Hallo CX-rijders,
Ik heb een CX 2500 Gti aut. uit 1988. Sinds kort heb ik een probleem waarvan ik geen idee heb waar het vandaan komt. Af en toe begint de motor namelijk plotseling te stotteren, trekt niet meer en loopt stationair dan nog maar net (500 toeren). Verder ruikt het dan naar slecht verbrande benzine. Oplossing is tot nu toe steeds de motor even uitzetten en weer opnieuw starten. Daarna loopt de motor weer zoals het hoort. Tot nu toe treedt het probleem steeds op als de motor warm is en steeds na een tijdje langzaam rijden en dan weer optrekken. Vanmiddag bijvoorbeeld na een serie stoplichten.
Een aantal weken geleden heb ik het luchtfilter en luchtfilterhuis vervangen en dus ook de luchtmassameter e.d. los gehad. De eerste twee weken daarna echter geen problemen gehad en hiervoor heb ik ook al een keer meegemaakt dat de motor plotseling inhield. Maargoed, het treedt nu wel vaker op. Toch een verband misschien?
Iemand verder ideeën? Ik hoor het graag!
Tja, slechte massa of slecht contact. Loop eerst alle stekkers maar eens na, insprayen met contactspray en dan kijken of dat de zaak verbeterd. Er hoeft maar 1 stekkertje slecht contact te maken bij een CX
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Ja inderdaad, ben vanavond al begonnen met het stekkertje bij de luchtmassameter. Je hebt dus geen idee waar het vaakst het probleem zit?
Ik heb een carb dus geen injectieproblemen ‘gelukkig’ . Maar zoek eens in de historie, het is al vaker aan de orde geweest dat mensen problemen hadden met hun injectie CX, in het gehele traject kan 1 los stekkertje voor problemen zorgen.
Echter, bedenk ik me nu, als je benzine niet verbrand kan het zijn dat een bougiekabel slecht contact maakt. Check die eens allemaal, inclusief de bougies zelf.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
controller de aanzuigbuis eens goed, of die nog helemaal heel is!
Goed kijken, want ze scheuren nogal eens en je ziet dat haast niet.
Lijkt er dus op dat ie slecht loopt als het blok goed warm is?
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Totaal aantal Berichten: 3198
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
verkuilm schreef:controller de aanzuigbuis eens goed, of die nog helemaal heel is!
Goed kijken, want ze scheuren nogal eens en je ziet dat haast niet.Lijkt er dus op dat ie slecht loopt als het blok goed warm is?
Zeker de dikke buis van massameter naar collector goed controleren , vooral in de plooien langs de achterkant .
Verder alle rubber slangetjes controleren of ze nog goed vastzitten ( valse lucht aanzuigen ) en niet gescheurd zijn .
Verder de gebruikelijke controles die zeker niet mogen overgeslagen worden : compressie meten , kleppen regelen , bougies , en zeer belangrijk bougiekabels ( die door de buis lopen ) en stekkers aan bobijn(en) .
Er niet van uitgaan dat de basis ok is , controleren en dan ben je pas zeker en moet je “VERDER” gaan zoeken .
Ik heb heel wat CX ‘en onder hande gehad en ooit maar één keer een slechte luchtmassa meter gehad .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
dit probleem is al vaker besproken,
met name de gti t2 heeft nogal eens last van het volgende,
op de versnellings bak boven de starterkrans(vliegwiel)
zit een sensor, bij de t2 zitten er 2 op en als ik het goed heb bij jouw uitvoering 1
deze sensor wil in veel gevallen problemen veroorzaken waneer de motor, en dus ook deze sensor, warm/heet word.
hij geeft dan onjuiste waarden door of doet helemaal niks meer,
mijn advies, draai deze er uit zet er een nieuwe in, en ik denk voor 99% zeker dat je probleem opgelost is.
bel anders eens met dibert ketting van citroville in borculo,
hij heeft zeker een sensor op voorraad,
p.s. het is een zwart stiftje met 1 boutje vast gezet en er zit een stekker aan.
Bedankt voor de reacties tot nu toe.
Ik ben inmiddels flink in de weer geweest met contactspray en een aantal dingen gecontroleerd, maar het probleem is er nog steeds.
Als het probleem optreedt blijkt de motor op 3 cilinders te lopen. En volgens mij is het een probleem met de ontsteking. Als de motor normaal loopt, en ik trek de bougiekabel van de 1e cilinder er uit, dan loopt de motor namelijk op dezelfde manier als wanneer ik het probleem heb. Er slaan dan wel af en toe vonken over van het uiteinde van de bougiekabel naar het motorblok, of rechtstreeks van bobine naar motorblok. Vervolgens zag ik dat het contactpunt van bobine naar bougiekabel roestig was, dus afgeborsteld en contactspray erop.
Helaas gisteren voor het stoplicht toch weer hetzelfde. Toen heb ik weer de bougiekabel van de 1e cilinder eruit getrokken. Nu was er geen overslaande vonk, ook niet van bobine naar motorblok.
Heeft iemand nu een idee waar ik het gerichter moet gaan zoeken? De bougiekabels kunnen nu toch het probleem niet zijn, want dan zou er toch alsnog een vonk van bobine naar motorblok moeten gaan? Toch stekkers of bekabeling naar bobine toe?
En die sensor? Kan dat een storing in de ontsteking voor maar 1 cilinder veroorzaken?
Volgens mij geef jezelf het antwoord al op je vragen. Het lijkt iets te zijn in je ontsteking. Dus nieuwe bougies, kabels en eventueel bobines.

Totaal aantal Berichten: 7071
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Die sensor is de toerental/onstekingssensor (BDP sensor)... Hoe het bij gti’s zit weet ik niet uit mijn hoofd, maar een GtiT1 heeft 2 van die dingen en een GtiT2 maar eentje. ik denk niet die een probleem in maar 1 cylinder kan veroorzaken. Wat stelwerk aan de inbus bij de luchtmeter zou wel van invloed kunnen zijn… maar hoe en wat?
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Je bent goed op weg!
Dan is het mogelijk de kabel of de bougie.
Bobine kan ook heel goed!
wat je dan moet doen is ff kijken bij welke bobine deze bougie kabel hoort. Als je deze bougie kabel nu omdraait met die andre bougie kabel dan moet je nog eens kijken.
Als het inderdaad de bobine is zie dat nu die andre cylinder het niet goed doet.
Bobines van een cx worden per twee aangestuurd, hij vonkt dus ook een ronde voor niks.
Sensor lijkt me niet want dan heb je dus problemen met 2 cylinders.
wat je anders moet doen, wat niet heel veel werk is, kleppen stellen.
Lijkt me niet het punt want het probleem is willekeurig, alleen is zo gebeurd.
Wat ook handig is, aan de viergas meter hangen, dan kun je wel zijn wat er gebeurd.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
De bougies heb ik vorig jaar vernieuwd en zien er gewoon goed uit. De kleppen heb ik twee maanden geleden al gesteld. Dat was overigens wel nodig, want er was bij veel kleppen nog maar nauwelijks speling te meten!
Ik heb nu via marktplaats toch eerst maar eens wat tweedehands bougiekabels besteld om die te proberen. Hopelijk is het toch eigenlijk heel simpel. Bougiekabels omdraaien kan ik inderdaad ook nog eens proberen, maar gister wilde het probleem maar niet ontstaan, ook niet na lang warm draaien. En ja dan valt er dus ook weer niks te testen!
O ja, heb ook nog de weerstand door de bougiekabels gemeten. Van de eerste kabel was de weerstand ongeveer 400 ohm, 2e 3e en 4e zo’n 200 ohm. In de eerste dus een iets hogere weerstand. Maar kan dat problemen veroorzaken? Overigens zag ik in het citroen cx werkplaatshandboek dat de weerstand over de kabels zou moeten variëren tussen 2300 en 3000 ohm!? Dat begrijp ik niet…
Maar goed, ga gewoon andere kabels proberen.
Zou je niet gewoon nieuwe kabels halen?
Is toch iets wat af en toe moet vervangen namelijk.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
bekijk de bobines eens goed, of ga eens in het donker kijken als de motor slecht loopt.
ze willen wel eens “doorlekken” door scheurtjes.
je ziet dan vonken overspringen.
voor een goeie tijdelijke oplossing kom je een eind met blanke lak.
succes
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Heb gister eindelijk andere bougiekabels kunnen proberen, maar helaas, na flink warmdraaien, toch nog steeds hetzelfde euvel. Verder alle stekkerverbindingen van AEI naar bobines losgehad en ingespoten.
Het moeten nu toch bijna de bobines wel zijn. Ga nu dus nog maar eens andere bobines proberen. Die blanke lak is trouwens ook nog een goed idee!
bobines kan heel goed, moet je eigenlijk nieuwe kopen.
Die zijn namelijk gemodificeerd, die orgine zijn vaak niet goed.
Zou ik meteen die BDP sensor vervangen, kost bijna niks, kan het probleem ook zijn.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980