














Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Bij al mijn CX’en tot nu toe lichtte het laadstroomcontrolelampje op als er enkele zware stroomverbruikers aanstonden. Ook mijn huidige Prestige heeft er last van. Betekent dit nu eigenlijk dat de dynamo overbelast wordt? Oftewel: dat hij niet helemaal op zijn taak berekend is?
Nou heb ik wel eens gehoord dat iemand een zwaardere dynamo in zijn CX liet monteren, uit een Amerikaan. Ook heb ik wel eens de term alternator horen vallen. Maar een alternator is toch hetzelfde als een dynamo? Of toch niet?
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.
Dynamo = gelijkstroom, Alternator = wisselstroom.
Kan ook komen door andere zaken. Je kan dan denken aan versleten koolborstels, slechte - aansluiting van de dynamo of een defekte spanningsregelaar.
Wel vreemd dat het bij al je CXén voorkomt.
René
XM 2.1D ‘92 (exit bij 400.000 km)
Xantia 1.9 TD ‘93 (nu bij Hogervp in goede handen)
XM 2.1 TD aut ‘00 (om te zweven)
Vito 112 CDI "02 (als werkpaard)















Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Vandaag hoorde ik dat het mogelijk in een slechte plus- of mindraad tussen startmotor en accu kan schuilen. Maar eens doormeten dan.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.