




Totaal aantal Berichten: 587
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Sinds kort vertoont mijn snoek (DSuper 1972) een vreemde trilling in de voortrein. Bij 80 voel ik een lichte trilling in het stuur. Vanaf 100 wordt dit erger en bij 140-150 wordt het ronduit irritant. Ook bij sterk remmen is de trilling goed voelbaar. Het vreemde is dat het de ene dag sterk aanwezig is en de volgende dag zo goed als weg.
Voordat ik vorig jaar de koppeling en remschijven heb vervangen was ze absoluut trillingsvrij. Daarna voelde ik een lichte trilling bij acceleren. Wellicht een onbalans de nieuwe koppeling.
Wat kan het zijn?
Onbalans in de wielen lijkt met niet. Die komt bij 80-90 en verdwijnt boven de 100. (toch?)
Ik verdenk de aandrijfassen. Hoe kan ik dat controleren? Het voelt/lijkt goed en ze ratelen niet in scherp genomen bochten?












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Trilling is mijns inziens bijna altijd onbalans in de wielen.
Aandrijf assen kan je controleren of er speling is tussen voor en achteruit. Krik een wiel van de grond en voel in de versnelling de ruime tussen vooruit draaien en achteruit.
Assen hebben anti tril rubbers. kan ook het probleem zijn als die er af zijn gevallen.( not likely).
Verder kan een versleten motorsteun de motor trillingen doorgeven aan de carrosserie.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Onlangs was er een toppic waarin beschreven stond hoe je de remschijven correct kon monteren. De schijven kunnen de trilling bij het remmen veroorzaken…
(Even opzoeken.à
Opgezocht:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=169637&highlight;=












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Een niet uitgemeten remschijf trilt bij het remmen. Niet bij het gewoon rijden. Of de remschoenen komen niet vrij…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Bij sommige DS-en (vaak bij die met een hoog aantal km) zijn de lassen van de bussen waar de wieldraagarmen in zitten gescheurd. Deze bussen zitten aan de binnen- en buitenzijde van de voorsneppen gelast. De onderste bussen kan je op een brug vaak van onder zien.
Als deze lassen gescheurd zijn, krijg je een vervelende trilling rond de 100 a 110 km/u. Met balanceren is dit niet goed te maken.
Remedie? Blok eruit en wielophanging (voor) links en rechts eraf. Dan lassen controleren, eventueel (indien gescheurd) inslijpen en opnieuw lassen.
Voor Rondje Zwarte Zee heb ik de motor en ook uit gehad en de voorwielophanging links en rechts eraf (mijn DSpecial heeft zo’n 600.000km gereden). Gelukkig was er niets gescheurd. Voor de zekerheid lassen geslepen en opnieuw gelast
Citroen!
Het antwoord van DriverD kan ik onderschrijven. Bij mij is namelijk precies dat aan de hand (zelf gezien toen de auto op de brug stond) EN heeft mijn auto een tripoïdehuis waarvan de kogels versleten zijn heb ik mij laten vertellen.























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Wat je ook nog kan doen,is de velg gaten kontroleren op uitslijting!! en zien of de balanceergewichten aanwezig zijn op de aandrijfassen soms lossen die en veroorzaakt dit ook trillingen!



Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006
- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Hoi,
Ook ik kan het antwoord van driverd bevestigen, het komt vaker voor, inderdaad vaak bij hoge km standen, ik heb het bij mijn ds ook gehad en laten repareren bij Sanders in Lieshout (Mariahout) voor ongeveer €3000,- wel het geld helemaal waard je krijgt een hele andere auto terug.
Wil je meer weten over hoe het precies zit dan stuur maar even een PB’tje.
Groeten Gijs.
Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Dmon schreef:De balanceergewichten zijn geplaatst.
Na enige bestudering bleek dat de gewichten niet zozeer verschillend waren, het ging over de rubbers.
De kant met de gleuf in het rubber (en het ribbeltje aan de buitenkant) moet aan de wielzijde gemonteerd worden.Verder sprak her WerkplaatsHandboek zich nog wat tegen over de afstanden/links en rechts van de rubbers tot aan de smeernippel maar aangezien je op de korte rechteras geen 123,5 mm hebt om dan het rubber te plaatsen heb ik maar gekozen om ‘m daar op 55,5 mm te zetten en links op 123,5.
Het trillen is alweer verminderd en de snelheidsgebiedjes waarin het gebeurd lijken kleiner maar helemaal weg is het nog niet.
Die buisjes zal ik op scheurvorming kontroleren. Is die er niet dan kan ik nog verse aandrijfassen proberen en evt de motorsteunen lijkt mij. Eventueel om alles uit te sluiten een komplete set velgen/banden monteren van een DS die wel trillingsloos door het leven gaat.
Ik merk nl wel dat de wielmoeren weeleens (of vaker) veeeel te vast zijn aangedraaid geweest…Aad
Als je de velgen wil controleren,zet je haar vooraan op bokken,start de motor en zet ze in eerste versnelling en laat ze maar doen op stationair toerental,dan zie je of er wat schort aan de velgen of de as ed. wel kijken dat je haar stabiel vast zet ,dat ze niet van de bokken trilt
blooper1963 schreef:Dmon schreef:De balanceergewichten zijn geplaatst.
Na enige bestudering bleek dat de gewichten niet zozeer verschillend waren, het ging over de rubbers.
De kant met de gleuf in het rubber (en het ribbeltje aan de buitenkant) moet aan de wielzijde gemonteerd worden.Verder sprak her WerkplaatsHandboek zich nog wat tegen over de afstanden/links en rechts van de rubbers tot aan de smeernippel maar aangezien je op de korte rechteras geen 123,5 mm hebt om dan het rubber te plaatsen heb ik maar gekozen om ‘m daar op 55,5 mm te zetten en links op 123,5.
Het trillen is alweer verminderd en de snelheidsgebiedjes waarin het gebeurd lijken kleiner maar helemaal weg is het nog niet.
Die buisjes zal ik op scheurvorming kontroleren. Is die er niet dan kan ik nog verse aandrijfassen proberen en evt de motorsteunen lijkt mij. Eventueel om alles uit te sluiten een komplete set velgen/banden monteren van een DS die wel trillingsloos door het leven gaat.
Ik merk nl wel dat de wielmoeren weeleens (of vaker) veeeel te vast zijn aangedraaid geweest…Aad
Als je de velgen wil controleren,zet je haar vooraan op bokken,start de motor en zet ze in eerste versnelling en laat ze maar doen op stationair toerental,dan zie je of er wat schort aan de velgen of de as ed. wel kijken dat je haar stabiel vast zet ,dat ze niet van de bokken trilt
1 kant per keer van de grond zetten!





Totaal aantal Berichten: 587
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Even weer een oud draadje oppakken: De trilling is voor het grootste gedeelte verdwenen. Na bijna een jaar en 15.000 kilometer toch eens goed onder de wagen naar die ophangpunten gekeken waar Dago het over had: de onderste voor driekwart losgescheurd aan de binnenkant, de bovenste voor een kwart. Alles aan beide kanten. Om even de motor en bak en draagarmblokken uit te bouwen voel ik nu niets (tijd), uitbesteden (3000, euro) nog minder. Kan ik de bussen zo goed en kwaad als kan vastlassen van onderuit om later (in de winter) het goed te doen? Wie heeft hier ervaring mee?
Overgens komt de auto net van de APK waarbij ze voor een beter lichtbeeld de gele peren voor wit hebben vervangen en zich drukgemaakt hebben over de zwakke straal van de ruitesproeier (pomp vernieuwd)...da’s ook veel belangrijker dan de bevestiging van de voortrein





Totaal aantal Berichten: 587
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Nogmaals een oeroud draadje afstoffen:
De trilling in de voortrein was weer terug. Boven de 120 was het rijden geen feest.Soms trilde het stuur uit mijn handen. Ik heb de aandrijfassen gedemonteerd en op speling gecontroleerd: links 1 mm radiale speling; rechts bijna 4 mm. speling op de tripoïdes. De oplossing was volgens CTA simpel: twee nieuwe aandrijfassen en rijden maar. Deze prachtige, nieuwe assen, compleet met tripoïdes en voorzien van homokyneten in plaats van dubbele kruiskoppelingen à 430 euro per kant leek me inderdaad de beste oplossing. Maar helaas ging dat mijn portemonnee te boven. Bij Huub in ‘t Zand heb ik vervolgens een goed tripoïdehuis met kogels gehaald, de linkse aan de rechterkant gezet, aandrijfashoezen vervangen en met ligarexbandjes vastgezet. Gisteravond bezocht ik regio west. Dus twee keer anderhalf uur over de Hollandse péage zweven. Wat een genot: geen getril meer op snelheid, maar een fijne, rustige wagen bijn 130-140.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Goed bezig!
Citroen!
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Blooper1963 schreef:Wat je ook nog kan doen,is de velg gaten kontroleren op uitslijting!!
Als er ruimte in de gaten komt stellen de velgmoeren het wiel in het midden. Eventueel kan een verschuiving om de as plaatsvinden maar dat geeft geen onbalans.
De gaten zijn sowieso al te ruim omdat het draadeindje op de aandrijfas aan het eind breder is dan bij zijn bevestiging aan de andrijfasas.
Velgen richten kan ook helpen, geen ervaring mee
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!