tips welkom.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”














Totaal aantal Berichten: 1377
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Re: Airco inbouwen in serie 2
ernst23 schreef:In ‘La XC en Route heeft een heel artikel gestaan over vervangende koelmiddelen, zeer leerzaam..
Weet je ook in welk nr dat stond?
Dan kan ik dat nalezen
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Re: Airco inbouwen in serie 2
De laatste, ik weet het zo niet. Zit nu op mijn werk
trxke schreef:ernst23 schreef:In ‘La XC en Route heeft een heel artikel gestaan over vervangende koelmiddelen, zeer leerzaam..
Weet je ook in welk nr dat stond?
Dan kan ik dat nalezen
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Re: Airco inbouwen in serie 2
De laatste, ik weet het zo niet. Zit nu op mijn werk
trxke schreef:ernst23 schreef:In ‘La XC en Route heeft een heel artikel gestaan over vervangende koelmiddelen, zeer leerzaam..
Weet je ook in welk nr dat stond?
Dan kan ik dat nalezen
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
@trxke: Ik ben ook van plan om een airco in te bouwen in mijn TRD serie2.
Ik heb de volgende onderdelen gekocht:
* Kachelunit met alle bedrading, want achter de kachelradiateur zit de verdamper van de airco
* Condensor die komt voor de radiateur
* Aircopomp
* Leidingen van de verdamper naar de pomp en de condensor.
Het zal best veel werk zijn om het in te bouwen!
Dan laat in hem vullen door een aircospecialist.
Zeker met dit weer is een airco geen overbodige luxe
Citroen CX2200 Diesel 1979
Triumph TR6 (1972)





Totaal aantal Berichten: 401
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Ook ik ga proberen een airco in te bouwen, en wel uit een serie 1 van een auto met een 2400 of een 2500 motor, dit zou moeten passen. Ik ben benieuwd of dit werkend te krijgen is.
Mooie winterklus; dan heb je het twee keer koud
Gert
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.














Totaal aantal Berichten: 1377
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Re: Airco inbouwen in serie 2
ernst23 schreef:In ‘La XC en Route heeft een heel artikel gestaan over vervangende koelmiddelen, zeer leerzaam..
Ondertussen heb ik de 2 artikels gelezen (in nr 56 en 81)
Inderdaad zeer leerzaam.
Jules Unlimited schreef:@trxke: Ik ben ook van plan om een airco in te bouwen in mijn TRD serie2.
Ik heb de volgende onderdelen gekocht:
* Kachelunit met alle bedrading, want achter de kachelradiateur zit de verdamper van de airco
* Condensor die komt voor de radiateur
* Aircopomp
* Leidingen van de verdamper naar de pomp en de condensor.Het zal best veel werk zijn om het in te bouwen!
Dan laat in hem vullen door een aircospecialist.Zeker met dit weer is een airco geen overbodige luxe
Het zal idd een grote klus zijn maar eens alles gefixt heb je er jaren plezier van.
Volgens mij heb jij alles wat er nodig is, zijn de koppelingen van de leidingen nog inorde bij jou set ?
Mr DS schreef:Ook ik ga proberen een airco in te bouwen, en wel uit een serie 1 van een auto met een 2400 of een 2500 motor, dit zou moeten passen. Ik ben benieuwd of dit werkend te krijgen is.
Mooie winterklus; dan heb je het twee keer koud
![]()
![]()
Gert
Ik heb ook een set uit uit een 2.4 (Prestige) maar ik denk dat de condensor niet zal passen in de serie2 GTiT
Het kachelhuis is niet voorzien van de electromotortjes en ook heb ik de serie 2 bedienings schakelaartjes niet.
Gert,
Zou je kunnen wat foto’s maken bij het inbouwen zodat wij hier kunnen meekijken
ik ben benieuwt hoe je de bedrading gaat fixen.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Origineel werd een CX met airco geleverd inclusief een isother pakket: zonnekleppen achter, zonwering achterruit, isolatie onder achterbank (?) en isolatie boven hemel.
Met name het laatste: hoe kunnen we dat regelen als we airco inbouwen? Als je een zwarte CX hebt, lijkt mij een beetje extra isolatie in het dak vrij essentieel voor het resultaat van de airco…:)
Volgens mij heb jij alles wat er nodig is, zijn de koppelingen van de leidingen nog inorde bij jou set ?
De koppelingen van de leidingen zijn wel roestig!
Ik moet eerst zorgen dat mijn dieselpomp niet meer lekt daarna ga ik me pas druk maken over de airco.
Citroen CX2200 Diesel 1979
Triumph TR6 (1972)
Heb ook lang gelopen met dat idee. Todat ik iemand sprak die het gedaan had, die zei dit nooit meer. Was echt een drama. Let wel was een citroen monteur!
De pomp monteren gaat nog wel, hoewel het blok iets anders is!
Maar het hele kachelhuis vervangen is een behoolijk klus.
Ook breekt, zoals alles in het interieur na montage snel af.
Verder zit je met de electronica.
stationair loop, je moet een dubbel fan hebben etc.
Maar goed het kan wel!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Airco inbouwen is inderdaad een hele klus. Ik heb het uitbesteed en gezien het grote aantal uren dat ermee heen gaat, lopen de kosten stevig op. Echter, als je kijkt wat airco in de originele prijslijst van citroen als optie kostte, dan is achteraf inbouwen niet eens zo veel duurder…;-)
Wij hebben in 1988 een CX GTi origineel direct na koop van airco laten voorzien (ivm BPM) Op dat moment waren dus alle onderdelen nog nieuw te krijgen. De rest van het isother zat er zowiezo al op.
Bij het inbouwen is er wel een grove fout gemaakt; de kabelboom van een Serie.I is werkend gemaakt voor een Serie.II
Deze bevatte niet de juiste relais en schakelingen (uit mijn hoofd: een GTi+airco heeft twee ventilatoren met vier standen:
[list]uit
een aan 100%
twee aan 50% (serie)
twee aan 100% (parallel)[/list:u]
Deze schakeling houdt rekening met het koelwater (overgangen bij ~88C en ~94C) en airco aan/uit. De S.1 boom bevatte weer een luchttemperatuur sensor Maar er zijn nog meer bomen. Het directe gevolg van de fout was dat de temp meestal onder de 88C bleef, maar als jij daarbovenuit kwam, hij doorknalde naar de 94C. Uiteindelijk leed de motor schade door oververhitting (bij ~250dkm) Wel hebben we daarna zelf de boom vervangen door de juiste (dit kost je al een dag
)
Nu is de werking van een CX airco is al beter dan die van een Sm, maar nog niet zo goed als een Xm, laat staan een C5. Het nut is dan ook beperkt. De doorstroming door de CX koets is ook niet perfect. Daarnaast levert het extra verbruik op wat er dan weer toe leidt dat men de airco niet gebruikt, waardoor de afdichtingen opdrogen en gaan lekken, etc. Ik reed met warm weer dus meestal met alle ramen en het dak open
Al met al denk ik laat maar zitten
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije














Totaal aantal Berichten: 1377
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Goed de knoop is doorgehakt , er komt airco in de 22TRS.
Het grootste probleem nu is een 22TRS sloper vinden met airco, of een kompleet setje.
Een 2l zou ook voldoen ware het niet dat er blijkbaar toch verschil zit in de toerental regeling van de carburator.
Heeft er iemand hier foto’s van een 2l of 2.2l met airco betreffende de plaatsing van de kompressor enz…
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.














Totaal aantal Berichten: 1377
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
airco set gevonden
Vandaag een airco-set van een 22TRS opgehaald bij Doro te Utrecht.
Komt uit een zuid Franse sloper…
De set is zo goed als kompleet, ik mis hoofdzakelijk nog de bedrading met relais voor de ventilatoren en de toerental-regeling.
En nog wat ander spul,maar daar ben ik nog niet helemaal uit
edit:
Ik mis blijkbaar ook nog het airco-stuurdoosje dat achter de asbak zit in het interieur ,het is vastgeschroeft tegen het kachelhuis.
Heeft iemand dit liggen ?
Verder ben ik opzoek naar een electrisch schema van een 22TRS met airco, iemand?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Ik neem aan dat die kastjes voor alle serie 2 cx ‘en hetzelfde zijn,ik heb er geen.
Probeer wat specialisten,die hebben vast wel wat liggen.
Vorig jaar een cx gti aut. serie 2 gesloopt,complete airco is naar de sloop gegaan. Had ik maar ruimte gehad,was een harde auto met weinig km’s.
Succes met de inbouw.
Die nieuwe 22trs van verkuilm heeft volgens de foto ook airco,misschien heeft hij meer info over dat kastje.
Gr Raymond
Het was een cx of niks