Totaal aantal Berichten: 2475
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
De meeste cx’en die airco hebben werken niet meer..en nu zeker met dat warme weer is dat nogal frustrerend,
Op mijn TRD2 en CX prestige zit het op maar de gas is er dus af, ik ben al een hele tijd aan het rondhoren wat de beste oplossing is en er zijn er
drie….
- Ofwel heel het systeem laten ombouwen naar het moderne systeem vermits de nieuwe gas de rubber leidingen opvreet, en het systeem moet doorspoelt worden ook….maar dit komt nogal duur uit rond 500euro of meer zelfs
- Ofwel een ander soort gas weet de nummer niet meer juist er in laten doen TRXke vriend van me heeft dit juist laten doen dit valt wel mee van prijs 160 euro maar blijkbaar koelt dit gas veel minder dan de vroegere freon dat sinds 2001 niet meer geleverd mag worden, vroeger kon je blijkbaar je hand niet voor de uitlaatmonden houden van de kou maar dat is nu totaal niet waar meer…
Of wel op zoek naar het freon gas ik heb gehoord dat in bepaalde landen het nog wel geleverd word….(dit lijkt me eigenlijk de beste optie) Nu zou ik graag weten welke moest ik eens op vakantie gaan met de prestigeof diesel kan ik die daar laten vullen…
Kan iemand mij helpen??
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Volgens mij kun je het ouderwetse freon laten vullen in België.
Weet alleen niet waar precies.
Aangezien ik zelf nog alle onderdelen moet inbouwen van de airco ben ik wel beniuwd waar ze het systeem kunnen vullen met freon vloeistof. Volgens mij is dat R12 vloeistof of zoiets.
Succes en wil graag weten waar het lukt om te vullen!
Citroen CX2200 Diesel 1979
Triumph TR6 (1972)

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- CX 2.5 Prestige
ja het vullen gebeurd nog maar niet met freon hier hoor r12 is freon… hier in belgie kan je bij varoco (Wommelgem bij antwerpen) wel de airco laten vullen met R132 gas of zoiets zo’n wagen noemen ze de drop outs maar blijkbaar koelt het toch ni zo als het freon gas
Het schijnt dat hier in Nederland in het Mopar-circuit (Amerikaanse wagens) genoeg adresjes te vinden zijn die nog gewoon R12 bijvullen. Kwestie van even Googlen en rondbellen. Ben zelf aan het proberen R12 in Amerika te bestellen. Het mag daar gewoon verkocht worden.

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- CX 2.5 Prestige
En je bent zeker dat dat het oude R12 gas is dat dus eigenlijk niet meer verkocht kan/mag worden…Dan zal ik daar is rondhoren! Hier in belgie moet dat dan ook wel te vinden zijn, moest je er aan geraken laat me dan aub iets weten !
Komt goed. Ik hoop morgen iets van dit bedrijf te horen:
http://www.weitron.com/R-12.htm

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- CX 2.5 Prestige
Bedankt in ieder geval! Misschien kunnen we eens contact opnemen met elkaar een vriend van me heeft zijn wagen dus met r134a gas laten vullen en dat is toch niet even goed als het r12 gas zegt hij….

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- CX 2.5 Prestige
En al iets gehoord van het bedrijf dat R12 gas levert?
Maar ik vermoedt dat als dit niet meer mag verhandelt worden in Euro-zone dat de Douane daar dan ook wel op controleert hoor!

Totaal aantal Berichten: 1377
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Re: cx’en en airco
bxsport schreef:De meeste cx’en die airco hebben werken niet meer..en nu zeker met dat warme weer is dat nogal frustrerend,
Op mijn TRD2 en CX prestige zit het op maar de gas is er dus af, ik ben al een hele tijd aan het rondhoren wat de beste oplossing is en er zijn er
drie….- Ofwel heel het systeem laten ombouwen naar het moderne systeem vermits de nieuwe gas de rubber leidingen opvreet, en het systeem moet doorspoelt worden ook….maar dit komt nogal duur uit rond 500euro of meer zelfs
- Ofwel een ander soort gas weet de nummer niet meer juist er in laten doen TRXke vriend van me heeft dit juist laten doen dit valt wel mee van prijs 160 euro maar blijkbaar koelt dit gas veel minder dan de vroegere freon dat sinds 2001 niet meer geleverd mag worden, vroeger kon je blijkbaar je hand niet voor de uitlaatmonden houden van de kou maar dat is nu totaal niet waar meer…
Of wel op zoek naar het freon gas ik heb gehoord dat in bepaalde landen het nog wel geleverd word….(dit lijkt me eigenlijk de beste optie) Nu zou ik graag weten welke moest ik eens op vakantie gaan met de prestigeof diesel kan ik die daar laten vullen…
Kan iemand mij helpen??
Ik heb inderdaad de airco van m’n 77er Prestige laten vullen.
Dit is gebeurt met “ISCEON 49 a Drop-in replacement for R12” ofwel R413a.
http://www.hawco.co.uk/refrig/Sectio11/css/Sectio11_8.htm
Dit gas kan je veilig direkt in elk R12 systeem doen wel moet eerst de R12 eruit zijn en het het systeem vacuum getrokken worden.
Er moeten dus geen leidingen ofzo vervangen worden.
Bij mij is er wel een nieuwe droger geplaatst omdat dit nog de eerste was en deze dus al 29 jaar oud is, ook is er een leiding hersteld.
Wel is er 60 ml speciale olie toegevoegd.
De airco werkt nu weer maar volgens mij niet zoals hij dat midden jaren ‘80 deed wanneer hij vers gevult was met R12,toen was hij echt ijskoud!
Dat je nog legaal aan R12 kan geraken betwijfel ik sterk , bij mijn weten is dit in Belgiê niet meer mogelijk en kan het ook niet meer officieel in europa ingevoerd worden.
Moest er iemand nog een achterpoortje weten hoor ik het graag
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Heb ondanks twee e-mails nog helemaal niks gehoord. Vermoed dat ze het zaakje niet vertrouwen.
Op marktplaats staan twee bedrijven die nog met r12 afvullen even zoeken,in hilversum en rotterdam.
Die uit hilversum heb ik een mail gestuurd,ik wil m’n eigen airco ook laten afvullen.
Gr Raymond
Het was een cx of niks

Totaal aantal Berichten: 1377
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
ray schreef:Op marktplaats staan twee bedrijven die nog met r12 afvullen even zoeken,in hilversum en rotterdam.
Die uit hilversum heb ik een mail gestuurd,ik wil m’n eigen airco ook laten afvullen.Gr Raymond
Ik heb de advertentie gevonden, lijkt me heel interesant.
Ik ben benieuwd of je antwoord krijgt op je mail,en wat het kost om te vullen met de echte R12.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Ik heb mail gehad,het systeem word gecontroleerd op lekkage d.m.v. stikstof,en daarna voorzien van r12.
Dit is dus mogelijk in hilversum,het gebeurt in de avonduurtjes.
Het kost 175 euro,hoef je niets om te bouwen,en de airco is kouder.
Als ik m’n tel.nr. mail stuurt hij z’n tel.nr. terug.
Gr Raymond
Het was een cx of niks
Hallo Raymond ik heb je even een pb’tje gestuurd met nog een bedrijf in R’dam, verleden jaar had hij ook nog R12 op voorraad en was een stuk goedkoper.
Dankjewel,ik heb ze zojuist een mailtje gestuurd.
Gr Raymond
Het was een cx of niks
@Wannabee:
Zou je mij dat adres in Rotterdam ook kunnen sturen? Heb die gast in Hilversum ook gemaild, maar 175 euro is een woekerprijs.