Nieuwe CX en Antiroestbehandeling
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 794

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 10 september 2006 01:25 PM

Eergisteren uit frankrijk teruggereden met m’n nieuwe CX.
Na een vervelend ongeval met m’m 20 pallas uit 84 leek het was het
niet de moeite waard om die nog op te knappen.

Het is een mooie beige Nevada (AC 074) CX Athena van April 1980 geworden met een mooi bruin lederen interieur.
Er is een hoop aan vernieuwd, bollen draagarmlagers, koppakking, koplampen (echt nieuw) opnieuw gespoten (voor franse begrippen nog netjes ook) nieuwe uitlaat, nieuwe remmen, etc etc

Natuurlijk zit er ook werk aan de auto: de koppeling moet vervangen worden. Gelukkig vind ik dat niet zo erg, weet je meteen waar je aan toe bent en kan ik meteen de keeringen en de carterpakking vernieuwen aangezien die wat zweet. tevens kan ik dan alles mooi schoon maken en zorgen dat het er onder de motorkap weer als nieuw uitziet (en nu is het zelfs al mooi schoon en droog)

Dan m’n grootste zorg: aangezien het een zuid-franse auto is, zijn het subframe en de leidingen helemaal als nieuw, de carroserie is op een paar kleine plekjes na die gerepareerd moeten worden helemaal hard. inclusief alle flensnaden Smile Smile  Aangezien ik na die reparaties een 100% roestvrije cx heb wil ik dat natuurlijk ook zo houden…... en in de fabriek, zijn ze zoals bekend, vergeten de auto tegen roest te beschermen….

Graag zou ik jullie ervaringen horen met diverse anti-roestmiddelen.
Oja, ik vertrouw eigenlijk alleen mezelf, dus ik wil de auto zelf gaan behandelen. Natuurlijk heb ik de middelen daarvoor bij de hand (compressor etc)

overigens heb ik heel goede verhalen gehoord van Mike Sanders vet (een goedje wat je heet (100-120 graden celsius) moet aanbregen in de holle ruimtes. en ik hoop dan ook dat iemand hier ervaring mee heeft….

Eventueel kan ik mijn oude “schade” CX helemaal gaan openslijpen om te zien waar nu precies de lastige plekken zitten, maar een detail tekening van de constructie is natuurlijk veel handiger, zijn die te krijgen??

Ben benieuwd naar jullie ideeen!!

Groeten,

Mike

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  

woutersmits
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3844

- CX 2200
- CX 2200
Gepost: 10 september 2006 04:24 PM
  [ # 1 ]

In frankrijk op vakantie heb ik een demonstratie gezien van ‘fluidfilm’. dat is wolvet en komt oorspronkelijk uit de scheepvaart en in duitsland wordt het al jaren als het beste middel beschouwd, na het lastig aan te brengen mike hupeldepup spul. het is heel dun en wordt niet hard, het blijft kruipen zeg maar en trekt in alle naden en kieren. Ik ga het iig bij mijn ds gebruiken.
het was in nl niet te krijgen tot nu. Het is er ook in spuitbussen met een slangetje, voor de holle ruimte’s idd

Profiel  

hel1
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2256

Gepost: 10 september 2006 04:44 PM
  [ # 2 ]

interessant!!

zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar

Profiel  

ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1745

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 13 september 2006 01:59 AM
  [ # 3 ]

Heb iets van geleend (gejat) van CXNL, wat je misschien wel of niet hebt gelezen. Ik twijfel zelf ook nog wat te doen: De familiale moet ook nog.
———————————————————————————————————
Dag Thijs,
Ik lees over je Dinitrol beurt. Mijn Break 87 is in 2004 gedaan bij J.
van Egmond (ook niet de eerste de beste). Bij taxatie januari 2006 kwam de taxateur er achter dat het verband uit de motorkap was. De roestvorming bij de wenkbrauwen was onder de Dinitrol gewoon door gegaan.
Na het lezen van de Duitse test en deze ervaring ben ik inmiddelse genezen van de mooie verhalen over Dinitrol.
Zie mijn onderstaand stukje hierover:

Er is in Duitsland een belangrijk onderzoek geweest naar de werking van anti roest middelen voor auto’s.  Daarbij blijken bekende middelen als ML en Dinitrol danig door de mand te vallen. Veel indruk wordt gemaakt door commerciële verhalen en mooie folders. Het resultaat is echter pas op langere termijn te zien, waarbij de omstandigheden voor iedere auto weer anders zijn. Om deze impasse van indianenverhalen te doorbreken heeft men in Duitsland die test uitgevoerd.
Na deze test die maar liefst 3 jaar duurde kwam Mike Sander’s vet als beste er uit en was als enige middel voldoende werkzaam.
Henk Span heeft hierover in het nummer 61 van La CX En Route van oktober
2002 reeds een verhaal geschreven.
De Nederlandse vertegenwoordiger voor het Mike Sanders’s vet is P. van der Pols in Bennebroek 023 5846635. Ik heb in februari 2004 een prijsopgave gekregen van 750,- voor een CX, maar ik heb de indruk dat het in Duitsland aanmerkelijk goedkoper is. Er zijn een aantal adressen niet ver over de grens.
Zie voor verdere informatie :
http://www.faszination-oldtimer.de
http://www.forum-auto.de/technik_antirost.htm
http://www.mike-sander.de
http://www.citroen.ac/downloads2002_10046_Roest.pdf

De test staat in Oldtimer Markt Sonderheft Nr. 35 2005. Test over een periode van 3 jaar met als resultaat:
Sher gut - 1. Mike Sander’s Korrossionsfett
Gut - 2. Siegafett, 3. Teroson HV400
Befriedigend -  4. Waxoyl Professional 120-4, 5. Berner HK 1000,
6. Makra HK 400
Ausreichend - 7 RST-2000, 8 Fluid Film Liquid A, 9. Gunex
2000, 10 Kriechfett Seilbahn-Fluid
Mangelhaft - 11. Tectyl Hohlraumkonservierung ML, 12 Pingo
Hohlraumversiegler
Mangelhaft - 13. Pyrmo Hohlraumschutz HR P1500, 14 3M
Hohlraumversiegelung 08919
Mangelhaft - 15. Holts Hohlraumversiegelung
Ungenügend - 16. Tuff-Kote Dinol Zweischichtwachs 17. Fertan
Rostwandler und Wachs
Ungenügend - 18. Auto-Fit Hohlraumkonservierung
Keine Wertung - Würth Aktiv Hohlraumwachs auf Wasserbasis inzwischen vom
Markt genommen

Op mijn Break heb ik een redelijk goede andere motorkap gezet. Na het spuiten heb ik hem vertikaal gezet en tussen de binnen en buitenkant ter hoogte van de naden Mike Sanders vet gesmeerd. Daarna het spul met de Fohn warmgemaakt zodat het vet helemaal uit de naden naar buiten kan. Ik ben ervan overtuigd dat de motorkap nu uitstekend geconserveerd is, in ieder geval veel beter dan Dinitrol over de buitenkant smeren.
———————————————————————————————————————

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  

Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4959

Gepost: 13 september 2006 02:04 AM
  [ # 4 ]
ernst23 schreef:

Heb iets van geleend (gejat) van CXNL, wat je misschien wel of niet hebt gelezen. Ik twijfel zelf ook nog wat te doen: De familiale moet ook nog.

N.a.v. een vraag van mij ja Wink Maar volgens mij kun je beter een dun laagje hebben waarbij je alles direct kan zien dan een dikke muklaag waaronder zich vanalles kan manifesteren.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  

CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 794

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 13 september 2006 07:07 PM
  [ # 5 ]

Alvast bedankt voor de reakties!

Ik denk dat ik mijn nieuwe aanwinst ga behandelen met het Mike Sander’s vet (dat wil zeggen de holle ruimtes) en dat ik de delen aan de buitenkant met Fluid film ga behandelen. Het lijkt me erg fijn dat het goedje doorzichtig is, dus zo meteen kunt zien wanneer er ergens wat misgaat…..

Ik zal zeker in Duitsland eens informeren wat het gaat kosten als ik het laat doen, maar misschien is het wel een idee om gewoon een behandelset aan te schaffen, zodat ik het zelf kan doen, en dus ook gewoon het onderhoud aan roestpreventie (indien nodig) kan blijven doen….

Begreep overigens dat CX-Basis ook met deze combinatie werkt…..
Het is natuurlijk al fijn om straks een roestvrije CX te hebben, maar om deze zo te houden is natuurlijk nog veel fijner…...

Niemand die een tekening heeft van de hele constructie en alle holle ruimtes??

Groeten,
Mike

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  

jeroentje
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 591

- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Gepost: 16 september 2006 09:06 PM
  [ # 6 ]

Heb op een duits volkswagen forum ook negatieve verhalen gelezen over het mike sanders fett. Ben alleen helaas de link kwijt. Google ereens op los.

Daar werd iig gemeld dat tijdens een koude dag het vet zover terugtrok, dat waar het eerst uit de naden kwam het daarna niet meer te zien was. En ook op die plek is gaan roesten.

Dus ik denk dat wondermiddelen niet bestaan, en spuit 1x per 1 a 2 jaar ouderwets ML in de holle ruimtes.

Heb wel eens informatie gevraagd over dinitrol, wilde nl graag weten of men bij een DS ook de afdekplaat boven de benzinetank verwijderd. Dit werd niet gedaan. Is een kleine moeite, en vaak echt nodig om te zien hoe de staat daar is.

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563

Gepost: 16 september 2006 11:41 PM
  [ # 7 ]

Het verbaasd me eigenlijk dat niemand over de RX producten van Carprotec wat heeft te melden.

ik gebruik dit goedje al jaren en heb nooit een beter product gehad.
werkt ECHT GEWELDIG.

op de eenden meeting in oostenrijk reden een paar jongens met een volledig uitgebrande eend, ze hebben deze van binnen en buiten behalndeld met RX producten en rijden dus met een totaal kaale veroeste eend rond. uiteraard hebben ze er wel een nieuwe motor en bekabeling ingezet.
de eend reed tentijde van de meeting al 4 jaar rond, zonder verder te roesten.

http://www.caprotech.nl/

Profiel  

woutersmits
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3844

- CX 2200
- CX 2200
Gepost: 17 september 2006 06:06 AM
  [ # 8 ]

o-ja,
ik gebruik RX5 als eerste. ook lekker dun en loopt overal in. maar: het wordt hard. Daarna ga ik er liquidfilm overspuiten, dat blijft vettig en vloeibaar. Volgens mij ideale combi..

Profiel  

cxall
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27

Gepost: 17 september 2006 01:07 PM
  [ # 9 ]

Op een duitse site heb ik wel eens een boekje gevonden over holleruimtes en waar je moet zijn met je spul zie hier het overzicht:

CX 20 TRE Bleu Nuit 1982

Profiel  

beerpeet
> 3000 berichten
Totaal aantal Berichten: 3025

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 17 september 2006 06:11 PM
  [ # 10 ]
CEE-IKS schreef:

Niemand die een tekening heeft van de hele constructie en alle holle ruimtes??

Op een duitse site heb ik wel eens een boekje gevonden over holleruimtes en waar je moet zijn met je spul zie hier het overzicht:

Link

Die heb je denk ik hier -   - vandaan.
Daar vind je ook een beschrijving van de punten die in de tekening zijn aangegeven.

Surprisedfftopic Als je een beetje Duits kunt volgen, sowieso wel een handige site voor allerlei tips, truuks en documentatie over alle Citroens (Traction - C5) -     Surprisedfftopic

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook