



















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
ps waar om ebay kan je daar aangeraken ? heb je een link of zo?
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Even een update op de laatste post. Ik heb net zelf even het woordje R12 ingetikt en kwam Wetron tegen (de linkk van hun staat eerder genoemd in dit topic.) setjes om teh hervullen vanaf 30 euro. Of het allemaal werkt weet ik ook niet.
groenten
Life is short !!!
Drive fast !!!
laat even weten hoe die flesjes bevallen, zit daar ook over te denken.
en ik heb ook gehoord dat butaan ongeveer vergelijkbaar is met r12, iemand ervaring?
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Van Butaan heb ik idd ook eens gehoord maar als je dan een lekje hebt in het “vooronder” lijkt me toch dat de airco ipv gaat koelen wel voor erg veel warmte gaat zorgen!!!
Life is short !!!
Drive fast !!!














Totaal aantal Berichten: 1377
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
kom tijdens het zoeken naar R12 dit tegen:
link fabrikant:
Lijkt mij op het eerste zicht al de meest betrouwbare vervanger van r12 die ik al gezien heb, en niet brandbaar in tegenstelling tot andere!
iemand ervaring met deze of ander vervangers?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
trxke schreef:kom tijdens het zoeken naar R12 dit tegen:
link fabrikant:
Lijkt mij op het eerste zicht al de meest betrouwbare vervanger van r12 die ik al gezien heb, en niet brandbaar in tegenstelling tot andere!
iemand ervaring met deze of ander vervangers?
Door op Link te klikken kwam ik op marktplaats uit en vond ook het volgende mbt Freeze12:
_________________________________________________________
Waarom R12 en geen Freeze12?
R12 waar uw systeem orgineel op draaide gebruikt minerale olie en Freeze12 synthetische.
De olie in het systeem zorgt voor de smering van de compressor wanneer er Freeze12 in een R12 syteem wordt gebruikt dient de minerale olie te worden afgetapt zodat er niet meer dan een aanvaardbare 2 - 5% olie achterblijft.
Aftappen tot die waarde betekend ook demontage van de compressor en vervangen van de accumulator (Filter/Droger).
Waarom geen R134a zoals de nieuwe auto’s?
R134a gebruikt ook synthetische olie.
Waarom geen doe-het-zelf set van Freeze12?
Het kan best goed gaan maar koudetechniek blijft een vak apart en wanneer het fout gaat kost het een hoop geld voor een niet werkend systeem en wanneer het goed gout gaat voor vervanging van compressor en accumulator.
In bepaalde advertenties van Freeze12 wordt er ook gezegd dat vacumeren een pré is maar niet noodzakelijk!
Noodzakelijk is het altijd! vacumeren verwijderd vocht en niet-condenseerbare gassen die voor veel grote problemen in uw systeem zorgen.
U zult ook niet kunnen afpersen met stikstof waardoor er niet te zien is of het systeem dicht is en u de Freeze12 in een lek systeem vult.
Wanneer u systeem niet geheel leeg is en u vult de complete vulling van de geleverde Freeze12 dan zit er teveel in het systeem het gevolg vloeistofslag (de compressor zuigt vloeistof aan) en uiteindelijk compressor defect!
“bezint dus eer ge begint”. Ik heb zelf ook over Freez12 gedacht maar stap daar nu vanaf. Deze man is ook nog goedkoper dan een setje Freeze12.
gr Sante
Life is short !!!
Drive fast !!!
hmm… blijft lastig met die oude airco’s. Ik ben voor mijn cx (met lege airco) ook de verschillende opties nog aan het overwegen. Zelf doen en met busjes vullen lijkt mij een slecht plan, want je kunt nooit zonder de juiste apparatuur goed vacumeren of testen op lekkage.
Wat mij nog steeds niet helemaal duidelijk is, is hoe het nu zit met die vervangende (drop-in ofzo) middelen. Hier op het forum is al eens gesproken over r413. Dit zou zo in de r12 airco kunnen, maar zou iets minder goed koelen dan gevuld met het originele r12.
Ik heb afgelopen jaar via marktplaats met iemand gemaild die r12 airco’s vult met r401. Volgens hem zijn er meerdere vervangers voor r12, maar r401 is de beste vervanger voor r12 en verschilt niet in capaciteit alleen de vulling wordt iets minder (maar dat zou alleen maar beter zijn).
De drukken en temperaturen zijn gelijk aan r12.
De kosten waren 120 euro, mits de vulling niet meer dan 1 kg is.
Dit klonk mij allemaal wel goed in de oren: je bent zo dus legaal bezig, er hoeft niets omgebouwd te worden, je hebt dezelfde koelcapaciteit en het is best betaalbaar.
Heeft iemand ervaring met r401? Is dit echt beter dan r413? Of zijn er toch nog andere nadelen bij al deze vervangers?
Ik moet t.z.t. ook de airco van mijn CX Prestige vullen .
Vraag is alleen wat is nu de beste oplossing uiteraard met
behoud van het systeem en als het kan ook met een goede
koelcapaciteit .
Groet ,
Mark
enjoy flying Citroën