CX 25 GTi: te slappe achtervering
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 20 juni 2006 03:56 PM

Ben al een tijdje aan het wurgen met de correcte hoogte-instelling. Aan de voorzijde is het nu goed. Ik had eerder een post geplaatst over stugge voorvering. Vervolgens de voorste draagarmen (lagers) nagelopen (allemaal goed) en in arren moede maar weer aan het afstellen gegaan. Dit is dus voor goed gelukt. Achter blijf ik het probleem houden van te slappe vering. Je drukt de achterkant zonder problemen tot de aanslag in. Als ik ‘m van achteren hogerop stel wordt het weliswaar stugger, maar is er bijna geen uitveertolerantie meer, d.w.z. de auto bokt nogal wreed terug naar boven. Iemand enig idee wat dit kan veroorzaken?
Alle veerbollen zijn nieuw, veercilinders zijn in goede conditie.

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 20 juni 2006 04:26 PM
  [ # 1 ]

Is dat sinds de nieuwe veerbollen?
Of was dat al.

Heb zelf wel eens gehad dat er een demper elementje stuk was van een veerbol, daarbij kwam de auto ook schokkend weer omhoog (alsof ie even bleef hangen).

Als de vering té slap is kan het zijn dat je hoogteregelaar niet goed is (wagenhoogte wordt niet goed ingesteld) of dat je de verkeerde bollen erop hebt zitten.

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 20 juni 2006 04:34 PM
  [ # 2 ]

Na de nieuwe bollen. Het zijn imitatiebollen van De Graaf. Aan de voorzijde bollen speciaal voor de GTi, aan de achterzijde bollen uit een doosje waarop slechts stond: “CX achter”.
Heb niet de indruk dat er iets mankeert aan de achterste hoogteregelaar.
De auto zakt wel snel in als de motor niet draait, maar ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft.

Profiel  
 
2Black
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 641
Geregistreerd: 09-07-2005

Gepost: 20 juni 2006 05:02 PM
  [ # 3 ]

Zijn die nieuwe bollen voor montage wel op druk gecontroleerd?
Bollen kunnen zelfs af fabriek al lek of niet op druk zijn.

Een GTi heeft bij mijn weten een andere bol-druk dan een 20RE of bijvoorbeeld een break.
Zou dat in ieder geval laten controleren.

Profiel  
 
mvbbx
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 534
Geregistreerd: 21-06-2004

Gepost: 20 juni 2006 05:14 PM
  [ # 4 ]

Niet op druk is toch juist stug…. Confused: Mijn bx kan ook zomaar tot de aanslag ingeduwd worden hoor, zolang de vering netjes corrigeert is het toch goed? Weet niet hoe het met een Cx gti zit maar het kan zijn dat deze andere bollen heeft dan de standaard Cx-en (minder druk dus iets stugger) net als mijn Sport.

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 20 juni 2006 05:18 PM
  [ # 5 ]

Die druk lijkt me wel goed. Een lege bol veert immers niet? Deze veert eerder “te” goed. Mij is verteld dat de achterste bollen van CX’en allemaal gelijk zijn, m.u.v. de break. Indien dat niet het geval is en de GTi ook achter speciale bollen heeft, zou ik dat graag van iemand horen. Dan hoef ik immers niet verder te zoeken naar de oorzaak. Voor alle duidelijkheid: het betreft een 25 GTi, dus geen Turbo 1 of 2.

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 20 juni 2006 05:33 PM
  [ # 6 ]

Re: CX 25 GTi: te slappe achtervering

Apprentice schreef:

Ben al een tijdje aan het wurgen met de correcte hoogte-instelling. Aan de voorzijde is het nu goed. Ik had eerder een post geplaatst over stugge voorvering. Vervolgens de voorste draagarmen (lagers) nagelopen (allemaal goed) en in arren moede maar weer aan het afstellen gegaan. Dit is dus voor goed gelukt. Achter blijf ik het probleem houden van te slappe vering. Je drukt de achterkant zonder problemen tot de aanslag in. Als ik ‘m van achteren hogerop stel wordt het weliswaar stugger, maar is er bijna geen uitveertolerantie meer, d.w.z. de auto bokt nogal wreed terug naar boven. Iemand enig idee wat dit kan veroorzaken?
Alle veerbollen zijn nieuw, veercilinders zijn in goede conditie.

ADALS wel goed? Zowiezo, een Cx, zelfs GTi hoort achter vrij makkelijk in te drukken te zijn. Dit is moeilijk over het web te voelen, laat er eens een kenner aan zitten Idea die kan je zo vertellen of hij achter te slap is (veerbol of demper)

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 20 juni 2006 05:42 PM
  [ # 7 ]

Laat ik het anders zeggen: als ik over een wat steilere drempel of een forse hobbel (snelweg, bijv. A6) rijd, klapt de achterkant neer als een Ford Taunus met de kofferbak vol aardappelen. Het corrigeert zich direct weer, maar m.i. moet dat allemaal veel geleidelijker gaan. Op normaal wegdek of klinkers is er niets aan de hand. Het doet zich alleen voor bij grote oneffenheden.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 juni 2006 06:12 PM
  [ # 8 ]

Dat doet de DS ook. Hoort mijns inziens zo. het door jou beschreven gedrag kan alleen komen door een verkeerde bol. bijv een voorveerbol achter monteren.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 20 juni 2006 06:19 PM
  [ # 9 ]

Wat doet de DS ook? Dat abrupte neerkomen?
Ik kan me bijna niet voorstellen dat er voorste bollen aan de achterkant zitten. Volgens mij zou de auto achter dan juist te hard moeten zijn i.p.v. te slap. Voor zitten zoals gezegd nieuwe GTi bollen en dat veert idd wat stugger dan een CX 20 of 22.
Heeft de GTi achter trouwens oorspronkelijk andere (GTi) bollen gehad dan een 20 of 22?

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 20 juni 2006 07:11 PM
  [ # 10 ]

Een snelle blik in de S.II documentatie zegt mij dat de bollen op berlines gelijk zijn (40bar, 500cm3), maar die van de break zijn achter (700cm3, 35bar) duidelijk anders. Die zijn bedoeld voor plunjers van 42mm (ipv 35mm op berline) en hebben dus ook een grotere doorlaat (1.5mm ipv 1.25mm)

een voorbol (75bar 500cm3, 1,9mm doorlaat) achter kan ook een probleem opleveren.

In alle gevallen lijkt me dat een profi deze fout niet maakt

Geen verschillen tussen GTi, T2 of 22TRS etc. wel in de doorsnede van de stabilisatorstang.

Slechte ADALS maar ook bijv. een verkeerde bandenspanning achter zorgt ervoor dat je CX achter sprongetjes of zijstapjes maakt, bij snelle bochten met hobbels.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 20 juni 2006 09:05 PM
  [ # 11 ]

Ben vanmiddag even bij Jan Weijer in Gasselternijveen langs geweest. Hier bleek al gauw dat bij de hoogte-afstelling achter vanuit een verkeerd punt was gemeten. Morgen de zaak even afstellen zoals het hoort. Verslag volgt.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook