vrijdag ff met de cx in de weer geweest.
Hij wordt namelijk veel te warm, de fan moet regelmatig bijspringen in de tweede stand.
Omdat ik denk aan de termostaat heb bij Beau in leerdam een nieuwe gehaald.
Alleen hij vermoed een aander probleem. Lekke koppaking.
En eigenlijk denk ik dat ook, want het was me al opgevallen dat de koelslangen wel heel erg onder druk komen te staan, als de motor loopt en die is goed heet kan ik die niet inknijpen, lijkt mij niet normaal??
Vervolgens heb ik bij een vriend zon meterje boven het koelvat gehouden,
en dat gaaf aan dat er veel CO uitkwam, ofewel verbrandings gassen.
Maar is er nog een manier om een lekke kop vast te stellen?
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
witte rook uit de uitlaat en geur naar koelvloeistof
natte bougies
witte rook zie ik niet, verbruik ook geen water.
Bougies is inderdaad iets, die schroef ik er zo maar eens uit.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
bougies zien er goed uit, en alle 4 exact hetzelfde.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
tsja, toch is hij lek hoor.
Als er zoveel druk op het koelsysteem komt te staan en die ook niet weg gaat ...
bovendien als er verbrandingsgassen uit het expansievat komen dan is hij gewoon lek, dit is een “officiele” test om een lekke koppakking vast te stellen.
Citroën D Special 1970
Ben er ook bang voor dat ie lek is.
Ga ik de boel maar uit elkaar halen.
Wel eens eerder gedaan bij mijn vorige cx, was redelijk te doen.
Alleen toen brak zon kopbout, was ff vervelend
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980