Ik weet dat er reeds een drukbezochte post bestaat over een brandend motormanagement lampje, maar die discussie is iets of wat uit de oorspronkelijke richting geschoten.
Sinds 4 weken heeft mijn Xsara break 1.6 16V (LPG) uit 2001 ook de bekende kuren met het lampje. Dealer heeft gekeken en in eerste instantie een druksensor vervangen. Binnen twee dagen weer binnen, auto weer aan de PC gehangen en alle diagnostische tests uit laten voeren. Niets te zien.
Ondertussen heeft het lampje alweer twee keer gebrand, maar is ook twee keer weer uitgegaan!! Nu brandt het weer. Toch merk ik echter niets aan het rijgedrag van de auto. Vermogen is aanwezig en de stottering die ik in eerste instantie ervoer, is sinds de vervanging van de druksensor verdwenen.
Kan iemand mij vertellen of het schadelijk is om zo door te rijden, of welke passende actie ik zou kunnen ondernemen?
Alvast bedankt voor jullie meedenken.
In ieder geval als het lampje steeds opnieuw gaat branden zit er een storing in het motormanagement. Moeilijk om te zeggen of het schadelijk si of niet, want je weet niet precies wat de storing is. Loopt de motor gewoon goed, dan is de kans niet zo groot dat er daadwerkelijk meer kapot gaat, maar goed is het natuurlijk niet.
De beste oplossing is de auto uit laten lezen op het moment dat het lampje brandt. Dus dan direct naar een dealer rijden en de auto laten lopen, dan is de kans groot dat de storing zichtbaar is met uitlezen.
Afhankelijk van de storing kan er schade optreden aan de katalysator. Na laten kijken dus, anders zit je straks voor de APK met een probleem.
Ik had hetzelfde probleem! Enkele 1000-en kilometers nadat de gasinjectors vervangen zijn, is het lampje definitief uitgegaan en niet meer aangegaan! Zie mijn verhaal bij “Xsara met brandend motormanagement lampje (foutcode P0170)” in het Xsara/Picasso forum!
Bij mijn Xsara uit 2000 op benzine brand het stop lampje i.c.m. het lampje bij het koelvloeistoftemp. metertje af en toe. Soms als de motor warm wordt bij +/- 70 graden en soms zomaar op de snelweg. Is geen peil op de trekken. Motor loopt gewoon goed?.... Zeg het maar.
C1 Ambiance 2006
René de Winter schreef:Bij mijn Xsara uit 2000 op benzine brand het stop lampje i.c.m. het lampje bij het koelvloeistoftemp. metertje af en toe. Soms als de motor warm wordt bij +/- 70 graden en soms zomaar op de snelweg. Is geen peil op de trekken. Motor loopt gewoon goed?.... Zeg het maar.
Dit duidt op een probleem met de koelventilatoren. Waarschijnlijk is 1 of beide motoren versleten en draaien ze dus niet op lage snelheid als de airco aan is (staan dan namelijk in serie).
Als je deze lampjes ziet branden, kijk dan maar eens of de koelventialtoren ook draaien. Deze moeten bij ingeschakelde airco altijd meedraaien op lage snelheid
Blade_ schreef:René de Winter schreef:Bij mijn Xsara uit 2000 op benzine brand het stop lampje i.c.m. het lampje bij het koelvloeistoftemp. metertje af en toe. Soms als de motor warm wordt bij +/- 70 graden en soms zomaar op de snelweg. Is geen peil op de trekken. Motor loopt gewoon goed?.... Zeg het maar.
Dit duidt op een probleem met de koelventilatoren. Waarschijnlijk is 1 of beide motoren versleten en draaien ze dus niet op lage snelheid als de airco aan is (staan dan namelijk in serie).
Als je deze lampjes ziet branden, kijk dan maar eens of de koelventialtoren ook draaien. Deze moeten bij ingeschakelde airco altijd meedraaien op lage snelheid
mm, als ik de airco aanzet gaan beide ventilatoren draaien. Als ik een stuk gereden heb met de airco aan en daarna de motor nog even stationair laat draaien voordat ik hem uitzet draaien ze beide op (denk ik) volle snelheid.
C1 Ambiance 2006
Motormanagement lampje
Bij onze xsara 1.6 16v VTR coupe ging ook spontaan het motormanagement lampje branden. Echter hadden we diverse malen gemeld dat we vermogen misten. Uiteindelijk nadat eerst de gasklep vervangen was, bleek er 1 pootje van 1 van de 3 of 4 motormanagement computer stekkers, geoxideerd te zijn en op het laatst geen contact meer de maken.
Kosten van de gasklep retour gekregen, maar nieuwe motormanagement computer moest er wel komen. (kosten 1039.- excl btw en montagekosten)
check of laat de stekkers checken op vocht of geoxideerde pennen. !!!
Motormanagement lampje
Bij onze xsara 1.6 16v VTR coupe ging ook spontaan het motormanagement lampje branden. Echter hadden we diverse malen gemeld dat we vermogen misten. Uiteindelijk nadat eerst de gasklep vervangen was, bleek er 1 pootje van 1 van de 3 of 4 motormanagement computer stekkers, geoxideerd te zijn en op het laatst geen contact meer de maken.
Kosten van de gasklep retour gekregen, maar nieuwe motormanagement computer moest er wel komen. (kosten 1039.- excl btw en montagekosten)
check of laat de stekkers checken op vocht of geoxideerde pennen. !!!
Ook dat is mij overkomen.
Lees mijn verslag in “ook water in mijn ecu”.
xantia 1.8-16v g3 268.000 km, naar polen.
xsara 1.6-16v g3 165.000 km, ingeruild.
c5 2.0-16v g3 ligne prestige, wat een pret.