Reed ik gisteren in een ontzettende hoosbui. Gaat de wisser opeens alleen nog maar tot de verticale | stand en dan weer terug naar de beginstand. Iemand een idee of de motor stuk aan het gaan is of ligt de oorzaak ergens anders?
Thnx Remco
C4 Feel handgeschakeld, C5 Aircross, Voorheen C5 II 2.0 16V berline, C1, C5 Break Ligne Prestige 2.0 16V Phase I, CX Prestige, XM 2.0 16V, Xsara Break, Xantia 1.6 Tentation, 2x AX, Xantia 1.8 16V.

























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Ik heb onlangs min of meer hetzelfde gehad, op vakantie, en natuurlijk in het pikkedonker in een hoosbui op een smalle bergweg…
Bij mij was de ruitenwisserarm losgetrild van de bout waar ie op vast zit. Was een kwestie van weer stevig aandraaien van de moer die de hele handel op zijn plek houdt. Geen idee of het bij jou dezelfde oorzaak heeft, maar toch. Misschien heb je er wat aan.
Overigens bleek tijdens de tweede hoosbui die vakantie dat ie toch maar niet vast genoeg aangedraaid was, de ruitenwisser ging de eerste keer nog tot de helft, maar daarna steeds minder ver over de ruit. Bij een garage langs de weg hebben ze het toen op zijn Frans verholpen: kit ertussen en flink strak aandraaien. Gaat nu nooit meer los…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
straks meteen ff tsjekken. Alvast dank voor de tip.
C4 Feel handgeschakeld, C5 Aircross, Voorheen C5 II 2.0 16V berline, C1, C5 Break Ligne Prestige 2.0 16V Phase I, CX Prestige, XM 2.0 16V, Xsara Break, Xantia 1.6 Tentation, 2x AX, Xantia 1.8 16V.
Nou heer Mulder, u heeft het bij het rechte eind.
Moertje ligt wsl ergens op de A9, morgen even zoeken .
Of toch maar niet, ik pak de pot met moertjes wel en zal aan de gang met trial en error.
Et merci pour le assistance.
C4 Feel handgeschakeld, C5 Aircross, Voorheen C5 II 2.0 16V berline, C1, C5 Break Ligne Prestige 2.0 16V Phase I, CX Prestige, XM 2.0 16V, Xsara Break, Xantia 1.6 Tentation, 2x AX, Xantia 1.8 16V.

























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Graag gedaan! Glad to be of any assistance. En succes met zoeken…
Overigens weet ik door dit akkefietje wel wat ruitenwisser in het Frans is…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)












Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
ringetje en moertje m8 erop en klaar is keesje, of remco in dit geval
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
Mulder schreef:Graag gedaan! Glad to be of any assistance. En succes met zoeken…
![]()
Overigens weet ik door dit akkefietje wel wat ruitenwisser in het Frans is…
:
:
:
Er bleek trouwens geen schroefdraad te zitten op het verticale ’ pinnetje ‘waar de arm op vast zat. Hoort daar dan een soort klemmetje op om te voorkomen dat ie weer losschiet?
In iedergeval doet ie het weer.
C4 Feel handgeschakeld, C5 Aircross, Voorheen C5 II 2.0 16V berline, C1, C5 Break Ligne Prestige 2.0 16V Phase I, CX Prestige, XM 2.0 16V, Xsara Break, Xantia 1.6 Tentation, 2x AX, Xantia 1.8 16V.

























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
: Geen idee.
Gevalletje evolutie van Serie 1 naar Serie 2?
Maar als er geen schroefdraad op zit, hoe heb je het moertje dan vastgekregen?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Dag heer Mulder,
Ik vermoed dat bij mij het mechaniek op andere plek los is geschoten als bij jouw cx het geval was. Ik denk dat de bout bij jou zeer dicht bij het motorretje zat? Bij mij zit het zeg maar onder het midden van de voorruit. Hier steekt het draaimechaniek op een verticaalasje waar hij steeds weer (gisteren ) van afloopt. Gisteren hoorde ik een klikje bij het fixen dat kon ik me niet herinneren eerder te horen. Wellicht dat het nu blijft zitten. Maar ik vermoed dus toch een klemmetje of zo’n klemringetje nodig te hbben om de boel po de plek te houden. Ik moet maar een bij een andere cx onder kap kijken denk ik.
Vraagbaak heeft helaas geen plaatje an het mechaniek, hoe wonderlijk.
grt remco
C4 Feel handgeschakeld, C5 Aircross, Voorheen C5 II 2.0 16V berline, C1, C5 Break Ligne Prestige 2.0 16V Phase I, CX Prestige, XM 2.0 16V, Xsara Break, Xantia 1.6 Tentation, 2x AX, Xantia 1.8 16V.

























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Ik heb het wel degelijk over hetzelfde, dus de pin die bij de voorruit uit de uitsparing aan de bovenzijde van de motorkap uitsteekt en waarop je de wisserarm vastzet. Dus zal bij serie 2 toch anders zijn dan bij serie 1.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)