HELP!!! Ik hoorde bij het bedienen van de linkerruit geluiden die niet gebruikelijk zijn. Er schijnen kabels te lopen. Eén ding weet ik zeker en dat is dat als ik over een drempel rij, dan zakt de ruit spontaan. Ik moet hem dan handmatig weer naar boven duwen.
Hoe krijg ik de deurbekleding los en wat moet ik daarna doen? Graag spoedige reacties.





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Onder de ruitbediening zit een grote torx-bout, net onder de bovenste hoek van het handvat zit een torx-bout…..Misschien ergens nog 1, maar dat weet ik niet zo uit m’n hoofd…..
Voor de rest voorzichtig lostrekken, eventueel met een beschermde schroevendraaier en natuurlijk het deurvergrendelings-dopje
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Hier: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=172108&highlight=deurpaneel heb ik een beschrijving gegeven hoe je het raam kunt [de]monteren. In jou geval kun je het raam laten zitten en volg je de beschrijving tot het verwijderen van het raam uit de deur. Vervolgens draai je het motortje met 3 moertjes los en de rail met 2 moertjes (1 helemaal boven, 1 helemaal beneden). Tape je ruit vast aan de deur en bereid je voor op wat pielen, draaien en andere rare kronkels om die geleider met motor uit de deur te krijgen. Bij type II’s lijkt het haast een onmogelijke opgave, maar het kan wel.
Waarschijnlijk heb je een type II, want bij de type I’s komt dit eigenlijk niet voor. Dan wordt het vrij lastig om een exemplaar op de sloop te vinden. Je kunt eens proberen via onderdelenzoeker.nl of een oproep plaatsen op marktplaats. Nieuw zijn ze iig zeer duur.
Succes!
Animal triste post coitum
Hoi Leo,
Tja, ‘t is geen statutaire eend hè!! ‘K heb zelf een tijdje terug de kabels uit mijn rechtervoordeur (nee, niet die van de eend) moeten vervangen, dus ik leef met je mee.
Succes en groeten,
Jan
Als je het 1x hebt gedaan stelt het geen donder meer voor, heel straight forward klusje. Alleen ff goed oppassen met die plastic pennen van het deurpaneel.
Animal triste post coitum





















Totaal aantal Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Daar kun je misschien beter met een stevig plamuurmes tussen gaan wrikken dan met een schroevendraaiert..
Ik heb de ruit aan de rechterkant gehad… 440 euro door de garage! Ik heb eerst zelf een poging ondernomen, maar dat werd niks: overal isolatiemateriaal en ik kon nergens bij.
Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)
Richard Kruizinga schreef:440 euro door de garage!
Voor de helft mag je ten alle tijde bij mij langs komen
Animal triste post coitum
xm ruit
ik heb begrepen dat je de kabel eigenlijk niet kunt vervangen. Je moet een hele unit vervangen inclusief het computertje wat daar aan vast zit.
Via een autosloper ben ik zo’n unit op het spoor. Ik zal jullie op de hoogte houden.
Ik heb mijn rechter portierruit maar vast gezet met een muismatje, deksel van een cassettedoosje en wat speelkaarten. Ik heb ook geen zin om 400 euro te dokken en geen Torx schroevendraaiers. Ik heb een cassettespelert in de auto dus wie jat die nou hehe. Het raam blijft zitten en dat telt.
Je kan de kabel wel vervangen. Je bent dan aan materiaal enkele euro’s kwijt (en een hele zaterdag).
Ik heb een document met beschrijving + foto’s ooit eens van de XMNL mailinglist afgehaald.
Kan ik dat hier ook ergens op het forum kwijt ?
Groeten,
Iddo









Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Kabel vervangen
Gewoon mailen naar belangstellenden.
Overigens is het inderdaad niet zo moeilijk om de kabels te vervangen. Ik heb het bij de achterruiten van mijn XM al gedaan. Gewoon een kwestie van geduld, met geweld naai je een ezel en met beleid de dochter van de dominee, niewaar?
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
torx schroevendraaiers
je kunt gerust die torx schroevendraaiers kopen, je hebt er nl maar 4 nodig. de maten zijn 10,20,30 en 40. Heb je een klein doppendoosje, dan koop je gewoon 4 bitjes. Probeer het maar uit, ik gebruik die bitjes al zeker 15 jaar.
Texter schreef:Ik heb mijn rechter portierruit maar vast gezet met een muismatje, deksel van een cassettedoosje en wat speelkaarten. Ik heb ook geen zin om 400 euro te dokken en geen Torx schroevendraaiers. Ik heb een cassettespelert in de auto dus wie jat die nou hehe. Het raam blijft zitten en dat telt.
Ah ok…bedankt voor die maten. Ik zal eens de nieuwe gereedschapshandel 500 meter verderop uitproberen komende week. Die zullen me vast wel kunnen helpen.









Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Spullen uploaden
Ik heb een document met beschrijving + foto’s ooit eens van de XMNL mailinglist afgehaald.
Kan ik dat hier ook ergens op het forum kwijt ?
Iddo,
Ik denk dat je voor het plaatsen van je files het beste even contact kan opnemen met een van de moderators. Klik even naar contact, rechtsboven op de webpage.
Er is een speciaal gedeelte op de site met technische vragen, daar komt het best wel tot z’n recht.
Groeten,
Paul
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Serge schreef:Richard Kruizinga schreef:440 euro door de garage!
![]()
Voor de helft mag je ten alle tijde bij mij langs komen
Ik zal dan zeker aan je denken. Ik hoor ook steeds meer geluiden als de ruit aan de bestuurderszijde beweegt…
Ik heb ooit een brief naar Citroën gestuurd, dat was direct nadat het probleem bij de VAG-auto’s besproken werd bij Tros Radar. VAG kwam zijn klanten tegemoet door de reparatie te vergoeden. Ik refereerde hierin in mijn verzoek aan Citroën NL, omdat het bij de XM een bekende kwaal is. Volgens Citroën kan zo’n onverhoopte reparatie nou eenmaal gebeuren. Niks erkennen van bekend probleem dus. Wat dat betreft, laat PSA zijn klanten regelmatig in de kou staan bij problemen. Kijk maar eens wie er voor de kosten opdraait bij de C5 en 307… en destijds de 605 en XM (eerste series). Als ik de brief terug vind, zal ik die eens scannen.
Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)