























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Hallo,
Gisteren ochtend was mijn accu ineens leeg (minder dan 2V). Opgeladen, weer terug erin gestopt en met zo’n goedkoop multimetertje gekeken hoeveel stroom er lekt om uit te zoeken waar het vandaan komt. 0.0 amp lekkage, dag ermee gereden, niets aan het handje.
Jullie kennen Citroens, dus het verhaal van vanochtend kunnen jullie wel raden
Iemand suggesties? Hoe te beginnen met zoeken?
Groet,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi



























Totaal aantal Berichten: 8165
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Stiekum ergens lampjes aan het branden? Achterklep bijvoorbeeld
het kan natuurlijk ook gebeuren dat de dynamo zijn beste tijd gehad heeft, laadt die nog wel goed op?
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Is de accu helemaal leeg geweest? (vinden ze niet fijn…) Want de accu kan natuurlijk ook gewoon naar zijn grootje zijn.
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Accu naar zijn grootje is mogelijk, maar hij heeft het toch nog een dag gedaan. Hij is maar kort volledig ontladen geweest, dus ik denk dat ie het wel overleefd heeft.
Als er stiekem ergens een lampje brandt, dan moet de multimeter dat toch aangeven? Met draaiende motor staat er 14v op het systeem, zegt dat iets over de staat van de dynamo?
Groet,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Bij een lekstroom van 0.0 A kan een accu nooit zo ver leeglopen lijkt me.
Stel je zet de multimeter gevoeliger, en hij zegt 60 mA lekstroom,
maw een lampje ofzo.
Dan nog is het m.i niet mogelijk dat hij zelfs naar 2 Volt leeg loopt.
14 Volt bij draaiende motor is goed volgens mij.
Geef anders ook even tijdens het meten gas en kijk of die rond
de 14 volt blijft. Zakt het voltage, dan zou er toch iets met de
dynamo kunnen zijn. Maar dan zou je dat toch ook in je dashboard
moeten zien (accu lampje).
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Als je de motor uitzet zie je altijd het laadcontrolelampje oplichten, dan weet je dat het lampje niet kapot is.
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
KlaasBaas schreef:Bij een lekstroom van 0.0 A kan een accu nooit zo ver leeglopen lijkt me.
Mij dus ook niet. Daarom hoop ik dat iemand opkomt met een stukje electronica dat spontaan na een paar uur aan kan inschakelen en de accu leeg kan trekken
Na de eerste nacht dacht ik deze ook gevonden te hebben. Een CD was half uit de cd speler gedrukt met het afdekplaatje ervoor. Mijn verklaring voor de eerste nacht was dus dat de radio de hele nacht bezig was geweest met de CD eruit duwen terwijl hij door het klepje werd tegengehouden.
Anyway, ik heb vandaag de accu opgeladen, ik laat hem vanacht ontladen om te kijken of de spanning spontaan inzakt. Zo ja, dan is mijn accu stuk, zo nee, morgen er nogmaals instoppen en hopen dat ik een lekje vind.
Groet,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi






















Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
ik heb nog een accu liggen waarvan ik dacht dat ie niet goed meer was, iek een nieuwe gekocht, maar na opladen bleef ie gewoon nog op spanning…. die heb ik dus over.
zat wel in een 2.0i.
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Na een nacht ontladen is de spanning gedaald van 13,32 naar 13,31 volt. m.i. niets mis met de accu, dus. Vanavond maar weer terugplaatsen en nog een keer gaan meten…
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Een stukje electronica dat spontaan zomaar je accu leegtrekt ??
Eeeh een standkachel, al trekt die meen ik niet zoveel ampere, en
zeker niet langer dan 20 a 40 minuten.
Ik heb zo’n ding, maar nog steeds niet getest of het werkt.
En ruik nu ook een probleem dat hij me accu kan leegtrekken.
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Even mijn tijd genomen, maar gestopt omdat het donker is.
Gelukkig (?) kan ik nu gericht aan het zoeken. Wanneer de accu losgekoppeld is, is er 13ohm tussen weerstand tussen de plus en de aarde terwijl dit oneidig moet zijn. Logisch dat er geen amps gemeten worden, dat is te veel voor het inferieure multimetertje…
Het gaat niet door één van de dunnere (gezekerde) kabels die van de plus lopen, maar door de dikke die naar beneden loopt oa richting de startmotor. En daar kom ik verder niet bij zonder brug oid
Morgen weer een dag…
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Die 13 Ohm meet je onbelast.
Dwz zonder de accu. !!
Ik ben het met je eens dat ik het niet zou verwachten,
ik zou ook oneindig verwachten.
Maar het is wel een beetje de vraag of dit ook echt
klopt, de verwachting dan. !!
Je zou kunnen proberen voor je de PLUS aan de accu hangt
om er een lampje tussen de te hangen (in serie) of een
motortje ofzo.
Als die gaat lopen dan is er denk ik inderdaad wat mis.
Die 13 Ohm is best laag, lees: een hoge belasting.
Dan loopt er dus continue bijna 1 Amp.
Overigens kan je multiemeter dit toch wel hebben ?
De accu zal wel 75Ah zijn denk ik. Dus na 75 uur is je accu LEEG.
En na 60 uur zal je je startmoter wel niet meer kunnen laten
werken.
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
KlaasBaas schreef:
Overigens kan je multiemeter dit toch wel hebben ?
Nee, die gaat maar tot 200 mA…
KlaasBaas schreef:
De accu zal wel 75Ah zijn denk ik. Dus na 75 uur is je accu LEEG.
En na 60 uur zal je je startmoter wel niet meer kunnen laten
werken.
De accu is 65 amp. Wanneer een accu half ontladen is kan ie al bijna geen vermogen meer leveren. Over veel meer dan 24 uur hebben we het dus niet.
Het niet kunnen starten vind ik trouwens niet het grootste probleem. Ik vind het vooral vervelend dat ergens een grote hoeveelheid warmte kan ontwikkelen, en ik weet niet waar. Ermee rijden doe ik dus liever ook niet
Groet,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ree schreef:Het gaat niet door één van de dunnere (gezekerde) kabels die van de plus lopen, maar door de dikke die naar beneden loopt oa richting de startmotor. En daar kom ik verder niet bij zonder brug oid
Ik heb nog een keer in stilte (helaas ook in het donker) getest. Wanneer ik de accu aansluit komt er direct een zachte zoem uit het vooronder, ik denk dat dat mijn lek is want daar wordt klaarblijkelijk energie verbruikt.
Zegt dit iemand iets, zo nee moet ie echt een brug op
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
hydractiefklep…................
Bij een serie 2 zoemt ‘ie, weet niet precies waarom ‘ie dat nu doet, maar trek de zekering die de hydractief-computer van stroom voorziet er eens uit en kijk wat er gebeurt
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002


Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 19-06-2006
- ID/DS DSpécial
- CX 25 GTI Automatic
- XM V6 VSX
- Xantia Break 1.8 16V Plus
Ik heb een vergelijkbare XM en herken dit gezoem. Het is bijvoorbeeld hoorbaar op het moment dat het portier wordt geopend. Maar als ik daarna niets meer doe dan houdt het na pakweg een minuut op.
Ik kan me voorstellen dat je accu leegloopt als het gezoem aanhoudt.