ik heb onlangs de eerste keer mijn olie en het filter van de cx ververst.
alles volgens standaard sleutelervaring;
lekkbakkie eronder,
boutje los,
oliefilter eraf,
motor starten en meteen weer afzetten (werkt de oliepomp voor een seconde en pompt ie de laatste vieze olie er nog uit),
boutje met nieuw ringetje er weer in,
nieuw filter er in,
olie erin
maar wat verbaast mij;
na slechts 2 1/2 liter verse olie is de peilstok weer zoals het hoort.
is dat niet vreemd?
na de lekbak geleegd te hebben in een oude jerrycan blijkt daar ook 2 1/2 liter oude olie in te zitten.
waar is dan die resterende 1 1/2 liter gebleven?
in het blok ja, maar wat vreemd dat die er niet uit zijn gelopen.
reacties?
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Olievuldop er eerst afgehaald zodat er geen vacuum ontstaat?
nee, niet gedaan,
is dat een algemeen of een citroen-tip?
ik heb tientallen keren olie ververst en dit euvel nog nooit bij de kladden gehad.
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
Ik haal inderdaad ook altijd eerst de vuldop eraf, geloof niet dat dit alleen bij Citroën verstandig is hoor!
toch vreemd dat dit de eerste keer is dan, na zoveel beurten…
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
hugo schreef:toch vreemd dat dit de eerste keer is dan, na zoveel beurten…
Stond de auto wel recht met verversen? Ik zou trouwens nooit de motor starten als er geen olie inzit (ook niet heel even). Voor dat beetje olie dat nog in het blok zit ga niet het risco nemen dat ie onnodig droog staat.
ik denk dat je oliepijlstok niet bij je motor hoort.
vergelijk hem eens met een andere van hetzelfde type,
zit er niet zo’n plastic afdichtingskraagje omheen?
kan die mischien verschoven zijn?
en wat betreft het vacuum zuigen van je motor met dop er nog op,
het gat waar je olie uitwegloopt tijdens verversen is dermate groot dat de lucht er altijd bij langs kan .
je hebt toch niet de versn. bak olie ververst ops:
waar zit volgens jouw die peilstok :
bovendien moet er 4,5 liter in en na vervangen olie filter 5liter