uiteraard zegt ie tik,
het zou niet best zijn als ie niet meer zou tikken…
maar hij zegt elke 10 seconden tik,
en dat i.c.m. het feit dat ie vrijwel meteen door z’n knietjes zakt als de motor uitstaat…
waar zou het aan liggen?
de veerbollen weer eens op druk brengen?
er zit i.i.g. genoeg olie in het systeem.
ik wil namelijk binnenkort het hydraulieksysteem een grote beurt geven;
alle leidingen nalopen en de slechte vervangen, de rest tectyleren,
het systeem doorspoelen en (mits nodig) de bollen op druk laten brengen.
als ik dan ook iets anders moet vervangen vanwege het bovenstaande doe ik dat het liefste tegelijkertijd.
het ik mooi alles “winterklaar” (lang leven Koot & Bie)
graag reacties
p.s. ook graag een tip voor een goedkope betrouwbare plek om de bollen op druk te laten brengen.
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto

























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar lees hier op het forum goede verhalen over Chyparse. Bollen checken kost daar in ieder geval niets geloof ik, dus dat kan nooit kwaad om eens te laten doen (maar geen idee of ze dan stomtoevallig niet gewoon altijd wat vinden… ).
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Je voorraadbol zal z’n beste tijd wel gehad hebben. Die zou ik gewoon vervangen door een nieuwe. De rest kun je bv bij Chyparse op druk laten brengen.
Animal triste post coitum
maar dat door de knieën gaan duidt toch meer op een interne lekkage in de vering. in plaats van de druk bij de veerbollen vast te houden loopt de lhm meteen terug en zakt ie meteen op zijn gat. en daarom moet de pomp dan ook veel vaker zijn werk doen…...denk ik dan
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
neutronenkorrels helpen ook
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar









Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Voorraadbol (accumulator, duujjj woojjjd) is op. Even een nieuwe op schroeven. Heeft wel degelijk te maken met snel inzakken. Deze bol is de buffer op het systeem. Als deze dus niet meer functioneert “blijft het systeem om druk vragen”, dus de klep zal vaker open dicht gaan om de boel op druk te houden. Wagen moet immers de normale hoogte houden.
Snel inzakken is dus het gevolg wanneer de pomp uitstaat (motor uit). Geen buffer, dus geen druk.
Nieuwe opschroeven, paar minuten werk.
Suc6!
Groets Ruben
See, buy, fly C5 V6
In de praktijk heb ik nog niet gemerkt dat een auto langer in de veren blijft door een nieuwe voorraadbol. Aan de andere kant heb ik wel degelijk ervaren dat een dametje beduidend langer (halve dagen en méér verschil) op d’r pootjes blijft als er nieuwe of vers gevulde bollen op de veerpoten staan.
Interne lekkage zal zeker niet helpen bij het omhoog blijven. Ik weet alleen niet of lekke poten bij een CX een typische kwaal is.
Animal triste post coitum









Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Serge schreef:In de praktijk heb ik nog niet gemerkt dat een auto langer in de veren blijft door een nieuwe voorraadbol. Aan de andere kant heb ik wel degelijk ervaren dat een dametje beduidend langer (halve dagen en méér verschil) op d’r pootjes blijft als er nieuwe of vers gevulde bollen op de veerpoten staan.
Interne lekkage zal zeker niet helpen bij het omhoog blijven. Ik weet alleen niet of lekke poten bij een CX een typische kwaal is.
Hmmm, das best vreemd…bij de XM een jaartje geleden de bol vervangen, ook veel tikken. Wagen blijft nog steeds redelijk lang op z’n poten staan.
Voor het vervangen zakte hij ook vrij direct in.
Uiteraard heeft interne lekkage ook geen positieve invloed. Viagraatje misschien?
See, buy, fly C5 V6























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Serge schreef:In de praktijk heb ik nog niet gemerkt dat een auto langer in de veren blijft door een nieuwe voorraadbol. Aan de andere kant heb ik wel degelijk ervaren dat een dametje beduidend langer (halve dagen en méér verschil) op d’r pootjes blijft als er nieuwe of vers gevulde bollen op de veerpoten staan.
Interne lekkage zal zeker niet helpen bij het omhoog blijven. Ik weet alleen niet of lekke poten bij een CX een typische kwaal is.
En ja! Dan had ik ook graag geweten hoe je 100% zeker kan zijn of je een interne lekkage hebt en waar?? mijn SM zakt achter ook heel snel door haar poten ,laat ons zeggen na 5 à 7 minuten staat ze achter op laagste stand! dus probeer ik er even andere veerbollen op te zetten?? of laten bijvullen? Maar ik denk dat ‘t nogsteeds de originele zijn aangezien het nog deelbare zijn!! vooraan staan er al CX bollen op met verlaagde druk.









Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
blooper1963 schreef:Serge schreef:In de praktijk heb ik nog niet gemerkt dat een auto langer in de veren blijft door een nieuwe voorraadbol. Aan de andere kant heb ik wel degelijk ervaren dat een dametje beduidend langer (halve dagen en méér verschil) op d’r pootjes blijft als er nieuwe of vers gevulde bollen op de veerpoten staan.
Interne lekkage zal zeker niet helpen bij het omhoog blijven. Ik weet alleen niet of lekke poten bij een CX een typische kwaal is.
En ja! Dan had ik ook graag geweten hoe je 100% zeker kan zijn of je een interne lekkage hebt en waar?? mijn SM zakt achter ook heel snel door haar poten ,laat ons zeggen na 5 à 7 minuten staat ze achter op laagste stand! dus probeer ik er even andere veerbollen op te zetten?? of laten bijvullen? Maar ik denk dat ‘t nogsteeds de originele zijn aangezien het nog deelbare zijn!! vooraan staan er al CX bollen op met verlaagde druk.
Hmmm, tja, je hebt natuurlijk een hogere retour “druk”. Misschien retourslangetjes loskopelen op het LHM vat en eens kijken of het er werkelijk uit spuit.
Ik heb ook wel wat interne lekkage in de stuurbekrachtiging, maar niet ernstig. Je hoort het vooral aan het gesis vlak na de start, even het stuur heen en weer en weg is het.
See, buy, fly C5 V6
de diravi werkt soms ook niet helemaal meer zoals ie hoort.
maakt dat meer van het verhaal duidelijk
of wordt het er spookachtiger van…
ga sowieso binnenkort maar even naar Chyparse…
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto









Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
hugo schreef:de diravi werkt soms ook niet helemaal meer zoals ie hoort.
maakt dat meer van het verhaal duidelijk
of wordt het er spookachtiger van…ga sowieso binnenkort maar even naar Chyparse…
Is idd de beste oplossing, lijkt me. Chyparse regeert!
See, buy, fly C5 V6
xm_turbo schreef:Hmmm, das best vreemd…bij de XM een jaartje geleden de bol vervangen, ook veel tikken. Wagen blijft nog steeds redelijk lang op z’n poten staan.
Voor het vervangen zakte hij ook vrij direct in.
Uiteraard heeft interne lekkage ook geen positieve invloed. Viagraatje misschien?
Ik heb in de afgelopen maanden zowel de voorraadbol van m’n XM als de DS vervangen en dat doet wat betreft het ‘blijven staan’ niks wat me opvalt. 2 weken geleden heb ik de bollen op de veerpoten van de DS vernieuwd en nu blijft ze zeker een uur of 5 staan itt krap 30 minuten daarvoor. Met bezoekjes aan Chyparse in het verleden met de XM en andere Citroëns die ik heb gehad was het het zelfde verhaal. Maargoed, dat is wat ik waarneem. Ik heb niet genoeg kennis van het hydraulisch systeem om dit theoretisch te onderbouwen.
Animal triste post coitum
blooper1963 schreef:En ja! Dan had ik ook graag geweten hoe je 100% zeker kan zijn of je een interne lekkage hebt en waar?? mijn SM zakt achter ook heel snel door haar poten ,laat ons zeggen na 5 à 7 minuten staat ze achter op laagste stand! dus probeer ik er even andere veerbollen op te zetten?? of laten bijvullen? Maar ik denk dat ‘t nogsteeds de originele zijn aangezien het nog deelbare zijn!! vooraan staan er al CX bollen op met verlaagde druk.
Het is geen garantie; maar m’n vorige XM zakte achter ook al nog voordat ik was uitgestapt en lag binnen 3minuten volledig op d’r buik. Dat was instant opgelost door een rondje bollen vullen en hydraurincage.
Misschien dat iemand anders kan vertellen hoe je interne lekkage in de veerpoten kunt opspeuren. Ik weet wel dat ze door specialisten te reviseren zijn, net als je deelbare bollen trouwens.
Animal triste post coitum
Dat was instant opgelost door een rondje bollen vullen en hydraurincage.
Spoelen wil inderdaad ook wel eens helpen. Ook nog goedkoper, volgens mij.
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
iemand enig idee wat spoelen en daarna vullen zou gaan kosten bij Chyparse?
ik kan pas na het “Chyparse-rondje” kijken of en welke bollen er gevuld moeten worden.
binnenkort is Jeroen van Cxtreme weer terug van vakantie.
zal hem ook ‘ns vragen.
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto